De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > Autosport > Endurance
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Rate Thread
  #1  
Old 07-02-2005, 14:14
gwyllion gwyllion is offline
De Paddock Enthousiast
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 3,908
Quote:
Originally posted by Mark
Wanneer gaan we eens lezen dat er een Mazza van start gaat in het FIA GT? Voor Le Mans, LMES en ALMS is de deur keihard dicht gesmeten, oef een ferme tik op de neus.
Er is een compromis in de maak tussen ACO en ALMS zodat de MC12 toch in ALMS mag racen. De Maserati zou tot juni mogen racen in de gewijzigde versie (die nog steeds niet aan de eisen van ACO voldoet) en vanaf dan moeten ze racen met een 2de aangepaste versie die wel aan de ACO reglementering voldoet.

Bron: ALMS/ACO Maserati compromise close (motorsport.com)
Reply With Quote
  #2  
Old 07-02-2005, 23:52
Mark's Avatar
Mark Mark is offline
Pain in the Ass :)
 
Join Date: May 2001
Location: In het land der Nomaden
Posts: 14,563
Quote:
Originally posted by gwyllion
Er is een compromis in de maak tussen ACO en ALMS zodat de MC12 toch in ALMS mag racen.
Duidelijk. Wat extra wagens voor ALMS kan geen kwaad............maar kan die dan punten scoren in de eerste wedstrijden? Een wagen die illegaal c.q. gedoogd is, die punten afsnoept van deelnemers die conform reglement racen? Benieuwd hoe die Panoz dat gaat uitleggen...................
__________________
Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited.
Reply With Quote
  #3  
Old 08-02-2005, 13:48
Werner333's Avatar
Werner333 Werner333 is offline
Captain Paddock
 
Join Date: May 2001
Location: St. Kat. Waver
Posts: 5,490
Quote:
Originally posted by gwyllion
Er is een compromis in de maak tussen ACO en ALMS zodat de MC12 toch in ALMS mag racen.
Hij heeft ondertussen al getest met een kleinere vooroverhang.
__________________

WWW.WERNER333.COM
Reply With Quote
  #4  
Old 08-02-2005, 20:00
Integra's Avatar
Integra Integra is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Apr 2004
Location: Heusden-Zolder
Posts: 1,626
Quote:
Originally posted by Werner333
Hij heeft ondertussen al getest met een kleinere vooroverhang.
En een kleinere achtervleugel en daarbovenop nog 'ns 100 kg ballast.
__________________
Reply With Quote
  #5  
Old 08-02-2005, 20:58
gwyllion gwyllion is offline
De Paddock Enthousiast
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 3,908
Quote:
Originally posted by Integra
En een kleinere achtervleugel en daarbovenop nog 'ns 100 kg ballast.
Die versie heeft in FIA GT gereden vorig jaar.

De versie met kleinere vooroverhang (door Maserati omgedoopt tot MC12 "GT1") was een poging om de ACO te paaien, maar dit is mislukt. Wijzigingen met 2004 versie:
Quote:
Official test driver, Andrea Bertolini, completed the first kilometres in the MC12 modified to comply with FIA category GT1 regulations.

The car differs from that used in 2004 as regards: the shortened nose to obtain the 4.990 mm maximum length, a reduction of the aerodynamic surface area, the fitting of an undertray between the wheels, the re-positioning of exhaust system, the use of carbon brakes and traction control and the removal of the minimum height clearance.
Volgens de ACO voldoet deze wagen nog steeds niet aan hun reglementen (te breed?). Daarom moet Maserati nog maar eens een nieuwe versie ontwikkelen voordat ze aan 24 uur van Le Mans (en LMES) mogen deelnemen. Van de ALMS organisatie mag Maserati het seizoen dus toch beginnen met deze versie met kortere neus op voorwaarde dat ze vanaf juni de versie die wel voldoet aan ACO regels, inzet.

