De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > Autosport > Belcar Original
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply

Thread Tools Rate Thread
Old 07-09-2005, 00:34
Steve's Avatar
Steve Steve is offline
De Paddock Regular

Mij intresseert het hier niet meer als jullie de "die-hard" fans nog eens gaan opsplitsen...
Onnozelaars!

Doei!
Reply With Quote
Old 07-09-2005, 00:52
POL's Avatar
POL POL is offline
De Paddock Rookie

ik denk dat het opsplitsen van de kampioenschappen een must is. Ik zie het zo:
2 kampioenschappen: GT en Toerisme
elke kampioenschap een klasse verdeling
GT: zoals in Belcar GTA en GTB
TR: TA +3000 cc ; TB 2000cc tot 2999cc ; TC -2000 cc (voorbeeld)
De 2 kampioenschappen rijden op het zelfde weekend ( is de touringcup verlost van de 95 db regel ).
Ik zou 2 wedstrijdtypes creëren nl sprintwedstrijden 2 x 1u (met bv verplichte pilotenwissel tussen de 20' en 40', zonder tanken) en een endurancewedstrijd van bv. 3u (beschikken over de boxen).
Het 1ste weekend rijden bv de GT's de sprintraces en de TR's de endurancerace, het volgende weekend omgekeerd enz.
Hierbuiten nog een 24 uren race voor de GT aangevult met bv de top 10, op dat ogenblik, van de tourismes en afzonderlijk een 10 urenrace voor de toerismes (mag ook een 24uren zijn).

Een weekend zou er als volgt gaan uitzien:
Zaterdag: trainingen en kwalificaties (mss elke klasse appart).
zondag: sprintrace, endurancerace, sprintrace.

Een goed gevuld autosport weekend, met van alles een beetje en een beetje van alles ...

Misschien nog een derde kampioenschap voor de historics en sprinterscup...
Reply With Quote
Old 07-09-2005, 01:14
Pascal Pascal is offline
A4993

Quote:
Originally Posted by Steve
Mij intresseert het hier niet meer als jullie de "die-hard" fans nog eens gaan opsplitsen...
Onnozelaars!

Doei!
Ik wil je eerst en vooral op de vingers tikken voor de manier van verwoorden van je gevoel.

Aan de andere kant begrijp ik de ondertoon die er achter zit...

Alvorens te kunnen antwoorden op de vraag (titel van de topic), moet eerst maar eens gedefinieerd worden wat of wie het Belcar-publiek is. Wat mij betreft zijn een groot deel van deze groep de die-hards. Wat heeft een serie als de Belcar aan "toevallige toeschouwers". Dit zijn toch geen blijvers en komen als nieuwsgierigen kijken naar het spektakel (lees crashes...)...

Laat ons, mits enkele kleine bijsturingen, het houden zoals het nu is... Ik ben er alleszins tevreden over... Ik heb me de afgelopen jaren tijdens Belcarwedstrijden niet verveeld en heb meerdere spannende, goede en soms verrassende wedstrijden gezien.

Omdat BTCS me niet echt aanspreekt, ga ik het niet bekijken al vind ik het concept wel te pruimen. Uit pure autosportintersse probeer ik per jaar toch minstens één BTCS-wedstrijd te bekijken. En zo is dat ook met andere autosportdiscplines zoals Rally(sprint), slalom, autocross, rallycross...

C U
Reply With Quote
Old 07-09-2005, 07:24
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator

Quote:
Originally Posted by Pascal
Alvorens te kunnen antwoorden op de vraag (titel van de topic), moet eerst maar eens gedefinieerd worden wat of wie het Belcar-publiek is. Wat mij betreft zijn een groot deel van deze groep de die-hards.
Dat was alleszins niet de intentie van mijn vraag. Ik denk dat er een onderscheid te maken is tussen "Jan Modaal" die zonder voorkennis naar een Belcar-koers komt kijken en inderdaad na 1 race afhaakt omdat hij er de ballen van snapt. Het is juist om dit tegen te gaan dat ik mijn "marktonderzoek" gestart ben.

Anderzijds zijn er de die-hard fans waaronder de meeste paddockers wel zullen vallen, en die uiteraard nog meer recht van spreken hebben dan de eerste categorie, maar doe da dan in de andere thread, zodat we nu eindelijk eens een beeld krijgen van wat de argeloze en nietsvermoedende toeschouwer nu eigenlijk verwacht van een Belcar-koers.

Ok, ik besef dat ik per definitie misschien wel de verkeerde doelgroep bereik door deze vraag in De Paddock te stellen, maar ik weet dat er toch ook voldoende gewone toeschouwers op De Paddock zitten die niet de ganse achtergrond kennen (getuige onze vriend Huudo).

