De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Op de werkbank
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rate Thread
  #1  
Old 30-12-2006, 14:09
206WRC-ke's Avatar
206WRC-ke 206WRC-ke is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2004
Location: Heuvelland
Posts: 851
In aanbouw: Ford Focus WRC - Francois Duval - Corsica 2002 (1/24)

Gisteren ben ik begonnen aan de Focus van Duval in Corsica 2002. Mooie wagen vindt ik zelf. Echt veel foto's zijn er niet te vinden op internet, meer van Märtin die ermee in Deutschland en Sanremo reed. Sennake maakte deze wagen ook al.



Jammer dat zijn wedstrijd zo moest eindigen...

Toch zal mij dit niet beletten om die wagen te bouwen

Ben gisteren begonnen met op de kas de gietnaden weg te schuren en een laagje primer en een eerste fijne blauw/paars laagje te geven. Had ook de spoiler en luchthapper gemonteerd.

Probeer vanavond een foto te plaatsen van de kas, na de tweede blauwe laag. Heb ook al de rolkooi en velgen gespoten.

Ik zou ook graag eens paneellijnen toevoegen, maar dit is niet het goede model zeker hiervoor? Ik zag niet meteen zo'n paneellijnen op het model van Sennake?....
__________________
- http://www.wrcplace.be -

Last edited by 206WRC-ke; 30-12-2006 at 14:14.
Reply With Quote
  #2  
Old 30-12-2006, 14:17
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Ze gaan hier minder opvallen, maar dat is niet de reden waarom ze op mijn Focus ontbreken. De ware reden is dat ik destijds nog geen vernis zette over mijn decals omdat ik er geen vertrouwde (nu dus wel, de Gunze Sangyo vernis is hiervoor perfect) en zonder vernis is het tricky om paneellijnen te zetten, omdat de kans groot is dat je inkt of verf die je hiervoor gebruikt onder je decals kruipt en dat is geen zicht.
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #3  
Old 30-12-2006, 14:40
Gulfie's Avatar
Gulfie Gulfie is offline
________
 
Join Date: Feb 2006
Location: @ home
Posts: 1,064
Welke versie ga je maken ... de presentatie versie (foto1) of de echte 'Duval-versie' (foto2). (Ik kan voor deze Belg mijn sarcasme niet wegsteken ... sorry!)
__________________
ранняя пташка получает червя ... но вторая мышь получает сыра!
Reply With Quote
  #4  
Old 30-12-2006, 16:07
Duval The Best Duval The Best is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Jun 2006
Posts: 334
Mag ik weten waar je die decals hebt gehaald of heb je ze al een tijdje?
Ik wilde ook eerst deze wagen maken maar de decals hebben ze niet meer in Domino en ze zullen ze niet meer binnenkrijgen vrees ik.
Prachtige wagen vind ikzelf !
__________________
Website :
www.freewebs.com/tmrallysport
Reply With Quote
  #5  
Old 30-12-2006, 16:11
206WRC-ke's Avatar
206WRC-ke 206WRC-ke is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2004
Location: Heuvelland
Posts: 851
Bedankt voor de tip Sennake. Misschien moet ik ook wel eens proberen te vernissen. Je wagens gaan hierdoor langer mee zeker??
Maar wat moet je dan juist doen hiervoor? Enkel spuiten en decaleren? Raamrubbers mogen nog niet geschilderd zijn zeker... En dan na het vernissen deze en de paneellijnen aanbrengen?
En hoe zit dat dan met de spiegelkappen die je normaal pas kan installeren nadat je de ramen er hebt ingestoken? Deze moeten toch ook meegevernist zijn?

@ Gulf, ik ga die eerste versie maken hoor
Duval is ook niet mijn grote favoriet, maar als bijna enige Belg in het WK (soms toch), hopen we toch alleen een beetje het beste zeker... Hoewel hij het al een groot deel verkl**t heeft...

@ DuvalTheBest, ik heb de bouwdoos onlangs besteld bij iemand die hem nog heeft. Bij Domino en MG Modelisme zijn ze idd uitverkocht. Check uw PM.
__________________
- http://www.wrcplace.be -
Reply With Quote
  #6  
Old 30-12-2006, 17:25
scoobyfreak's Avatar
scoobyfreak scoobyfreak is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Nov 2005
Location: Roeselare
Posts: 1,302
Ik spuit de wagen in het kleur en vernis hem dan en dan elles schilderen en decaleren. Aparte stukken zoals spiegels spuit en vernis ik ook apart.


