De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > Autosport > Media Corner
Home
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Rate Thread
  #1  
Old 07-04-2008, 23:46
P De Sonville P De Sonville is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Oct 2002
Location: Gent
Posts: 660
Belgian Race Kick Off: Preview Dunlop Sport Maxx Endurance Cup

“Iedereen moet kunnen genieten”

Na de schitterende openingswedstrijd op het legendarische circuit van Spa-Francorchamps kunnen we stellen dat de Dunlop Sport Maxx Endurance Cup zijn start niet gemist heeft. Wie erbij was of de beelden zag op www.pitstop.tv, zal dit zeker niet ontkennen. Niet minder dan 44 wagens, verdeeld over vier Klassen tekenden paraat voor het eerste treffen, wat zowel op als naast de piste niets dan tevreden gezichten opleverde.
Tijdens het weekend van 11 & 12 april trekt de Dunlop-karavaan richting Circuit Zolder voor de 2de manche van de Dunlop Sport Maxx Endurance Cup. De organisatoren kondigen alvast enkele nieuwe deelnemers aan. Zo zijn de Ultima van Belgium Racing en de Porsche 996 RSR van JD Competition alvast 2 te duchten kandidaten voor een volle puntenoogst in Klasse 2. De Britse exoot van Patric Derdaele moest in Francorchamps forfait geven omdat de nieuwe versnellingsbak nog niet was geleverd. Bij JD Competition van De Laet/Vollebergh moest de 3.8l-motor nog plaats ruimen voor een 3.6l-exemplaar die minder decibels produceert. Ongeveer 50 wagens zullen de start nemen tijdens de 2de manche van de Dunlop Sport Maxx Endurance Cup. Hierdoor zal men zowel op- als naast de piste ten volle kunnen genieten!

Het bloedstollend duel in de laatste ronden tussen de Porsche van First Motorsport en ProSpeed Competition kwam als een geschenk uit de hemel voor de organisatoren van de DSMEC. Beiden schuwden de risico’s niet en vochten tot de laatste meter een verbeten maar sportief duel uit, waarbij First Motorsport tenslotte met 3 seconden voorsprong aan het langste eind trok. Ronald Vetters neemt tijdens de Belgian Race Kick Off de plaats in van François Verbist bij First, terwijl Poncelet komt postvatten naast Van Roij op de Porsche van ProSpeed. Nog in Klasse 2 geeft Tom Langeberg de fakkel door aan Luc Gevers in de BonGou Speedlover-Porsche 997 Supercup. Uitredend kampioenenduo Raus/Raus was niet tevreden over de 7de plaats in Spa en sleutelt nu druk aan de Porsche om de wegligging te optimaliseren. Ook Peter van Audenhove en Philip Cracco kunnen in de toekomst alleen maar vooruitgang boeken. De nieuwe motor voor de ex GPR-Porsche is onderweg maar voorlopig moeten ze nog met een huurwagen de baan op. We mogen ongetwijfeld ook een revanche verwachten van het AD Sport-duo Bruynoghe/Daniëls die door een afgebroken wiel een goede klassering aan hun neus voorbij zagen gaan. Idem voor De Coster/’Brody’ die de snelle Porsche van Albert Motorsport vroegtijdig aan de kant moesten zetten met remproblemen. Dirk & Tom van Rompuy hebben als doel hun sterke prestaties verder te zetten, terwijl PDG Racing, na het motorprobleem in Spa zeker wil scoren in Zolder. Met de komst van de Ultima voor Belgium Racing, & de Porsche van JD Competition By Astromega mogen we ons op zaterdag 12 april opnieuw aan vuurwerk verwachten in Klasse 2.

In Klasse 3 wordt het uitkijken of de familie Van Herck hun huzarenstukje van Francorchamps kunnen herhalen. De Mazda was oppermachtig in Spa mede door het uitvallen van enkele zware concurrenten. Chad Racing viel uit met een kapotte aandrijfriem op de alternator van de krachtige BMW Z3 Coupé, terwijl Beliën Motorsport zijn BMW 120d na een sterke kwalificatie niet meer aan de praat kreeg net voor de start van de wedstrijd. Zowel Chad Racing als Beliën Motorsport kunnen hun wedstrijd in Spa meteen als schrapresultaat inboeken. Ook de broers Werckx waren ondanks hun podiumplaats in Spa niet echt tevreden over de baanligging van de BMW M3 die net terug was opgebouwd na de zware crash eind vorig seizoen. Dit geldt trouwens ook voor Brinkmann/Jakobs die voor hun nieuwe speeltje nog niet de goede set up vonden. Bij MSE hoopt men in Zolder ook op progressie. De BMW Compact M3 presteerde met Bart Van Samang/Cassiers voortreffelijk in Francorchamps tot een defecte wiellager het onfortuinlijke duo ver achteruit sloeg. De futuristische 1M GTR van Jef van Samang/Peeters heeft duidelijk potentieel, maar mist nog héél wat trainingskilometers. Idem dito voor de ex MSE-BMW van Franssen/Franssen die nu onder de vlag van EMG vaart. Ondertussen is het seizoen wel goed gestart voor De Doncker/De Neef (BMW 120d) en de oude M3 van Harry van de Water die vol ongeduld wacht op de BMW Z3 Coupé die hij zal delen met broer Ron en Geert Dierckx. Bij BMW Romein neemt Ward Sluys de plaats in van Kristof De Neef die om professionele reden niet van de partij kan zijn voor de 2de manche van de DSMEC.

Ron Van de Water en Geert Dierckx pakten de volle pot in Klasse 4 waarin ze met hun BMW M3 duidelijk in het voordeel waren op het snelle tracé van Spa-Francorchamps. De A+ MINI van Vandenhoute/Van de Plas was de enige wagen die in dezelfde ronde kon blijven van de BMW en samen met Van den Broeck/Voet (Renault Clio) het podium mochten betreden. Op Circuit Zolder zullen de BMW’s van G&R Motorsport het duidelijk moeilijker hebben tegen de voortrekkers zoals de Clio’s, MINI’s, Méganes, enz. vooral dan bij eventueel regenweer. De pechvogels van het eerste uur zullen ongetwijfeld op Circuit Zolder een tandje bijsteken. Dan denken we vooral aan het duo Van de Casteele/Vermeeren die na een knappe vierde chrono tijdens de kwalificaties strandden met een defecte schakelbak. Ook de Audi TT van BTS-Racing, die tijdens het begin van de wedstrijd goed meedraaide, moest de rol lossen met een defecte turbo. WS Motorsport van hun kant zag de motor van de Seat Leon Cupra in rook opgaan tijdens de trainingen. Borremans voorziet de Seat momenteel van een nieuwe motor en dito elektronica voor het verdere verloop van het seizoen, waardoor ze forfait moeten geven voor deze wedstrijd. De Flandria Rent-MINI van Hopmans/ Daelman/Horemans, in Francorchamps nog goed voor een mooie 7de plaats met een originele Challenge-versie, krijgt binnen het team gezelschap van een tweede exemplaar voor een BV-team met ondermeer Vital Borkelmans en Guy Verheyen. Klasse 4 (van 1600 tot 2499cc) is met 22 wagens de drukst bezette Klasse in de Dunlop Sport Maxx Endurance Cup.
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 11:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.