Er is dus geen enkele reden om te beginnen schelden (wat je meteen als een eerste en laatste waarschuwing aan je adres kan beschouwen Steve); iedereen mag zijn zegje doen. Het enige wat we vragen is dat we het een beetje overzichtelijk houden. Dat heet "modereren"...

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
Old 07-09-2005, 08:23
Mario's Avatar
Mario Mario is offline
Eenzaat

Vraag van een volslagen leek ter zake :
wat betekenen de diverse afkortingen TA, TB, RQUE, GTA, FXTCLUI enz. en waar staan ze voor ?
Old 07-09-2005, 08:25
Eddy V Eddy V is offline
De Paddock Regular

Voor de herkenning van de verschillende klassen: waarom niet gewoon een "grote vette" A, B, C enz. net naast het nummer. Lukt altijd over de plas, is simpel en iedereen kan dat verstaan. Mits de speaker wat wil meewerken en er in dit klere land eens een fatsoenlijk programmaboekje (met alle gegevens) kwam. Dan kan mr. Modaal probleemloos volgen.
Maar dat kost weer geld hé.
Reply With Quote
Old 07-09-2005, 08:40
redje's Avatar
redje redje is offline
De Paddock Regular

Quote:
Originally Posted by Autofan
@ Huudo, bij de DTM in Francorchamps waren zowat 20 000 toeschouwers, 100 000 minder dan in Hockenheim. Dat is dus duidelijk niet de oplossing

@ redje

De Belcar is voor mij het mooiste kampioenschap dat er is. Ik heb het nog nooit saai gevonden (op de 24 Uren vorig jaar na dan). Je collega kan vooraleer de race begint misschien eens in het programmaboekje kijken welke deelnemers er allemaal zijn. Het moet voor haar toch duidelijk zijn geweest dat de GTA de snelste klasse is en dat in TA en TB Toerismewagens rijden. Ik vind dat het in Belcar helemaal niet ingewikkeld is. Ik kan na een volledige Belcar race nog steeds zeggen wie er leidt in de klasse en wie algemeen op het podium komt, maar dat zal wel aan mijn grote interesse voor de Belcar zijn

Edit: sorry Sennake dat ik hier nog geantwoord heb.
Stel nu nog dat ze dat wist (heb ik niet gevraagd), jij weet dat je bij racecontrol wel tussenstanden kan krijgen en via de sms-dienst van hebbes kreeg je bij de 24 uren ook wel wat info (enkel top 5 ofzo, algemeen). Doordat ze na enige tijd niet meer wist wie waar rijdt, wordt dat al gauw saai, al is het kampioenschap op zich mss niet saai. Er is een groot verschil tussen werkelijkheid en perceptie.
De oorzaak ligt voor een deel bij de organisatie: zowel qua concept van de races als organisatie van de races.
Reply With Quote
Old 07-09-2005, 09:15
Bart.Vandecavey's Avatar
Bart.Vandecavey Bart.Vandecavey is offline
De Paddock Enthousiast

Quote:
Originally Posted by Huudo
Omdat de gentlemen drivers met centen die niet gefotografeerd willen worden en zelfs geen handtekeningen willen uitdelen niet hogerop kunnen of omdat er geen budgetten zijn... ? (f*ck, wat heb ik nu geschreven, maar soit, dat gevoel had ik als toeschouwer soms wel)
Vorig jaar meegemaakt op de Belcar Masters... Hans (Thiers dus) staat te praten met een andere piloot en er komen een paar kindjes zo rondjes draaien met hun papiertje in de hand en een stylo. Ik onderbreek het gesprek van Hans met die andere piloot om hem er op te wijzen. Hans zet zijn krabbel roept zijn broer die een eindje verder staat en die zet ook zijn krabbel. Terwijl die aan het tekenen zijn vraagt er iemand wie die piloten wel zijn... Ikke leg hem uit dat dit de Thiersen zijn die met wagen 31 rijden... Qui? Eh ben le vice-champion en GTB... Die vent loopt gewoon weg...
Old 07-09-2005, 09:23
Autofan's Avatar
Autofan Autofan is offline
De Paddock Regular

Quote:
Originally Posted by Bart.Vandecavey
Vorig jaar meegemaakt op de Belcar Masters... Hans (Thiers dus) staat te praten met een andere piloot en er komen een paar kindjes zo rondjes draaien met hun papiertje in de hand en een stylo. Ik onderbreek het gesprek van Hans met die andere piloot om hem er op te wijzen. Hans zet zijn krabbel roept zijn broer die een eindje verder staat en die zet ook zijn krabbel. Terwijl die aan het tekenen zijn vraagt er iemand wie die piloten wel zijn... Ikke leg hem uit dat dit de Thiersen zijn die met wagen 31 rijden... Qui? Eh ben le vice-champion en GTB... Die vent loopt gewoon weg...
Het publiek dankt het ook soms aan zijn eigen ja. Nog niet eens merci zeggen, daar moet hij zich voor schamen. Zoveel is dat toch niet gevraagd om een woordje van dank uit te drukkken? Maar het is over het algemeen ook bekend dat de Walen minder vriendelijk zijn dan de Vlamingen.
Reply With Quote
Old 07-09-2005, 10:05
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic

Quote:
Originally Posted by Steve
Onnozelaars!