Is een mooie wagen, heb er nog niet veel mooie van gebouwd gezien, vooral op het spuiten loopt het veel mis. Daarom veel sukses
Reply With Quote
  #7  
Old 30-12-2006, 17:56
Duval The Best Duval The Best is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Jun 2006
Posts: 334
@ 206 WRCke , ik denk dat je van u PM's eens zal moeten enkele verwijderen want je box zit vol
__________________
Website :
www.freewebs.com/tmrallysport
Reply With Quote
  #8  
Old 30-12-2006, 17:59
Gulfie's Avatar
Gulfie Gulfie is offline
________
 
Join Date: Feb 2006
Location: @ home
Posts: 1,064
Quote:
Originally Posted by 206WRC-ke View Post
Maar wat moet je dan juist doen hiervoor? Enkel spuiten en decaleren? Raamrubbers mogen nog niet geschilderd zijn zeker... En dan na het vernissen deze en de paneellijnen aanbrengen?
En hoe zit dat dan met de spiegelkappen die je normaal pas kan installeren nadat je de ramen er hebt ingestoken? Deze moeten toch ook meegevernist zijn?
Voor de panel lines kan je verschillende methoden gebruiken.

- inkleuren met een (zwarte) stift nadat je de laatste vernis laag gezet hebt
- een wash aanbrengen nadat de laatste laag vernis gezet is (bvb enemal verf verdund met white spirit in een iets donkere tint dan de kleur van de wagen)
- de methode die ik gebruik. De panel lines uitkrassen met een speciaal schrapertje zodat ze veel dieper worden. Dit betekent dat na het spuiten en het vernirnissen er geen werk meer is.

Over het vernissen ... ook daar zijn er enkele methodes.

- De kleur spuiten, de decals aanbrengen en vernissen
- De kleur spuiten, een laag vernis, de decals aanbrengen en opnieuw vernissen

Ik gebruik de eerste methode omdat ik met echte autolak spuit. De meeste modelbouwers gebruiken echter de tweede methode omdat de basis laklaag beschermd is bij het aanbrengen van de decals.

Het voornaamste is dat je goeie vernis gebruikt die de decals niet aantasten. Als je geen Gunze gebruikt (die bijna iedereen op het forum hier gebruikt) moet je dit best even testen op een stukje decal. Ikzelf gebruik Dupont vernis, maar die is niet te krijgen in normale spuitbussen omdat hij voor echte auto's is.

De truk is ook om de eerste 2 lagen vernis te nevelen zodat het oppervlak niet verzadigd wordt. Met lak moet je stelselmatig opbouwen, maar met vernis is dit nog belangrijker.

Lijkt allemaal moelijk, maar als ik in uw plaats was zou ik gewoon een stuk plastic nemen, er een kleur opzetten, een decal erover, laten drogen en dan eens proberen te vernissen. Wat heb je dan te verliezen? Niets! Een stuk plastik ... niet zelfs een kit.

Proberen en ontdekken ...

Als ik me niet vergis is er een demo over spuiten op de meeting in februari. Vernissen zal daar zeker ook aan bod komen.
__________________
ранняя пташка получает червя ... но вторая мышь получает сыра!
Reply With Quote
  #9  
Old 30-12-2006, 18:03
206WRC-ke's Avatar
206WRC-ke 206WRC-ke is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2004
Location: Heuvelland
Posts: 851
Bedankt voor de tips allemaal! Ik denk dat ik eens ga proberen met vernissen. Zo'n "gunze" hebben ze wel in de Domino zeker?
En raamrubbers mag je dus ook meevernissen??

Om naar de modelbouwmeeting te komen is Zolder nogal ver van de Westhoek vindt ik...

