![]() |
|
#1
|
||||
|
||||
De hamvraag is : wat wil het publiek zien? Minder talrijke, dikke bakken of een ganse vloot "kleinere" wagens?
Er zijn aan beide kanten grenzen te trekken natuurlijk, een serie in leven houden zoals destijds de Procar met 4 wagens slaat nergens op, en 100 R5-kes laten rijden om den hoop te vullen is ook zinloos, maar toch zou ik wel eens willen weten naar welke tendens "de doorsnee toeschouwer" neigt... Ik durf te beweren dat hij eerder minder en zware bakken aan het werk zou willen zien. Wat natuurlijk weer in schril contrast staat met de belangen en wensen van de talrijke amateur-teams, daar ben ik me van bewust... |
#2
|
|||
|
|||
Waarom geen nieuwe thread starten met deze vraag?
|
#3
|
||||
|
||||
Quote:
|
#4
|
|||
|
|||
Voor mij persoonlijk, geef mij maar wat minder wagens aan de start maar dan wel de zware kleppers.
|
#5
|
||||
|
||||
Sprintraces, gegarandeerd succes!!
|
#6
|
||||
|
||||
we dwalen misschien een beetje af. De vraag is immers, wat wil het publiek en niet hoe leuk en succesvol kon je vroeger zijn. En wat de rijders en de teams willen is in deze thread ook niet aan de orde. Kunnen we voor een keertje eens de 'gewone' fans - ha, zoals ik er eentje ben, misschien wel wat ongewoon, maar soit - laten spreken, en de "maar-dat-interesseert-de-teams-en-of-organisatie-niet" soort uitspraken voor de andere threads laten.
![]() Wat mij dus betreft, waarvoor ik naar het circuit en de Belcar zou komen, is een serie met dikke kanonnen aan de start - ook al zijn het er maar 20. De paar keer dat ik Belcar ben gaan kijken, had ik vaak het gevoel van "wat doet die hiertussen, en waarom rijdt die nu mee"? Het lijkt een allegaartje van wagens en teams die om god weet welke reden meerijden. Ik heb vorig jaar mede onder impuls van DePaddock meerdere Belcar races bezocht - om te verifiëren waarover hier altijd zo'n heisa gemaakt wordt ![]() Dat dus door het oog van een breed publiek toeschouwer die ik in deze materie absoluut wel ben. Wat ik ook niet snap is dat er in een land als België, een zakdoek groot, 2 gelijkaardige kampioenschappen worden opgezet (opnieuw door de ogen van een breed publiek kijker). Beide bieden immers dikke auto's, maar ook buizen-met-een-kas-erop auto's en ook kleinere wagens? Volgt ge de leek zijn verwarring nog?? Dus als ze in België - wat kunnen mij die Vlaamse en Waalse federaties nu schelen - er in slagen om een GT-kampioenschap te creeëren, met daarnaast een apart toerisme-kampioenschap, en die dna bovendien niet samen de baan opgestuurd worden, dus compleet gescheiden, dan is het a. voor de kijker veel duidelijker, en b. veel interessanter omdat je doorzichtige kampioenschappen hebt. Nu staan er daar 5 (of zijn er het 6 of 7?) podiums gevuld en iedereen met een beker naar huis... En dat voor de konninginneklasse in België... Daar snap ik als toeschouwer de ballen van. In mijn autosport en koersen gaan kijken logica is er 1 winnaar en 3 teams op het podium, die elke een beker krijgen. De rest gaat met lege handen naar huis. Of is het de bedoeling dat iedereen wat krijgt, deel dan de prijzen uit voor de start en vertrek niet. Da's veel goedkoper. ![]() Om maar te zeggen. Als toeschouwer 'pur sang' wil ik een duidelijk kampioenschap met 1 klasse van wagens, of tenminste wagens die onder omstandigheden allemaal aan elkaar gewaagd zijn. (denk aan FIA-GT, LMES enz.) Als het een mengelmoes blijft, dan is het ook niet meer dan dan - in limburg zeggen ze "compot" en daarvoor ga ik helaas niet naar een circuit. ![]() Wat heel interessant zou zijn: * Belcar -> GT-kampioenschap (en dus enkel dikke bakken) * BTCS -> Toerisme kampioenschap (maar dus geen dikke GT's erin) Voila ![]() Last edited by Guido; 06-09-2005 at 14:09. |
#7
|
||||
|
||||
Quote:
![]() Groot gelijk...
__________________
http://www.m-s-e.be/ |
#8
|
||||
|
||||
Wel Huudo, ik snap je langs de ene kant wel.