Doei!
Van vriendelijke Vlamingen gesproken...

Maar zoals bij alles, zal ook in de circuitracerij in België op korte termijn niet veel veranderen en zullen mijn bezoekjes aan de Belcar zich beperken tot het gaan kijken naar een nachttraining in Zolder of Francorchamps. Niet om te weten wie nu met wat rijdt en welke positie ze op de startgrid zullen versieren, maar gewoon om de speciale sfeer op te snuiven die racen bij nacht altijd wel met zich meebrengt. En of het nu een Corvette is met weet ik wie achter het stuur of een buizenstel met BMW kas erop maakt mij dan ook volkomen niet uit.

En ja, ik weet ook wel dat de voor de meeste Paddockers hier autosport betekent Belcar ('t is historisch zo gegroeit) en dat er flink wat van hun dicht bij heel dat circus staan. Ik wilde met mijn betoog enkel maar duidelijk maken dat er ook andere autosport geïnteresseerden rondlopen die er veel verder van afstaan en daarom misschien wel een betere kijk op hebben. 't is immers gemakkelijk om de splinter in een ander zijn oog te zien zitten, maar de balk in de eigen is natuurlijk veel moeilijker te ontdekken. Bovendien is het ook de aard van het beestje dat evt. veranderingen initieel steeds op veel verzet stuiten.

Ik dank dan ook Sennake voor het opsplitsen van de thread in "die-hards" en "onnozelaars/onwetenden". Hierdoor heb ik mijn gedachten op een redelijke vrije manier eens kunnen uitten, zonder dat er om de haverklap een die-hard komt roepen dat zoiets onmogelijk, oninteressant voor teams en rijders enz. is.

Dat was het voor wat mij betreft.

Reply With Quote
Old 07-09-2005, 10:35
Jan's Avatar
Jan Jan is offline
Jinba Ittai

De Belcarmix van GT’s en toerismewagens vind ik op zich heel interessant, zo een beetje naar analogie met de LMES, waar je op de keper beschouwd nog grotere uitersten hebt (een LMP1 t.o.v. een N-GT). Dergelijke mix zorgt meestal ook voor een aantrekkelijk groot deelnemersveld.. Immers, wanneer je een endurancerace van 120 of 180 minuten met slechts 20 dikke bolides zou starten, kan je ervan uitgaan dat er zo’n achttal uitvallers zullen zijn en dan wordt het pas saai om naar te kijken. Toegegeven, het zou wel makkelijker te volgen zijn, maar daartegenover staat ongetwijfeld een pak minder aktie op de baan, en probeer het dan maar eens zo lang vol te houden “aan den draad”.

Hoewel ik de Belcar al heel lang volg, moet ik bekennen dat ook ik soms moeite heb om vooral de Porsches GTA van GTB te onderscheiden , er rijden naar mijn bescheiden mening dan ook gewoon teveel Porsches in de Belcar rond. Een beetje variatie in het aanbod zou niet slecht zijn en dus steun ik absoluut initiatieven zoals de RX-7 van Van Herck, de Gillet Vertigo, de Audi TT , de Ultima’s enz… De toerismeklasse heeft dan weer nood aan wat weerwerk voor die kudde BMW’s. Waarom geen Alfa, Mercedes, Opel, Ford…..? Eerlijk gezegd heb ik steeds minder zin om naar een Porsche en BMW show te komen kijken.

Ik begrijp zeer goed een aantal posters van hierboven wanneer ze stellen dat het onbegonnen werk is om op zicht uit te maken wat GTA, GTB, TA, TB en Silhouettes zijn. Zelf heb ik dat vaak genoeg ondervonden wanneer ik vrienden nieuwkomers op circuit dat trachtte uit te leggen. En toch, hetzelfde probleem stelt zich bij de LMES en dat is eveneens een succesformule.

Er zijn ook al enkele waardevolle oplossingen gesuggereerd, zoals vb een verschillende kleur per klasse voor de nummers en/of een grote duidelijke sticker met de klassebenaming. Hier niet terzake, maar gewoon even een losse gedachtenflodder: wat mij betreft mag de Formule 1 ook terugkeren naar grote nummers vooraan en opzij op de wagens, plus de naam van de piloot in runderen van letters.