(m'n PM box is gekuist )
__________________
- http://www.wrcplace.be -

Last edited by 206WRC-ke; 30-12-2006 at 18:14.
Reply With Quote
  #10  
Old 30-12-2006, 18:21
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Quote:
Originally Posted by Sennake View Post
Ze gaan hier minder opvallen, maar dat is niet de reden waarom ze op mijn Focus ontbreken. De ware reden is dat ik destijds nog geen vernis zette over mijn decals omdat ik er geen vertrouwde (nu dus wel, de Gunze Sangyo vernis is hiervoor perfect) en zonder vernis is het tricky om paneellijnen te zetten, omdat de kans groot is dat je inkt of verf die je hiervoor gebruikt onder je decals kruipt en dat is geen zicht.
Met de tekenpen die ik gebruik is op waterbasis en kan je er perfect je modellen mee bewerken, ook zonder vernis. Zit je langs je te volgen lijn, veeg je het met een vochtig vodje af en begin je opnieuw. Wel oppassen met je decals, zorg ervoor dat ze goed in de groeven liggen voordat je er met deze stift overheen gaat. Je model gaat er veel mooier uitzien.
Als je van plan bent om ook zo'n stift te gebruiken, zorg ervoor dat je dikte 0,1 neemt. Verkrijgbaar bij de drukker en waar ze tekenmateriaal verkopen en kost zo'n 3 euro.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	tekenpen.jpg
Views:	11
Size:	29.4 KB
ID:	4371  
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.

Last edited by Nismo; 30-12-2006 at 18:32.
Reply With Quote
  #11  
Old 30-12-2006, 18:23
scoobyfreak's Avatar
scoobyfreak scoobyfreak is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Nov 2005
Location: Roeselare
Posts: 1,302
Steven heeft me verteld dat gunze aleen goed is als je er decals mee vernist. Maar dat is dan weer niet realistis omdat ze van de echte wagens ook de stickers niet vernissen.
Reply With Quote
  #12  
Old 30-12-2006, 18:28
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Quote:
Originally Posted by 206WRC-ke View Post
Bedankt voor de tips allemaal! Ik denk dat ik eens ga proberen met vernissen. Zo'n "gunze" hebben ze wel in de Domino zeker?
En raamrubbers mag je dus ook meevernissen??

Om naar de modelbouwmeeting te komen is Zolder nogal ver van de Westhoek vindt ik...

(m'n PM box is gekuist )
Je raamrubbers niet vernissen ,anders gaan ze blinken.
Raamrubbers zijn zijdeglans-zwart.

Ik spuit mijn model, plaats de decals en dan spuit ik vernis. Daarna volgt de verdere afwerking zoals raamrubbers ed....

Domino verkoopt inderdaad de vernis van Gunze, let wel dat je de juiste koopt. Gunze heeft 3 soorten:
-B-501 Topcoat (MrHobby) gloss = glanzend
-B-502 Topcoat (MrHobby) semi-gloss = zijdeglans
-B-503 Topcoat (MrHobby) flat = mat
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.

Last edited by Nismo; 30-12-2006 at 18:31.
Reply With Quote
  #13  
Old 30-12-2006, 21:00
206WRC-ke's Avatar
206WRC-ke 206WRC-ke is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2004
Location: Heuvelland
Posts: 851
Ok, maar welke van die drie is dan de beste of is het gelijk?

Scooby, wat bedoel je juist met je zin?...

Bedankt voor de info iedereen.
__________________
- http://www.wrcplace.be -
Reply With Quote
  #14  
Old 30-12-2006, 21:13
scoobyfreak's Avatar
scoobyfreak scoobyfreak is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Nov 2005
Location: Roeselare
Posts: 1,302
Dat dat merk van vernis goed is als je de wagen met decals vernist, en de tamiya vernis is beter als je de decals er na plaatst.


En dat ze op een echte rally auto ook geen vernis op de stickers spuiten, en ik dat dus niet doe op mijn modellen, en er kan veel te veel mis gaan.


Maar ik wil je niet ontmoedigen ofzo he
Reply With Quote
  #15  
Old 30-12-2006, 21:16
206WRC-ke's Avatar
206WRC-ke 206WRC-ke is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2004
Location: Heuvelland
Posts: 851
Maar als je de decals pas plaatst nadat je hem hebt gevernist, dan heeft het toch niet veel nut zeker dat je dat doet? Is die vernislaag niet een extra beschermlaag voor de decals zodat ze als het ware één deel vormen met de body. Ze kunnen dan toch niet meer loskomen (mss na meerdere jaren...)

Vond nog deze hier, gelijkt wel op niets als je het mij vraagt...
http://www.shousha-inc.com/images/focus%20wrc
Had hij nu eens een andere ondergrond genomen...
__________________
- http://www.wrcplace.be -
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 13:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.