De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Op de werkbank
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rate Thread
  #1  
Old 08-10-2005, 13:32
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
In aanbouw : Toleman TG184 (Senna - Monaco GP - 1984) - UPDATED 14/12

Nu dat mijn Caterham Super Seven JPE eindelijk klaar is, wordt het tijd om aan mijn volgende project te denken.

Ik koos voor de eerste F1 wagen waarin Senna zijn carriere begon : de Toleman TG184. Het gaat hier om de wagen waarmee hij tijdens de GP van Monaco de leider, Prost, op de hielen zat in de striemende regen, toen hij net op het moment dat hij Prost wou voorbijgaan, de rode vlag zag die de race stopte. Senna werd tweede en moest nog even wachten op zijn eerste overwinning.

De 1/20 kit is vrij nieuw op de markt, uitgebracht door Model Factory Hiro, en het is zeker geen goedkope kit. Maar hij ziet er wel veelbelovend uit en naar mijn weten is het de enige kit op 1/20 van deze wagen. Dus ik hoop er het beste van te maken.

Ok, hier gaan we.

Vorig jaar was één van de centrale thema's in Goodwood the collectie Senna-wagens. Ik kon dus een pak referentiefoto's maken van alle Senna-wagens, dus ook van de Toleman. Hier zie je over welke wagen ik het heb, want ik besef dat 1984 al een hele tijd geleden is en de meeste van onze modelbouwers waren toen zelfs nog niet eens geboren...



De doos heeft de onderdelen goed beschermd tijdens de reis van Japan naar België, en ze ziet er zo uit :



Het bouwplan is duidelijk en in kleur, maar het lijkt me nogal kort. I geef de voorkeur aan step-by-step instructies met minder informatie per stap. Maar goed, ik zal het er mee moeten doen.





Laten, we het hoofdbestanddeel eens bekijken : het chassis en de body. Beide onderdelen zijn gegoten in resin, en ze vertonen nagenoeg geef flash of sinkmarks. Op het eerste zicht toch niet.



Nog een resin onderdeel : de piloot. Ik weet nog niet of ik hem ga gebruiken of niet. De decals voor de helm en de overall zien er wel geweldig uit, maar omdat je de gordels apart moet fabriceren weet ik niet in hoeverre het bevestigen van de gordels aan de piloot op realistische wijze kan. Ze moeten in elk geval strak zitten...



Hier zijn mijn favoriete onderdelen de velgen. Het zijn de mooiste die ik ooit tegengekomen ben in een kit. En hoewel ik besef dat ze zwart moeten gespoten worden zal de mooie vorm toch zichtbaar blijven en ik verwacht dat ze er prachtig gaa uitzien!

__________________

* WWW.SENNAKE.BE *

Last edited by Sennake; 08-10-2005 at 13:54.
Reply With Quote
  #2  
Old 08-10-2005, 13:32
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
De regenbanden zijn exact de juiste voor de GP van Monaco. Toen de kit arriveerde waren er reeds regenbanden in voorzien, maar klaarblijkelijk de verkeerde want enkele dagen later zat er een brief in de bus van Model Factory Hiro om hun excuses aan te bieden voor de foute levering van de banden en er zat een zakje bij met deze banden. Dat noem ik nu eens service zie! En ik hoe er een extra setje 1/20 regenbanden aan over.



De grootste zak was die met de metalen onderdelen. Ik heb ze in een plastic doos gestoken om ze beter te beschermen. Ik heb er maar een paar uitgehaald voor de foto, om een idee te geven. Je zal ze ongetwijfeld allemaal de revue zien passeren op het moment dat ik eraan bezig ben.



Er was ook nog een kleiner zakje met metalen onderdelen. In het begin begreep ik niet goed waarom dit apart ingepakt was, maar toen zag ik het : hier zitten de onderdelen in die deze kit tot de Monaco kit maken, omdat de spoilers die erin zitten alleen in Monaco gebruikt werden.



Ik had me wel verwacht aan wat foto-etch onderdelen, maar dit was toch wel een verrassing! Alhoewel ook hier niet alle onderdelen gebruikt moeten worden wegens de hierboven aangehaalde reden, is het toch een weelde aan foto-etch!



In dit zakje vinden we aluminium gedraaide onderdelen zoals assen, uitlaten, enz...



Een ander zakje bevat materiaal om de gordels te vervaardigen, windscherm materiaal, elektrische draad, en veren en schroefjes.



Last but not least, de decal sheets. Ze zijn niet zo goed zichtbaar omdat ik de beschermfolie nog niet wil verwijderen. Ze zien er in elk geval goed uit en zelfs de carbon decals zitten er bij. Ik ben onder de indruk!



Dat was het voorlopig. Van zodra ik wat gevorderd ben zal ik weer foto's laten zien.