Waar vooral het schoentje knelt (en dat geldt niet enkel voor de Belcar), is de berichtgeving naar het publiek toe. Immers, wat hoor je nog van de luidsprekers - voor zover er al opgesteld staan en voorzover de opgestelde werkelijk functioneren – wanneer er permanent motorengebrul de speakers overstemt.
Volgens mij kan daar op eenvoudige en relatief goedkope manier aan verholpen worden door die speakers te vervangen of aan te vullen met van die toestelletjes waar je van die rode doorlooptekst (het ding zal wel een naam hebben) op ingeeft. Ideaal om de tussenstand door te geven, een ongeval te melden, de reden van safety car aan te kondigen enz… terwijl je volop van de race kan genieten. Mijns inziens een minimale investering met maximaal resultaat.

Besluit: behoud de huidige combinatie (eventueel zonder de silhouettes, die horen niet in de Belcar), zorg voor meer variatie in het aanbod, hou het op de endurance formule, maar zorg vooral voor een betere en duidelijker verspreiding van info naar het publiek.

Ugh, ik heb gezegd
Reply With Quote
Old 07-09-2005, 11:53
Dirtdevil's Avatar
Dirtdevil Dirtdevil is offline
De Paddock Rookie

Nu het hier toch over de belcar alleen gaat en niet meer over wat de toeschouwer echt wil (er is meer als belcar alleen hoor) moet er mij toch iets van het hart!

Waar is de clio cup van vroeger? De yarissen? De mx 5?

Vroeger was een raceweekend meer dan alleen maar Belcar! Toen werden er nog "heroische duels" uitgevochten! Deur aan deur en bumper tegen bumper!

Pas op, ik wil hier zeker geen afbreuk doen aan de kwaliteit van de belcar, maar ik vind het allemaal wat te braaf! Een dikke covette, Viper, 911 ... leuk om te zien, maar na 20 ronden is de lol er wel van af (voor mij persoonlijk dan).
Wie hangt op welke positie? Wie rijdt voor wat? Opwinding tijdens de pitstops ...
Ga eens naar de rallycross kijken! De speaker schreeuwt zich hees om het allemaal verwoord te krijgen, piloten die rijden met hun ballen en niet zozeer met hun verstand in hunne portemonee, ....

Geef mij maar 20 minuten + 1 ronde bloedstollend spektakel met identieke wagens! En dat mag gerust een porsche 911 zijn, ma zie dan dat er 20 stuks aan de start staan met een identieke motor!
Dan rijden niet alleen de "budgetair" vaardigen vooraan, maar krijgt diegene die nu anoniem in een peleton rijdt een heel andere status ...

Hopelijk heb ik hier nu geen "die-hard" fans mee tegen hun kar gereden, maar ik verzeker jullie dat er veel leden van de familie Modaal mijn mening zullen delen!

Greetz ....
Reply With Quote
Old 07-09-2005, 11:58
marcel's Avatar
marcel marcel is offline
De Paddock Enthousiast

Quote:
Originally Posted by Pat
Viper (hoelang nog
Tot Kuismanen een nieuwe wagen nodig heeft (en getuige zijn pyromanische gedrag tijdens de 24u, zal dat niet zó lang meer duren, me dunkt )
Old 07-09-2005, 12:09
Jan's Avatar
Jan Jan is offline
Jinba Ittai

Quote:
Originally Posted by Dirtdevil
Nu het hier toch over de belcar alleen gaat en niet meer over wat de toeschouwer echt wil (er is meer als belcar alleen hoor) moet er mij toch iets van het hart!
Het kan natuurlijk aan mij liggen, maar ik weet deze post niet goed te plaatsen

Ik meende begrepen te hebben dat deze thread uitsluitend over de Belcar handelt en wat het publiek wenst te zien ivm Belcar (thread weliswaar opgedeeld in breed publiek en insiders). Merkencups en andere autosportdisciplines doen hier dan ook niet meteen ter zake. Ze maken echter wel deel uit van een totaalaanbod tijdens een raceweekend, maar laat ons toch eerst even op de Belcar concentreren
Reply With Quote
Old 07-09-2005, 12:39
Steve's Avatar
Steve Steve is offline
De Paddock Regular

Quote:
Originally Posted by Sennake
Er is dus geen enkele reden om te beginnen schelden (wat je meteen als een eerste en laatste waarschuwing aan je adres kan beschouwen Steve); iedereen mag zijn zegje doen. Het enige wat we vragen is dat we het een beetje overzichtelijk houden. Dat heet "modereren"...
Ik heb nog een laatste reactie doorgestuurd naar de moderators.
Reply With Quote
Reply

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Posting Rules