De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > Autosport > Belcar Original
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply

Thread Tools Rate Thread
Old 22-10-2004, 15:12
Ottooke's Avatar
Ottooke Ottooke is offline
I need speed !

Quote:
Originally posted by pipo
Waar was dan de geel/rood gestreepte vlag?
Die werd niet getoond, er was al een gele vlag.
Old 22-10-2004, 17:37
yannick88's Avatar
yannick88 yannick88 is offline
De Paddock Regular

Quote:
Originally posted by pompierke
Ik heb lang gezwegen maar nu is het toch even tijd dat ik ook antwoord.
Ik sluit mij volledig aan bij Marshal en Ottooke, zonder favorisme.
Bij de eerste doortocht aan een gele vlag situatie moeten, en zeg ik wel degelijk moeten, de piloten duidelijk gas lossen, zo simpel is het.
Ze mogen blij zijn dat ik er niet was want het zou niet de eerste keer zijn dat ik met behulp van een borstel naar één der wagens gooi.
Wij, baankommissarissen, houden van autosport maar voor ons liefst op een zo veilig mogelijke manier.

pompierke
ploegoverste ploeg VDHB, bk sinds 1978

Gooien met stokken en dergelijke is een gevoel van onmacht , men kan dit beter anders oplossen door eventueel de wagens die zich niet houden aan de regels straffen en dergelijke gr
Bestaat ook zoiets als Stop en Go

Met sportieve groeten
Old 22-10-2004, 18:08
A.J.'s Avatar
A.J. A.J. is offline
De Paddock Sponsor

Quote:
Originally posted by Ottooke
Die werd niet getoond, er was al een gele vlag.
Dus als er geel is moet er niemand meer gewaarschuwd worden voor olie op de baan???
Ben er zeker van dat er dan meer van het gas gegaan wordt. Zoals jij het schrijft kan je tot de volgende situatie komen :
Een wagen blaast zijn motor op en legt de hele baan vol olie. Zijn achterligger slipt op de olie en komt in de grindbak terecht. Nu is ook de gele vlag uit. Volgens uw theorie mag dan nu de olievlag weg? Dan zoek je als baancommissaris de problemen op...

dat een witte vlag wegvalt als er een interventiewagen stopt is normaal maar een olievlag moet blijven! En zoals ik hierboven reeds zei : als er een duidelijke olievlag geweest was aan post 19 of 20 zouden ze wel wat van het gas gegaan zijn, ben er zeker van.
Old 22-10-2004, 18:27
Ottooke's Avatar
Ottooke Ottooke is offline
I need speed !

Uit Appendix H van het Internationale Sportreglement van de FIA.
Quote:
Yellow flag:
This is a signal of danger and should be shown to drivers in two
ways with the following meanings:
- Single waved: Reduce your speed, do not overtake and be
prepared to change direction. There is a hazard beside or
partly on the track.
Betekent dus: gevaar! Op de baan lagen olie, koelvloeistof, brokstukken en er liepen marshals. Hoe gevaarlijker kan het nog worden?
Waarom zouden piloten wel van hun gas gaan omdat er olie ligt, en niet bij een gele vlag? Ah ja, een marshal in gevaar brengen is natuurlijk minder erg dan een beschadigde wagen

De rood-geel gestreepte vlag en de gele vlag kunnen samen gegeven worden, maar m.i. duidt een gele vlag op groter gevaar dan een rood-geel gestreepte vlag.
Old 22-10-2004, 18:56
Baron's Avatar
Baron Baron is offline
Touring car racing !!!!!

Quote:
Betekent dus: gevaar! Op de baan lagen olie, koelvloeistof, brokstukken en er liepen marshals. Hoe gevaarlijker kan het nog worden?
Inderdaad. Ik snap de reactie niet van diegenen die hier het gedrag van Hart, Goossens en Longin willen goedpraten of minimaliseren.
Moeten er eerst doden vallen?
Geel duidt op gevaar en vereist een aangepast rijgedrag, met op zijn minst een aangepaste snelheid. Dat was bij de heren in kwestie niet het geval. Beste bewijs is Hart die er in de 1e linkse afvloog, terwijl het hele rechte stuk van start/finish onder code geel stond!
Reply With Quote
Old 22-10-2004, 19:11
Pascal Pascal is offline
A4993

Quote:
Uit Appendix H van het Internationale Sportreglement van de FIA.

