De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > Autosport > Media Corner
Home
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Rate Thread
  #1  
Old 14-04-2008, 23:15
P De Sonville P De Sonville is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Oct 2002
Location: Gent
Posts: 660
Belgian Race Kick Off: Review Dunlop Sport Maxx Endurance Cup

Nieuwe winnaars en nieuwe leiders

De tweede wedstrijd van de Dunlop Sport Maxx Endurance Cup kende terug een spannend verloop. Vooral naar het einde van de wedstrijd toe verloren we enkele tenoren uit de kopgroep van de respectievelijke Klassen. Daardoor kregen we bijna volledig andere podia te zien dan tijdens de openingsmanche in Francorchamps en drie nieuwe leiders. 48 wagens tekenden paraat voor deze tweede ontmoeting.

Tijdens de kwalificatie lieten de nieuwkomers reeds meteen in hun kaarten kijken. In Klasse 2 dook de Ultima van Derdaele/Verhoeven als enige onder de grens van 1’40” en bleef daarbij de meerdere van de familie Raus die na hun mindere prestatie in Francorchamps blijkbaar een betere set up vonden voor hun Porsche. De derde chrono was voor de Porsche 996 GT3 RS van de tweede nieuwkomer in het veld, De Laet/Vollebergh die op hun beurt een fractie sneller fietsten dan Tavernier/Gevers met de Porsche 997 en De Coster/’Brody’ in de Albert Motorsport-Porsche. Achter dit kwartet de aktuele leiders in de tussenstand Jeuris/Vetters, gevolgd door Verhoeven/Van Uytsel, De Coster/Van Loo, vader en zoon Van Rompuy en het Accent-duo Van Audenhove/Cracco dat de top tien afsloot.
In Klasse 3 stond de winnende Mazda van Francorchamps op de pole voor de Engelse BMW Z3 van Shelton/Greensall. De BMW’s van de broers Werckx en Beliën/Cuyvers deelden de tweede startrij voor merkgenoten De Doncker/Sluys en Brinkmann/Jacobs. Zij bleven op hun beurt de meerdere van het MSE-duo Jennen/Jef Van Samang en de EMG-BMW van Franssen/Franssen.
Klasse 4 nam met 20 wagens terug het leeuwenaandeel op zich. Tijdens de kwalificatie was het één groot Renault Clio-festival met het snelle Nederlandse duo Schippers/Polderman op de pole voor Servranckx, Dodemont/Lefebre en Voet/Van den Broeck. De derde rij werd bemand door de A+ MINI van Vandenhaute/Van de Plas en de BTS-Audi TT van Frans/Frans.
Geert Dierckx & Ron Van de Water, die in Spa-Francorchamps nog op het hoogste ereschavot stonden in Klasse 4, kozen voor het wedstrijdnummer in Klasse 3 van broer Harry Van de Water die wegens beroepsomstandigheden forfait gaf. Bedoeling was om zoveel mogelijk punten te sprokkelen in Klasse 3 in afwachting van de BMW Z3. Daarvoor moesten ze uiteraard hun leiderpositie in de tussenstand van Klasse 4 opofferen. Elektronische problemen en een defecte remleiding sloeg de BMW terug naar de zesde eindplaats.

Een zevental wagens respecteerden tijdens de kwalificatie de opgelegde 105 decibel niet en kregen een verwittiging van de koersdirectie. Meteen was het voor de betrokken teams werken geblazen tijdens de nacht van vrijdag op zaterdag. Gedurende de wedstrijd zelf werd niemand uit koers genomen wegens het overschrijden van de geluidslimiet.

