De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > Autosport > Belcar Original
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Closed Thread

Thread Tools Rate Thread
Old 22-10-2004, 11:14
serge serge is offline
De Paddock Rookie

Uitrusting piloten

Op foto's en nu ook op de Pitstop.tv video van de Belcar Masters is duidelijk te zien dat Bert Longin rondrijd met de mouwen van zijn raceoverall opgetrokken tot aan zijn ellebogen. Bij mijn weten is de reglementering met betrekking tot de beschermende kledij toch vrij streng?
Old 22-10-2004, 13:12
Ottooke's Avatar
Ottooke Ottooke is offline
I need speed !

Die vraag heb ik me ook gesteld. Het reglement is vatbaar voor interpretatie.

Uit het Technisch reglement Belcar 2004:

Quote:
93. Gedurende de trainingen, de warm-up en de wedstrijd moet de piloot een brandvrije overall dragen. Deze voldoet aan de norm FIA 1986 (geldig tot 31/12/2004) of aan de FIA-norm 8856-2000 en vermeldt naam en bloedgroep van de piloot. Verder draagt hij/zij ondergoed, een balaclava, sokken, schoenen en handschoenen die voldoen aan het ontwerp en de parameters voor de fabricatie, opgelegd door de ISO-normen 6940; 3175-1:1998; 5077:1984; 6330:1984; 9151:1995; 13935-1:1999; 15025:2000. De gehomologeerde overalls zullen, ter informatie, samen met hun erkenningsnummer worden gepubliceerd in de FIA Official Bulletins.
De piloot moet dus een overall dragen, maar de manier waarop je die draagt is niet vastgelegd. Je kan evengoed je armen door de pijpen en je benen door de mouwen van je overall steken.
Old 22-10-2004, 13:59
laurent's Avatar
laurent laurent is offline
De Paddock Regular

Quote:
Originally posted by Ottooke
Je kan evengoed je armen door de pijpen en je benen door de mouwen van je overall steken.
ma da is dan weer geen zicht :-)
Old 22-10-2004, 14:08
kulgan kulgan is offline
De Paddock Regular

Dit gebeurt niet enkel in belcar hoor...
In het WRC rijden er ook verschillende piloten met onderarmen bloot...

Hetzelfde met de baclava... Waarom dragen sommige piloten een volledig gesloten baclava en anderen één waarbij het gezicht vrij is...
Old 22-10-2004, 14:30
serge serge is offline
De Paddock Rookie

Er zijn 2 soorten balaclava's gehomologeerd, een open model en een 'gesloten' model. Als je een gehomologeerd model draagt is het dus in orde.
Ik zie het nut niet in om brandvrije onderkledij en overall te dragen als je dan met opgetrokken mouwen rijd. Dan kan je evengoed in een t-shirt rijden.
In verband met deze opmerking heb ik mij een tijdje geleden ook nog een vraag gesteld.
Op het einde van een manche van de Mini Challenge stapt een zekere V. De Kock uit haar Mini en wat blijkt: een lange paardestaart hangt gewoon over haar overall. Ze had wel haar balaclava aan...
Ik denk dat veel piloten niet stilstaan bij welke gevolgen een brandje kan hebben.
Old 22-10-2004, 14:40
pipo's Avatar
pipo pipo is offline
De Paddock Rookie

Quote:
Originally posted by serge
Ik denk dat veel piloten niet stilstaan bij welke gevolgen een brandje kan hebben.
Groot gelijk, hier kunnen ze niet streng genoeg op zijn.
Old 22-10-2004, 14:49
Scapa's Avatar
Scapa Scapa is offline
De Paddock Enthousiast

Quote:
Originally posted by pipo
Groot gelijk, hier kunnen ze niet streng genoeg op zijn.
Ze zijn oud en wijs genoeg eh. Ze moeten dan wel zelf instaan voor de gevolgen...
Old 22-10-2004, 14:58
serge serge is offline
De Paddock Rookie

Tja, tot er iets gebeurt. Dan zullen de hulpdiensten of baanposten wel niet snel genoeg geweest zijn, enz...
Old 22-10-2004, 19:11
Buzzbomb's Avatar
Buzzbomb Buzzbomb is offline
De Paddock Rookie

leuk om als baanpost mensen met ernstige brandwonden te moeten helpen ook....
Old 22-10-2004, 23:09
TTke TTke is offline
De Paddock Rookie

Quote:
Originally posted by Buzzbomb
leuk om als baanpost mensen met ernstige brandwonden te moeten helpen ook....
Sorry dat de wondjes niet altijd even mooi en proper zijn, we zullen er in het gevolg proberen op te letten. Nogmaals onze excuses voor het eventuele ongemak
Old 23-10-2004, 17:09
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic

pff, zeg mannekes, jullie kunnen hier écht wel boompjes opzetten hoor. Dit mag niet, dat mag niet blablabla.

Op de openbare mag niks - ok, daar kan ik inkomen - maar 't zijn piloten en ze rijden op circuit, en in de cockpit zijn zij de baas. Wat kan mij dat schelen dat ze de mouwen opstropen. Ik heb het zelfs graag, getuigt van vechtlust en gedrevenheid. Als ze met een paardestaart onder helm willen rijden, dan doen ze dat maar. En als het misgaat, dan zullen ze hun les wel geleerd hebben. Of zouden ze hiervoor gediskwalificeerd moeten worden misschien? Jongens toch. En och arme de hulppostjes (enkel maar respect hoor mannen ) als ze eens iets ergers te verwerken krijgen dan een schaafwondje.
Ik denk trouwens dat die zeer goed weten waar ze mee bezig zijn en waar ze zich aan kunnen verwachten. Als ze niet tegen 'messy' toestanden kunnen, hebben ze op een circuit niets verloren.

In de UK staat er overigens op ieder ticket 'Motorsport is dangerous' en daar wordt lang nog niet zoveel afgel*ld over alle mogelijk risico's als hier soms het geval is. Als jullie er niet tegenkunnen - ga dan vissen of racen op een Playstation
Old 23-10-2004, 22:11
pipo's Avatar
pipo pipo is offline
De Paddock Rookie

YIHAAA!!!!!!!!!

Huudo for President
Old 25-10-2004, 16:23
S. Claeys S. Claeys is offline
De Paddock Regular

Nice one Huudo, stop nagging and enjoy the show.

Closed Thread

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Posting Rules