Tot bouws!
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #3  
Old 08-10-2005, 22:39
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Nu kan het echte werk beginnen! Na een Tamiya op 1/12 - die bij wijze van spreken "rattle, shake, ready" is - is dit wel het betere werk! Niet dat ik afbreuk wil doen aan de supermooi gebouwde Super7, verre van zelfs, maar een Model Factory Hiro kit lijkt me toch wel een ander paar mouwen.

Benieuwd hoe dat zal meevallen. Succes in ieder geval!
Reply With Quote
  #4  
Old 08-10-2005, 22:39
HHugo's Avatar
HHugo HHugo is offline
Moderator
 
Join Date: Jan 2002
Location: Dadizele
Posts: 1,588
Quote:
Originally Posted by Sennake
De 1/20 kit is vrij nieuw op de markt, uitgebracht door Model Factory Hiro, en het is zeker geen goedkope kit. Maar hij ziet er wel veelbelovend uit en naar mijn weten is het de enige kit op 1/20 van deze wagen. Dus ik hoop er het beste van te maken.
AMD heeft die ook op 1/20 (AMD20029). Op hun site staan ook nog referentiefotos.
Reply With Quote
  #5  
Old 08-10-2005, 22:55
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Waarchtig een indrukwekkende kit is dat. Ik ben echt beniewd naar het uiteindelijke resultaat.
Ik zal in ieder geval deze thread van kortbij volgen.
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #6  
Old 09-10-2005, 00:18
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by HHugo
AMD heeft die ook op 1/20 (AMD20029). Op hun site staan ook nog referentiefotos.
Wow, sjieke referentiefoto's! Thanks mate!
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #7  
Old 09-10-2005, 02:06
Wild Goose's Avatar
Wild Goose Wild Goose is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Sep 2004
Location: Moerbeke (Geraardsbergen)
Posts: 541
Lijkt me monnikenwerk om dit tot een goed einde te brengen.

Ik zie daar ook op de site die HHugo heeft gelinkt dat er blijkbaar een F1 bestond met twee assen achteraan 1/20 Williams FW07D – six wheels (1981)

Weer iet bijgeleerd, want dit was wss een gat in mijn cultuur?
Is wel off-topic, maar kan iemand daar wat meer uitleg over geven.

Moest het storend zijn mijn vraag delete het maar he Sennake.
Reply With Quote
  #8  
Old 12-10-2005, 17:49
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Een eerste update.

Nadat ik alle onderdelen gesorteerd heb breng ik ze onder in een plastic box met allemaal vakjes.

Nadat ik het chassis en de body een eerste keer opgeschuurd heb om de weinige flash te verwijderen doe ik een eerste "dry-fit" van de belangrijkste onderdelen.

Dat ziet er zo uit :



Wat me meteen opvalt is de rollbar, waarvan slechts een klein stukje boven de carosserie uitsteekt, en die dan ook niet verder loopt dan het zichtbare deel, omdat de carosserie zelf uit vol resin gegoten is. Dat moeten we absoluut aanpassen om een realistisch uitzicht te bekomen.

Eerst wordt er dus een deel van het resin uitgefreesd. Aangezien het onmogelijk is om het weg te nemen gedeelte uit te frezen zonder de rest van de omliggende carosserie te beschadigen, kies ik ervoor om de voorzijde op te offeren en zodanig overal goed aan te kunnen. Later maken we daar wel een nieuwe voorkant aan met plasticard.

Dat ziet er na wat frezen dan zo uit :



Dat is een begin, maar het is niet genoeg : ik moet het gat zodanig uitfrezen, dat de rollbar er helemaal in kan en dat de wanden van de carosserie realistisch dun genoeg zijn. Want ook als de rollbar op zijn plaats zal zitten kan je die wanden nog zien. Ook de noodstop-voorziening komt van de binnenzijde van de carosserie, zodat ook die opening tot aan de binnenzijde moet reiken.

Nadat het grove freeswerk gedaan is ziet het er zo uit :



Dan komt het fijnere werk aan de beurt. Met een scalpel wordt de rest van het overtollige materiaal weggekrast en met een platte vijl worden de wanden vlak gevijld. Eens dat er goed uit ziet moet de bovenste openingssleuf, die veel te breed geworden is vanwege het frezen, terug op maat gemaakt worden. Daarvoor wordt er dus eerst een stukje plasticard in bevestigd met wat secondenlijm :



Nu moet de nieuwe sleuf opengezaagd worden met een cirkelzaagje :



Daarna wordt de rest weggesneden met een scalpel en tenslotte wordt de sleuf op maat geschuurd met verschillende soorten schuurpapier. Vervolgens wordt de voorzijde terug hersteld met een ander stukje plasticard.

