![]() |
|
|
|||
|
|||
Belgian Race Kick Off: Review NGT Racing
Positieve balans ondanks slecht eindresultaat
In de voorbeschouwing naar het seizoen 2008 had Ruben Maes het nog over de factor geluk die steeds een belangrijke rol speelt tijdens een wedstrijd. En het is precies dat tikkeltje geluk dat afgelopen weekend ontbrak om het seizoen goed in te zetten op Circuit Zolder. Ondanks het slechte resultaat hebben NGT, Maes en Couwberghs het potentieel van de nieuwe Porsche GT3 S getoond en dat laat het beste vermoeden voor de komende wedstrijden. Marc Maton: “De late levering van de wagen maakte dat we pas tijdens de vrije trainingen konden overgaan tot de roll out van de Porsche. Op mechanisch vlak is deze perfect verlopen. Maar uiteraard was er nog wat werk aan de winkel inzake het vinden van een ideale set up. Wat we nu reeds met zekerheid weten, is dat we quasi onmogelijk een compromis zullen vinden voor droog en nat. Maar desondanks kunnen we stellen dat we over een zéér potente wagen beschikken, onze chrono’s bevredigend zijn en beide piloten een sterke prestatie neerzetten. Ruben kon amper vijf minuten trainen door een losgekomen bout van de remschijf links achter. Hij kon op koude banden toch nog een mooie 10de chrono uit de brand slepen. Bart reed tijdens de eerste wedstrijd een tijdlang in tweede positie en zette de snelste wedstrijdronde op de tabellen. Ook in de tweede wedstrijd kon Bart op een natte ondergrond behoorlijk van zich afbijten, tot Ruben in zijn opmars richting podium werd afgestopt met een aanrijding tot gevolg. Ondanks alles toch een leerrijk weekend met een professioneel pilotenduo die perfect samenwerken. En zeker niet te vergeten de bijstand van ProSpeed Competition die ons in staat stelde om de wagen terug op te lappen na de zware crash tijdens de eerste manche”. Ook Bart Couwberghs was ondanks alles positief over het voorbije weekend. “We kunnen uiteraard niet tevreden zijn als we de uitslagen bekijken, maar dat hoort nu eenmaal bij het racen. NGT deed een prima job en met Ruben als teammaat klikt het perfect. In tegenstelling tot de GPR-Porsche reden wij reeds met een balast van 40 kg. en zetten de wagen 10 mm. hoger. Op de brides na reden wij reeds in configuratie FIA GT3. Dit geeft ons reeds een kleine voorsprong naar de volgende wedstrijd toe. Wat het incident met Franchi betreft in de strijd voor de tweede plaats kan ik enkel zeggen dat ik in de voorlaatste ronde werd aangetikt in de Rea-bocht en daardoor verhuisde naar de derde stek. In het kanaalgedeelte kon ik terug binnendoor. Maar bij het aanremmen van de Bianchi werd ik terug aangetikt door de rondtollende GPR-Porsche van Franchi die duidelijk te laat in de remmen ging. Over and out. Uiteraard een gemiste kans, want op pure snelheid kunnen we de andere GT3-wagens niet voorbij. Wij moeten het hebben van het remvermogen. Ik vrees dan ook dat de kleinere brides onze kansen zullen verkleinen in de toekomst”. Ruben Maes voelde zich direct thuis bij NGT en het eerste contact met zijn nieuwe ploegmaat Bart Couwberghs verliep rimpelloos. Het trio NGT/Couwberghs/Maes beschikt samen immers over een karrenvracht aan Porsche-ervaring. En dat heeft de concurrentie aan den lijve ondervonden. Derde startplaats, snelste chrono in de eerste wedstrijd en tweemaal in strijd voor het podium. Los van het feit dat er amper werd gescoord door twee wedstrijdincidenten, verlieten alle partijen Circuit Zolder met een goed gevoel voor de toekomst. “Ik ben in ieder geval gelukkig met de gemaakte keuze”, beaamt Ruben Maes. “NGT is zéér professioneel en ook de bijstand van ProSpeed is niet te onderschatten. Dat we amper scoorden hoort bij de risico’s van het vak. Bart valt niets te verwijten tijdens de eerste race. Tijdens de tweede wedstrijd was ik in strijd voor de derde plaats. Na de Rea-bocht was ik in volle acceleratie, maar hield me wijselijk op het droge spoor. Ik zat net achter de gedubbelde Lamborghini van Chad Racing toen deze opeens recht op de rem ging staan. Ik kon geen kant uit en knalde achteraan op de Lambo. De radiator was flink gehavend en ik moest de handdoek werpen. Opnieuw ging een podiumplaats verloren. Het seizoen is begonnen in mineur, maar we hebben wel bewezen dat we in een zéér korte tijdspanne de Porsche competitief maakten. En dat belooft voor de toekomst”. |
![]() |
Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests) | |
|
|