Maar als alleen het algemene podium bekers krijgt, denk je dan echt dat je veel wagens en teams aan de start gaat krijgen? Dan doet 80 % van de deelnemende teams voor spek en bonen mee. In Belcar is het juist noodzakelijk dat elke klasse een podium krijgt + bekers (het ene is goed voor de publiciteit, het andere als herinnering). Zonder podia en bekers voor de kleinere teams gaat men niet veel bereiken hoor. De kleine teams zijn noodzakelijk voor de organisatie ![]() |
#9
|
||||
|
||||
Quote:
|
#10
|
||||
|
||||
Quote:
![]() In het huidig bestel van de Belcar moet je idd iedereen bekers geven. Maar in wat ik zie (wat ik als toeschouwer graag zou zien) als de BGT (Belgian GT) is er geen plaats voor de kleinere teams. Top notch sporting voor de grote met dikke bakken en max 18 tot 20 autos, maar allemaal van hetzelfde kaliber - 911, Viper, Corvette, 550, 575, DB9, Saleen maar zonder BMW's, Jaguars, Seats, Mini's enz. De kleinere teams kunnen dan terecht in het 2de en andere kampioenschap, nl de toerisme wagens - 4 deuren al dan niet op een buizenstel en geen 911'en ook al zouden die dan 'zogezegd' in de toerismeklasse passen. Ook het gros van de Touringcup rijders zouden hier in kunnen rijden. Of dat die BGT dan endurance moet zijn, weet ik zo nog niet, ik wil gewoon enkele uren ongecompliceerd naar enkele mooie koersen kijken. Als ik 4 uur moet zitten gapen naar 20 auto's die passeren, ben ik als breed-publiek-toeschouwer al lang de draad kwijt. Sprinten met die dingen in 1 tot max 1,5 uur koers. En op het eind 1 podium. Zo creeër je helden voor het publiek. Nu zijn is iedereen de held (bij manier van spreken) op het eind van het seizoen - leuk voor al die mensen - maar ik als toeschouwer schiet er niks mee op. Pas dan zal je het volk 'en grand masse' naar de pistes terug krijgen. Wanneer er flink geknokt wordt door meerdere auto's op de piste voor de eerste plaats, en niet na een uurtje, stoeltje wisselen, pilootje wisselen, want dan ga je al vlug denken waar blijft die nu, en wie rijdt er nu? Strategisch natuurlijk allemaal super mega bangelijk, maar het grote publiek blijft wel weg. Terwijl de DTM bijvoorbeeld - met helden, én sprintkoersen, én dikke bakken - volle pistes trekt. En iedereen die niet kan, zit voor de buis. ![]() Dat is wat ik graag zou zien in België. Dus nogmaals, het is wat mij in de toekomst zeker weer naar het circuit zou kunnen krijgen en niet wat het vandaag de dag is. |
#11
|
||||
|
||||
Ik kan het verhaal van Huudo alleen maar beamen.
Een collega van mij is dit jaar voor t eerst naar de 24uren van Zolder komen zien en zij kent dus welgeteld geen jota van de Belcar en al de klassen. Wat vond ze daar nu van? SAAI. Het is voor een breed publiek niet plezant meer, want ze snappen er niets van, met in elke race wagens in 4 klassen en 2 divisies onderverdeeld. ![]() Wat is het gevolg? Ik denk niet dat die collega nog veel zal terugkomen, want als je daar uren naast het circuit zit, om wagens te passeren en niks weet van wat de stand van zaken is, dan kan je beter thuisblijven. Daarnaast kan het publiek de tussenstand niet goed volgen: algemeen, per divisie, per klasse, whatever... Maar dat is een zaak voor de organisatie en de circuitverantwoordelijken. |
#12
|
||||
|
||||
Ik heb de thread nog maar eens opgesplitst. Nu kunnen insiders (die-hard fans, teams, piloten, weet ik wie nog...) HIER hun mening kwijt, terwijl deze thread echt voorbehouden is voor de "modale" fan die weinig of niets van Belcar afweet maar wel het gros van het publiek vormt.
Meningen van "insiders" zal ik consequent naar de andere thread verhuizen. Hier gaat het enkel om de vraag die bovenaan gesteld werd. |
#13
|
||||
|
||||
@ Huudo, bij de DTM in Francorchamps waren zowat 20 000 toeschouwers, 100 000 minder dan in Hockenheim. Dat is dus duidelijk niet de oplossing
![]() @ redje De Belcar is voor mij het mooiste kampioenschap dat er is. Ik heb het nog nooit saai gevonden (op de 24 Uren vorig jaar na dan). Je collega kan vooraleer de race begint misschien eens in het programmaboekje kijken welke deelnemers er allemaal zijn. Het moet voor haar toch duidelijk zijn geweest dat de GTA de snelste klasse is en dat in TA en TB Toerismewagens rijden. Ik vind dat het in Belcar helemaal niet ingewikkeld is. Ik kan na een volledige Belcar race nog steeds zeggen wie er leidt in de klasse en wie algemeen op het podium komt, maar dat zal wel aan mijn grote interesse voor de Belcar zijn ![]() Edit: sorry Sennake dat ik hier nog geantwoord heb. Last edited by Autofan; 06-09-2005 at 16:21. |
#14
|
||||
|
||||
Quote:
Het feit dat je aan de Belcar uitkan, heeft idd alles te maken met een groot insider gehalte. ![]() Last edited by Guido; 06-09-2005 at 17:19. |
#15
|
||||
|
||||
Quote:
Daarentegen een T (van Tourisme) is dus een Tourisme wagen zoals een BMW, Ford Mondeo, de Mini enz. Het verschil tussen de A of B klasse oftewel GTA of GTB ofwel TA of TB is puur de cilinderinhoud. Een wagen die in GTA of TA rijdt heeft >3200 cc en een wagen die in GTB of TB rijdt heeft <3200 cc Daarnaast zijn er nog de aparte klassen 'Silhouette' en de TC maar die is voor Tourisme wagens tot 2000 cc. Volgend jaar zou, naar verluid, deze klasse indeling wijzigen in de Belcar !?!?!? |
![]() |
Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests) | |
|
|