Last edited by gwyllion; 08-02-2005 at 21:00.
Reply With Quote
  #6  
Old 08-02-2005, 22:08
gwyllion gwyllion is offline
De Paddock Enthousiast
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 3,908
Quote:
Originally posted by gwyllion
Volgens de ACO voldoet deze wagen nog steeds niet aan hun reglementen (te breed?). Daarom moet Maserati nog maar eens een nieuwe versie ontwikkelen voordat ze aan 24 uur van Le Mans (en LMES) mogen deelnemen.
Ik heb het reglement voor GT1 klasse van FIA en ACO eens vergeleken met de afmetingen van Maserati. Blijkbaar verschilt het reglement van FIA en ACO gedeeltelijk; wel raar want ik dacht dat ze vanaf dit jaar een eenvormig reglement zouden hebben

Afmetingen van Maserati MC12:
* straatversie: 5143 mm lang, 2100 mm breed en 1205 mm hoog, wielbasis van 2800 mm
* "GT1" versie: 4990 mm lang (door verkorte neus)

FIA GT1 reglement zegt het volgende over afmetingen:
Quote:
3.1 Dimensions
All bodywork dimensions and shape must remain original with the exception of alterations required by Article 3.5.1 and those permitted under Article 3.6.
The maximum length is 5000 mm.
The maximum width (excluding rear view mirrors) is 2000 mm.
Cars whose width complies with article 258 of the 2004 Appendix J and is greater than 2000 mm will be given a performance handicap by the GT bureau of the FIA.

3.2 Overhangs and wheelbase
The front and rear overhangs must remain original.
De MC12 "GT1" is korter gemaakt om te voldoen aan de maximum lengte van 5 m. De wagen is wel nog steeds te breed (meer dan 2 m) en is dus onderhevig aan beperkingen opgelegd door FIA. Wel stom dat ze de wagen niet 10 cm smaller kunnen maken.

ACO GT1 reglement zegt echter het volgende:
Quote:
3.6.1 – Dimensions :
3.6.1.1. - Maximum width :
a/ Across the front and rear wheel arches, the width of the bodywork (ACO Homologation form) may be increased by 10 cm maximum provided that the overall width (rear view mirrors excluded) doesn’t exceed 200
b/ The modification of the fenders must maintain as much as possible the original appearance and shape. The sides of the front and rear bumpers may be modified with the only purpose to join them up to the wider fenders.
• Cars the overall width of which exceeds 200 cm (rear view mirrors excluded) may be eligible if they are "Full type CEE" homologated or the equivalent for United States or Japan and produced at least 300 units per year. The bodywork elements that exceed the maximum overall width (200 cm) must keep the original shape and dimension (ACO homologation form).

3.6.1.2. – Maximum length :
The overall lenght of the race car must not exceed 500

3.6.1.3. – Front overhang :
The front overhang of the race car must not exceed 125 cm.

3.6.1.4. – Rear overhang :
The Rear overhang of the race car must not exceed 115 cm.

Note : If the dimensions of the road car exceed the values defined above, it will be possible for the manufacturer to modify the race car accordingly. However, the original appearance and shape of the bodywork shall be maintain as much as possible (ACO approval).
Voor ACO is de Maserati in zijn huidige vorm dus te breed. Er is een uizondering mogelijk op deze regel maar dan moeten er meer dan 300 straatversies per jaar gebouwd worden. Hieraan voldoet de Maserati dus duidelijk niet.

De voor- en achteroverhang zijn ook begrensd door ACO. Dit was in het verleden ook een punt van kritiek voor de Maserati (te grote overhang, wat voor een aerodynamische voordeel zorgde). Het is moeilijk te zeggen of momenteel voldaan is aan deze beperkingen; waarschijnlijk is dit geen probleem meer met de kortere neus.


Toch wel onbegrijpelijk dat Maserati gewoon niet vanaf het begin rekening gehouden heeft met het technisch reglement
Reply With Quote
  #7  
Old 09-02-2005, 15:59
christof christof is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 4
Maserati Gt1

KAN IEMAND VAN DE EXPERTEN OP DIT FORUM MIJ EVEN UITLEGGEN WAAROM DIE MASERATI WEL KAN DEELNAMEN AAN HET FIA GT KAMPIOENSCHAP EN DE OUDE GT1 WAGENS NIET?
DENK MAAR AAN DE PORSCHE GT1 OF McLAREN .
Reply With Quote
  #8  
Old 09-02-2005, 16:15
gwyllion gwyllion is offline
De Paddock Enthousiast
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 3,908
Wow, ge moet niet ROEPEN. Dat doet zeer aan de oren.