Waarom zouden piloten wel van hun gas gaan omdat er olie ligt, en niet bij een gele vlag? Ah ja, een marshal in gevaar brengen is natuurlijk minder erg dan een beschadigde wagen

De rood-geel gestreepte vlag en de gele vlag kunnen samen gegeven worden, maar m.i. duidt een gele vlag op groter gevaar dan een rood-geel gestreepte vlag.
Ik deel je mening niet... Ik kan je zeggen dat piloten behoedzamer zijn voor een olievlag dan voor een gele vlag. Bij een gele vlag is de oorzaak meestal sneller zichtbaar dan bij een "olievlag".

Bovendien raad ik je aan de beelden van pitstop.tv nog eens te bekijken. Daar zal je vaststellen dat op jullie post een GROENE vlag wordt gezwaaid. Dat is m.i. helemaal fout.

Rechts van de piste zie een gele vlag, waarschijnlijk van een standscommissaris. Daarna zie je links van de piste de "Thiers Porsche" staan en juist daarachter zie je een groene vlag, links van de piste (op jullie post). Het oliespoor lag voorbij de groene vlag. De piloten werden op geen enkel moment gewaarschuwd voor olie of gladheid van de piste...

C U

Last edited by Pascal; 22-10-2004 at 19:16.
Reply With Quote
Old 22-10-2004, 20:25
Mark's Avatar
Mark Mark is offline
Pain in the Ass :)

Quote:
Originally posted by Pascal

Bovendien raad ik je aan de beelden van pitstop.tv nog eens te bekijken. Daar zal je vaststellen dat op jullie post een GROENE vlag wordt gezwaaid. Dat is m.i. helemaal fout.
Niet goed opgelet..............de beelden laten niet alles zien. De eerste keer dat je de groen vlag ziet is vanwege de start. Op dat moment was nog alles goed.......op het moment dat de Markant Porsche de muur inketst zie je geel verschijnen. Alles gebeurde voor post 20........

De eerste keer dat ze doorkomen was groen volledig terecht want voorbij post 20 was niets aan de hand. De olievlag hoefde daar ook niet getoond te worden..........kon ook niet want er was iemand onderweg met de olievlag vanaf post 20 naar de "siflet" waar de olieplas lag. We hebben het signaal van de olievlag gegeven ter hoogte van de olieplas. Of er op post 19 met de olievlag gezwaaid is weet ik niet, kan ik me niet meer voor de geest halen.

Of de Frans sprekende baanposten van post 19 op de hoogte waren van de olie-situatie weet ik niet.
Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited.

Last edited by Mark; 22-10-2004 at 20:30.
Reply With Quote
Old 22-10-2004, 20:54
Mark's Avatar
Mark Mark is offline

Quote:
Originally posted by A.J.
Als ze op de rechte lijn op hun rem gingen staan voor de gele vlag dan kregen we in de tweede ronde hetzelfde als in de start... een kettingbotsing.
Nee tuurlijk niet maar het zou fijn als je merkt dat de coureurs van hun gas gaan. Dat geeft mij persoonlijk het vertrouwen dat de coureur met mij rekening houdt. Die coureur kan zelf wel het idee hebben dat hij veilig bezig is...............de anderen hebben dat dus niet. Communicatie is nog altijd gebaseerd op wederzijds begrip. Als ik iemand volgas voorbij hoor gaan begrijp ik niet dat hij veilig bezig is, hoor ik hem van zijn gas afgaan dan begrijp ik dat wel. Dat zal in KM's niet eens zo heel veel schelen trouwens.......

Ik heb trouwens een schriftelijke verklaring van een van de drie betrokken teams dat hun piloot NIET van het gas is gegaan!

Vind het wel sterk dat de baanposten zich moeten verantwoorden voor hun gedrag, zou mooi zijn als we eens iets kregen te horen van een van de coureurs. Dat enkele op de hoogte zijn van deze thread lijkt me duidelijk, de "vriendin" van een van de betreokken coureurs heeft hier al een reactie achtergelaten Weliswaar eentje die de feiten een beetje verdraaid maar ach...........
Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited.
Reply With Quote
Old 22-10-2004, 22:18
A.J.'s Avatar
A.J. A.J. is offline
De Paddock Sponsor

Als je als piloot uit de Jacky Ickx bocht komt en er wordt met geel gezwaaid en je ziet enkele baancommissarissen links op de baan staan met net achter hen een groene vlag, en er wordt geen signaal gegeven dat er olie ligt op de baan, en er een strook van 9 meter breedte vrije piste is, dan vind ik het logisch dat je die 200 meter tussen geel en groen gewoon op het gas blijft staan.
We kunnen de rollen even omdraaien. Zoals jullie het zeggen waren ze "onderweg" met de olievlag. Hadden de leiders dan niet het recht om gewaarschuwd te worden voor de olie met de daarvoor bestemde vlag?
Old 22-10-2004, 22:42
Mark's Avatar
Mark Mark is offline