Het was Patrick Derdaele die na het vallen van de startvlag zijn Ultima de sporen gaf en de meute op sleeptouw nam met in zijn zog de Porsches van Raus, De Laet, ‘Brody’, Verhoeven en Van Audenhove. In Klasse 3 raakte de BMW Z3 van Shelton/Greensall niet op de startgrid en sloeg de Mazda RX7 van de familie Van Herck vroeg in de wedstrijd een kloof met de BMW’s van Werckx, Beliën, De Doncker en Jef van Samang. Opmerkelijk in Klasse 4 was de prestatie van Bruno Vermeeren. Door problemen met de alternator tijdens de kwalificatie moest deze achteraan aanschuiven op de startgrid. Maar reeds in het prille wedstrijdbegin kon Vermeeren doorstoten naar de kop van de Klasse en draaide daarbij de snelste chrono. Even later moest hij evenwel de pitlane in wegens een vermeend defect aan de stoplichten van de Mégane. Meteen mochten ze een goede klassering vergeten en eindigden tenslotte toch nog op een verdienstelijke vierde plaats. Servranckx nam de leiding over en vocht een mooi robbertje uit met Dodemont/Lefebre, Schippers/Poldermans en Beyers/Geelen.
In Klasse 2 moest Derdaele van het gas door wegliggingsproblemen en moest in De Laet zijn meerdere erkennen. Raus had ondertussen reeds een pitstop moeten doorvoeren met een flatspot en was op achtervolgen aangewezen. In de 9de ronde kwam het tot een zware aanrijding tussen de Porsches van Tavernier en Dockerill na een onverwacht manoeuvre van een MINI-rijder. Meteen werd de ‘code 60’ uitgehangen.
In Klasse 1 gaat het crescendo met de EMG BMW GTR V8 van Neyens/Lamster. Het duo reed de wedstrijd uit en de chrono van 1’42”580 in volle ontwikkelingsfase doet het beste vermoeden voor de toekomst.

Na één uur wedstrijd en de verplichte pitstops kwamen verschillende teams in de problemen. De Ultima viel naast de prijzen nadat het linker achterwiel een eigen leven ging leiden. Op dat moment reed Stefan Verhoeven in derde positie. Ook bij Jeuris/Vetters ging het licht uit op 15 minuten van de finishvlag. Teamgenoten vader en zoon Van Rompuy moesten een nieuwe cardan laten monteren en vielen ver terug in het klassement. Ook De Coster/’Brody’ moest vroegtijdig de handdoek werpen. Maar de drie voormelde Porsches reden het vooropgesteld gemiddelde van de winnaar en werden geklasseerd. Uiteindelijk was het regerend kampioen Gunther Raus die het laken naar zich trok en de meerdere bleef van de JD Competition-Porsche van De Laet/Vollebergh. Met de laagste podiumtrede voor Verhoeven/Van Uytsel was dit reeds het tweede podium op rij en komen zodoende aan de leiding van de tussenstand. De Coster/Van Loo werden vierde voor Van Audenhove/Cracco en de onfortuinlijke First-duo’s Jeuris/Vetters en Van Rompuy/Van Rompuy.
Van Beurden/Van Uytsel/Verhoeven worden de nieuwe leiders in de tussenstand voor Jeuris/Vetters/Verbist en vader en zoon Raus.

In Klasse 3 kreeg de Mazda RX7 van de familie Van Herck tijdens de tweede wedstrijdhelft af te rekenen met elektronische problemen en verhuisde naar het opgavepark. Het commando werd overgenomen door de BMW 120d van Beliën/Cuyvers die het duidelijk haalde van de broers Werckx, terwijl Brinkmann/Jacobs, Franssen/Franssen en Bader tot in het wedstrijdslot vochten voor de derde plaats. Negen BMW’s van de tien gestarte wagens in Klasse 3 haalden de finish.
Door de opgave van de Mazda komen broers Werckx voorlopig aan de leiding van het kampioenschap voor De Doncker/De Neef en Brinkmann/Jacobs die de derde plaats deelt met Beliën/Cuyvers.

Ook in Klasse 4 waren er weinig uitvallers. Hier doken 16 van de 18 gestarte wagens onder de geblokte vlag. In hun ‘oude’ Clio ex-Van den Broeck haalden de 16-jarige Dodemont en Lefevre het verrassend van Servranckx en de BMW M3 van Beyers/Geelen. De Renaults van Vermeeren/Van de Casteele, Schippers/Polderman en Voet/Van den Broeck werden respectievelijk 4de, 5de en 6de. Pechvogels van dienst waren de A+ MINI van Vandenhoute/Van de Plas (riem van de compressor) en de Audi TT van Frans/Frans die sukkelde met schakelproblemen. De Maidentrip van ex voetbalster Vital Borkelmans verliep bijzonder vlot, vooral door de coaching van zijn neef en ervaren rot Guy Verheyen.
Ook hier een verschuiving in de tussenstand. Servranckx neemt de leiding over voor Beyers/Geelen en Voet/Van den Broeck.

Méér info & tussenstanden op www.dunlopendurancecup.be
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 14:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.