Dat ziet er dan zo uit :



Maar nu heb ik een ander probleem. Alhoewel de opening onder de carosserie groot genoeg is om de volledige rollbar in onder te brengen, is de opening niet groot genoeg om hem er langs boven in te monteren. In werkelijkheid wordt de carosserie dan ook over de rollbar geschoven i.p.v. andersom. Dit betekent dat ik mijn nieuwe rollbar zo moet ontwerpen dat ik ze er in afzonderlijke delen kan in monteren. Na wat denkwerk kom ik tot de volgende oplossing : ik maak de twee hoofdsteunen uit holle aluminium buisjes, en de bovenste boog wordt voorzien van twee paspennen die in de aluminium buisjes passen. Binnen in de carosserie worden twee gaten geboord waarin de hoofdsteunen passen, en de derde, smallere steun wordt aan de boog bevestigd met secondenlijm.

De afzonderlijke delen zien er zo uit :



En met de hoofdsteunen op hun plaats ziet het geheel er zo uit :



Tenslotte wordt de boog met de achterste steun aan de hoofdsteunen bevestigd (nu nog in dry-fit natuurlijk). Dat ziet er dan zo uit :




Geloof het of niet, maar hier heb ik gisteren de ganse avond over gedaan. Ik had zelfs geen tijd meer over om de foto's te posten, daarom dat ik dat nu pas doe...

Hier gaat veel tijd en energie in kruipen, dat voel ik, maar ik wil dan ook een perfect model bouwen...
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *

Last edited by Sennake; 30-09-2010 at 18:49.
Reply With Quote
  #9  
Old 12-10-2005, 18:20
IVY440's Avatar
IVY440 IVY440 is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Jul 2005
Location: Turnhout
Posts: 72
Sennake, prachtige set. Mag ik vragen wat deze kost? Ik vrees dat het wel buiten mijn budget ligt, maar toch ff ter info?
Reply With Quote
  #10  
Old 12-10-2005, 18:30
HHugo's Avatar
HHugo HHugo is offline
Moderator
 
Join Date: Jan 2002
Location: Dadizele
Posts: 1,588
Quote:
Originally Posted by Sennake
Geloof het of niet, maar hier heb ik gisteren de ganse avond over gedaan. Ik had zelfs geen tijd meer over om de foto's te posten, daarom dat ik dat nu pas doe...

Hier gaat veel tijd en energie in kruipen, dat voel ik, maar ik wil dan ook een perfect model bouwen...
Dat vind ik toch snel gebouwd. Bij mij zou elke tussenstap die je toont minstens een avond duren
Ziet er in elk geval zeer proper uit. Hoe buig jij dat aluminium buisje zo scherp zonder dat het knikt of scheurt?
Reply With Quote
  #11  
Old 12-10-2005, 18:36
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by IVY440
Sennake, prachtige set. Mag ik vragen wat deze kost? Ik vrees dat het wel buiten mijn budget ligt, maar toch ff ter info?
Tuurlijk. Een geheim is dat niet. Ik heb er 135,37 euro aan betaald, maar de douane heeft er dan nog eens 19,20 euro taks op geteld én 8,68 euro behandelingskosten. Dat is in totaal 163,25 euro. Maar met wat geluk betaal je die douanekosten dus niet.
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #12  
Old 12-10-2005, 18:38
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by HHugo
Hoe buig jij dat aluminium buisje zo scherp zonder dat het knikt of scheurt?
Na enkele vruchteloze pogingen met aluminium buisjes heb ik het origineel white metal onderdeel erbij gepakt en alles weggesneden behalve de bovenste boog, die ik dus gerecupereerd heb. (Je moet niet ALLES weggooien eh )
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #13  
Old 12-10-2005, 20:52
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Goe bezig !!!!!!!!!!!!!!!

Grtzzzzzzz Nismo
Reply With Quote
  #14  
Old 13-10-2005, 01:47
ac.cobra427's Avatar
ac.cobra427 ac.cobra427 is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Apr 2002
Location: hoboken
Posts: 212
An artist at work.



ps: daarjuist Van Rossem gezien op tv, hij ging over z'n Moneytron dagen. Nu vraag ik me af waarom nog niemand aan de, volgens mij, enige Belgische F1 wagen in de geschiedenis begonnen is. Moet toch een haalbaar project zijn. (voor een profi)
Reply With Quote
  #15  
Old 13-10-2005, 07:07
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by ac.cobra427
Nu vraag ik me af waarom nog niemand aan de, volgens mij, enige Belgische F1 wagen in de geschiedenis begonnen is. Moet toch een haalbaar project zijn. (voor een profi)
Hela hela! Die staat al meer dan 10 jaar in mijn vitrinekast (maar dat kan jij niet weten natuurlijk) én al meer dan 3 jaar op mijn homepage (en dat had je wél kunnen weten)

__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 09:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.