Quote:
dan vind ik het logisch dat je die 200 meter tussen geel en groen gewoon op het gas blijft staan.
Duidelijk verschil van mening, ik vind dat dus niet logisch. Op dit punt komen we terecht in een welles-niets spelletje. We zullen de rechter erbij moeten gaan halen De uitspraak is bindend

Quote:
Zoals jullie het zeggen waren ze "onderweg" met de olievlag. Hadden de leiders dan niet het recht om gewaarschuwd te worden voor de olie met de daarvoor bestemde vlag?
Ja maar dan moet je wel in ogenschouw nemen dat er ook zoiets is als tijd- en personeelsgebrek. Om even open kaart te spelen.....we waren met 9 personen (eigenlijk al eentje boven het maximum) Twee staan er vast aan de vlaggen, ikzelf en een ander waren bezig met het verwijderen van onderdelen van het circuit vanaf post 20. Op de plek van de olie plek waren twee man aan het borstelen, eentje voor de cement en twee anderen waren daar bezig met de brokstukken. Trouwens op het moment dat leiders voorbij komen was de Thiers-Porsche net aangehaakt aan de 4 * 4 en keerden onze mannen terug om de rest van de zooi op te ruimen We kunnen niet alles tegelijk

Krijg net een sms-binnen dat de modelbouwers op hun koffie zitten te wachten De kroegbaas zit weer te internetten
Reply With Quote
Old 22-10-2004, 22:56
Baron's Avatar
Baron Baron is offline
Touring car racing !!!!!

Misschien kunnen we vanaf 2005 die gele vlag best maar helemaal afschaffen. Voor sommige piloten heeft die vlag blijkbaar toch geen enkele betekenis meer. Een baancommissaris die met dat belachelijke gele vod aan het zwaaien is, staat daar toch maar voor Jan Lul.
Reply With Quote
Old 22-10-2004, 23:03
TTke TTke is offline
De Paddock Rookie

Mannekes,

als, indien, dan...

De kop van het startveld kan niet weten wat er aan de hand is. Op de briefing werd en wordt duidelijk onderstreept dat een gele vlag géén rede is om van het gas te gaan, maar wel om snelheid te minderen (zeer relatief uiteraard, maar toch).

Hier was maar 1 maatregel de juiste geweest, namelijk een Safety car, punt aan de lijn. (en misschien was rood hier ook nog een optie geweest, gezien het vervolg van die eerste ronde, waarbij het circuit een slagveld leek) Er was tijd genoeg om ze op de baan te brengen voor de eerste wagen en om alle baanposten het commando te geven de gele vlaggen en de bordjes SC te laten zien. Op de briefings werd en wordt daar telkens duidelijk over gezegd "u gaat van het gas af!!"...en pas wanneer de snelheid uit het veld is wordt de safety car op de baan gebracht en dit indien mogelijk voor de eerste wagen. Er was 3/4 ronde de tijd om te reageren en de eerste wagens te doen minderen, zodat de snelheid uit het veld was tegen de tijd dat ze aan de Jacky Ickx bocht terug waren, waar de safety car moet staan. (of stond ze er niet misschien??)

Al de rest is zever. De piloten valt hier zeker niets te verwijten. Als de wagens nooit dichter komen bij marshals dan dit, dan zal er nooit nog iets gebeuren. Ik vind niet dat Marshals hier piloten moeten verwijten (en andersom). Beide moeten mekaar kunnen vertrouwen, maar daarbij moeten ze kunnen rekenen op de wedstrijdleiding.

Ik heb al vele gevaarlijkere situaties gezien, waarbij marshals duidelijk veel meer gevaar lopen dan hier, wat niet wegneemt dat ook deze situatie had moeten vermeden worden. In elk kiekenkot kan maar één haan zijn en dit weekend waren er blijkbaar teveel hanen, of waren ze met de verkeerde kiekens aan het spelen.

Op de briefing was duidelijk gevraagt om er deze keer een voorbeeldige start van te maken, om eens te laten zien dat Belcar piloten deze startprocedure perfect beheersen. Awel, misschien goed dat dit eens gebeurt is, want er zijn er nog die hun handleiding eens terug moeten nakijken...

En dat van die borstels smijten en andere klonerij...vooral doen want dan komt het allemaal goed.
(en dan zijn de mensen die in die economisch bedreigde borstelfabriek werken ook weer een tijdje zeker van hun werkgelegenheid)
Reply With Quote
Old 23-10-2004, 00:12
Yardeen's Avatar
Yardeen Yardeen is offline
De Paddock Rookie

Bij mijn weten gaat het hier nog altijd om de wedstrijd en wat er al dan niet correct was en niet over mijn prive leven .
Ik sluit me volledig aan bij de mening van AJ, en hem kan je geen gebrek van kennis of objectiviteit verwijten, alhoewel ik zeker ben dat jullie daar toch ook weer een reply op vinden.