De Maserati voldoet (gedeeltelijk ) aan het huidige technisch reglement van de FIA GT1 klasse. De Porsche en McLaren GT1 niet. Het is zo simpel als dat. De GTS klasse van ACO en GT klasse van FIA zal voortaan GT1 noemen. De naam heeft in principe niks te maken met de vroeger GT1 klasse.

Lees mijn berichtje in deze thread eens. Het legt uit waarom de Maserati wel in FIA GT mag deelnemen en niet in 24 uur van Le Mans.
Reply With Quote
  #9  
Old 09-02-2005, 20:12
Mark's Avatar
Mark Mark is offline
Pain in the Ass :)
 
Join Date: May 2001
Location: In het land der Nomaden
Posts: 14,563
Er ligt inderdaad geen verband tussen de GT1 klasse uit 1997/1998 en de huidige GT1 klasse...............dat was destijds de GT2 en heeft in de tussenliggende jaren GT geheten.

De soap omtrent de MC12 heb ik in een aparte thread gezet. Leuk verhaal voor de toekomst. Je krijgt sterk de indruk dat ze bij Maserati ooit gedacht hebben: "Ze zullen de regels wel aanpassen als wij met onze creatie willen racen'' .............dan hebben ze toch een inschattingsfoutje gemaakt met die eigenwijze Fransen
__________________
Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited.
Reply With Quote
  #10  
Old 11-02-2005, 00:29
gwyllion gwyllion is offline
De Paddock Enthousiast
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 3,908
Quote:
Originally posted by Mark
Je krijgt sterk de indruk dat ze bij Maserati ooit gedacht hebben: "Ze zullen de regels wel aanpassen als wij met onze creatie willen racen'' .............dan hebben ze toch een inschattingsfoutje gemaakt met die eigenwijze Fransen
Eerst naar FIA en ACO stappen om te vragen of ze het GT reglement niet zouden kunnen aanpassen zodat een GT wagen de 24 uur van Le Mans algemeen zou kunnen winnen. ACO zegt nee, en toch bouwen die Italianen hun GT wagen.
Reply With Quote
  #11  
Old 17-02-2005, 18:51
Mark's Avatar
Mark Mark is offline
Pain in the Ass :)
 
Join Date: May 2001
Location: In het land der Nomaden
Posts: 14,563
Foto's van de eerste test van een privateer MC12:

http://www.racingworld.it/fiagt/wall...01_mc12gt1.asp
__________________
Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited.
Reply With Quote
  #12  
Old 17-02-2005, 19:47
FIRE FIRE is offline
De Paddock Enthousiast
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 4,516
Maserati is "overgenomen" door Fiat.

http://www.grandprix.com/ns/ns14272.html
Reply With Quote
  #13  
Old 18-02-2005, 11:33
Jochie's Avatar
Jochie Jochie is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Nov 2002
Location: Nurburg-London
Posts: 564
Quote:
Originally posted by FIRE
Maserati is "overgenomen" door Fiat.

http://www.grandprix.com/ns/ns14272.html
Om Alfa te boosten ... een andere reden is misschien om Ferrari zo zelfstandig te maken dat ze op de beurs kunnen gaan nu GM zich vrijgekocht heeft van de overname deal.

Ferrari aandelen verwachtingen zijn nu wel super met F1 en 360-430.

Jochie, had his mind blown away by the MC12
Reply With Quote
  #14  
Old 03-03-2005, 19:49
Mark's Avatar
Mark Mark is offline
Pain in the Ass :)
 
Join Date: May 2001
Location: In het land der Nomaden
Posts: 14,563
De MC12 van het Italiaanse Racing Box zal niet alleen in het lokale GT kampioenschap aldaar rijden. Meerdere wedstrijden van het FIA GT kampioenschap staan op het programma.

bron: www.italiaracing.net
__________________
Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited.
Reply With Quote
  #15  
Old 09-03-2005, 17:06
gwyllion gwyllion is offline
De Paddock Enthousiast
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 3,908
Iemand met een Autosport abonnement?
Quote:
Aston attacks Maserati entry

Aston attacks Maserati entryAston Martin and Le Mans organisers have increased the pressure on ALMS officials over the controversial decision to allow Maserati to run in the American series.
bron: autosport.com
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 18:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.