Iedereen heeft zijn mening en ieder heeft zijn idee van de waarheid , aub respecteer die dan ook, de wedstrijd is voorbij, het seizoen is voorbij , alles wat niet juist is gegaan wordt van geleerd door elke kant , aub dan ook van jullie kant ...ipv hier allemaal wat zitten te bokken en te koppen wie gelijk heeft en wie niet . ... denk dat we allemaal één ding gelijk hebben, en dat dit onze hobby/passie is , en dara moet je van genieten discussieren kan.. maar zo als het er hier aan toe gaat .. daar heeft niemand toch iets aan ofwel ?
Reply With Quote
Old 23-10-2004, 02:58
Pascal Pascal is offline
A4993

Quote:
Originally posted by Marshal
Niet goed opgelet..............de beelden laten niet alles zien. De eerste keer dat je de groen vlag ziet is vanwege de start. Op dat moment was nog alles goed.......op het moment dat de Markant Porsche de muur inketst zie je geel verschijnen. Alles gebeurde voor post 20........

De eerste keer dat ze doorkomen was groen volledig terecht want voorbij post 20 was niets aan de hand. De olievlag hoefde daar ook niet getoond te worden..........kon ook niet want er was iemand onderweg met de olievlag vanaf post 20 naar de "siflet" waar de olieplas lag. We hebben het signaal van de olievlag gegeven ter hoogte van de olieplas. Of er op post 19 met de olievlag gezwaaid is weet ik niet, kan ik me niet meer voor de geest halen.

Of de Frans sprekende baanposten van post 19 op de hoogte waren van de olie-situatie weet ik niet.
Ben niet akkoord. Heb vanavond de beelden nog eens gezien en er werd wel degelijk de groene vlag gezwaaid na het verloop van de eerste ronde. Dus nadat de Thiers-Porsche in de muur geparkeerd stond en op het moment dat de leiders (op volle snelheid voorbij kwamen). Bij de start moet op post 20 namelijk de groene vlag niet getoond worden. Dan gelden de groen (of rode lampen). Dat de olievlag niet getoond werd is een fout. Ook als ik jou uitleg hierboven lees. De organisatie in jullie ploeg moet dan maar anders gebeuren. De baanpost met de gele en/of blauwe vlag blijven op post tijdens een interventie. Indien je met 9 man op post bent blijven er nog 7 (of 8) over om de rest van het incident op te lossen. Het tonen van de vlaggen is primordiaal. Op dat moment ben jij de waarnemer (de ogen) van de piloten. Als de "olievlag" niet op post aanwezig was, is ook dit een fout. De vlaggenpost is in mijn ogen aan de "siflet" (waar trouwens de groene vlag gezwaaid werd) en daar moeten alle 7 vlaggen aanwezig zijn. Trouwens maakt niet uit waar ze getoond wordt maar ik heb ze alleszins niet gezien... We zullen het er IRL nog wel eens over hebben...

De olievlag werd getoond ter hoogte van de olieplas !!! Welke olieplas ??? De hele rechte lijn was een smurrie. Trouwens : dat is geen verklaring voor het WEL tonen van de groene vlag. Op post 19 werd terecht de gele vlag getoond. Zij hadden geen zicht op het feit dat er op de rechte lijn olie lag. Dat konden ze enkel weten indien jullie ze hiervan op de hoogte hadden gebracht...

Het blijft hier echter, zoals door anderen reeds aangehaald een welles nietes spelletje. Iedereen zal hierover zijn mening hebben en zal moeilijk van deze mening af te krijgen zijn.

Ik heb ook wel iets voor de verklaring van TTke. Het vroeger inroepen van de SC na een dergelijk slagveld, had één en ander kunnen verhinderen.

Bovendien moeten zowel piloten, baancommissarissen als toeschouwers begrijpen dat er op dat moment moet gereageerd worden binnen een (fractie van) seconde. Iedereen doet dit naar goeddunken. Discussies nadien zijn mogelijk maar moeten geen afbreuk doen aan de goede bedoelingen van eenieder op het moment van de feiten.

Aan de andere kant is het ook eens niet slecht om zijn ongelijk te kunnen toegeven...

C U
Reply With Quote
Old 23-10-2004, 11:32
Peter Baert Peter Baert is offline
De Paddock Regular

Wie neemt de beslissing dat een baanpost na een gele situatie groen mag geven?

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Posting Rules