De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Op de werkbank
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply

Thread Tools Rate Thread
Old 25-09-2009, 13:11
Rudy Rudy is offline
De Paddock Rookie

Ford GT40 - Trumpeter - 1/12

Hallo,

Mijn naam is Rudy, ik heb zowat een 20-tal jaren geleden m'n laatste automodel gemaakt en nooit gedacht er terug mee te beginnen.
Tot ik op een dag bij Verschooten in Antwerpen de Gt40 van Trumpeter zag.
Thuis gekomen direct beginnen googelen, en zowat alles wat ik kon vinden van revieuws over dit model beginnen lezen, ik moet wel zeggen dat m'n eerste indruk niet echt positief was, zeker toen ik las dat een after market producent een update niet tegen een economisch verantwoorde prijs kon op de markt brengen.

Doch het hart wint het gewoonlijk op de rede en bij Domino een GT40 besteld.

Na de nodige documentatie(boeken)en foto cd's en het nodige van internet afgehaald te hebben, was de euforie vlug over.

M'n eerste indruk was realiteit, heel simpel op de rand van het speelgoed af,
zeker geen Tamiya zelfs geen van 35 jaar geleden, volgens mij is het een duidelijke kopie van de 1/12 GT40 mkII van GMP.

Wat me het eerste opviel was het totaal ontbreken van het monocoque chassis in het motorcompartiment, waar we dus mee gestart zijn.
De bevestiging van de schokdempers en versnellingsbak is alleen het bovenste gedeelte aanwezig in de kit.

Zoals op de foto te zien is ben ik nog verre van klaar ermee, maar de aanzet is gegeven, de cockpit moet ook volledig herbouwd worden.
En ben dus gestart met de beenruimte voor de piloot te verlengen zover als mogelijk, en de metalen bedekking van de benzinetanks te laten aansluiten op het onderste gedeelte van het koetswerk

Ook de ingestampte ribbels in de grondplaat gemaakt, dan ben ik stilaan aan de motor begonnen, waar ook veel werk aan is, geen verdeelkop,de aandrijving van de waterpomp dus heel de V-snaar santeboetiek moet worden hermaakt, dus daar zijn we nog wel enkele weken mee zoet (gelukkig beschik ik over een draaibank)

Wat de achterliggende gedachte bij Trumpeter was om enkele delen in kleur te spuiten is me ook een raadsel, het bovenste en onderste gedeelte van het motorblok zijn in goud-champagne kleur, de zijkanten in heel schreeuwerige chroom (welke zich vrij moeilijk laat verwijderen, ik heb twee producten moeten gebruiken ovenreiniger en gootsteen ontstopper)

Bij de ophanging hebben ze bal ook volledig misgeslagen, moet ook volledig aangepast worden, ik ben al begonnen met de cardanassen welke uit één stuk zijn gegoten beweegbaar te maken, deze moeten nog ingekort en verdikt worden.

Het is niet m'n bedoeling deze kit aftekraken, maar om er een ietwat gedetaillerde GT40 mkII van te maken de ook van dichtbij een schaalmodel lijkt is er wel wat werk aan.
Het slopende is dat je geen twee stukken sec op elkaar kunt plakken zonder dat je in het beste geval er één moet aanpassen of zelf maken.

Wordt vervolgd (hoop ik)

Last edited by Sennake; 25-09-2009 at 14:03.
Reply With Quote
Old 25-09-2009, 14:09
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator

Mooie binnenkomer!

Welkom op De Paddock trouwens.

Ik heb deze kit ook vastgehad bij Verschooten, en op het eerste zicht leek hij me meer dan in orde. Onthutsend om vast te stellen dat er blijkbaar toch nog een hoop kinderziektes inzitten, zeker voor een merk als Trumpeter dat toch niet aan zijn proefstuk toe is. Misschien wel op gebied van civiele modelbouw (en dan nog), maar dingen zoals het niet goed passen van onderdelen kom je toch in elke tak van de modelbouw tegen dacht ik zo...

In elk geval staat hij ook op mijn verlanglijstje, maar ik heb hem niet aangekocht omdat ik er waarschijnlijk eentje opgestuurd krijg om proef te bouwen voor Art of Modelling.

Ik hou deze thread dus nauwlettend in de gaten!

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
Old 25-09-2009, 14:43
Rudy Rudy is offline
De Paddock Rookie

Dank je Sennake,

Het gaat er hier niet zo direct om dat de stukken niet passen, het gaat er om dat ze gewoon niet kloppen of te zeer zijn vereenvoudigd als je er foto's bijneemt.

Zoals ik al eerder zei lijkt het mij een kopie van een GMP model, nu een kant en klaar model word vereenvoudigd om het tegen een aanvaardbare prijs te kunnen produceren.
Plus dat je zulk model ook met andere ogen gaat bekijken dan een model uit een bouwdoos dat normaal gezien toch veel meer gedetailleerd is.
Het is wel niet de eerste keer dat men bij Trumpeter een steekje laat vallen hoor.

Ik hoop dat dit topic bruikbaar is voor je wanneer je zelf je 40 begint te bouwen.

Enigzins goed nieuws is er van Thunder valley FI deze zouden een update in veschillende niveau's van detaillering uitbrengen, deze zou uit 3 of 4 sets bestaan.
Het zal er alleen van afhangen welk prijskaartje eraan hangt (de set van Scale Motorsport voor de Tamiya 935 in gedachte)

Groetjes,
Rudy
Reply With Quote
Old 25-09-2009, 16:29
Boetzie's Avatar
Boetzie Boetzie is offline
De Paddock Rookie

Onze Rudy kennende...gaat dat een pareltje worden!

Welkom Rudy en ga ervoor!

Groetjes

Q

"Great Things are done when Men and Mountain meet"
Reply With Quote
Old 26-09-2009, 14:27
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...

Welkom hier!

Van hetgeen ik tot nog toe had gehoord over deze GT40 blijft niet veel meer over na het lezen van jouw commentaren. Maar goed, ik denk dat veel ook afhangt van de manier hoe een modelbouwer naar zijn kit kijkt, en met welke intentie wordt gestart bij de bouw ervan.

Als je vertrekt van het idee om een exacte kopie van een origineel te maken met behulp van een commerciëel gerichte kit ... tja, dan haal je je een hoop werk op de hals. Als je een model wil bouwen omdat je dat model in de vitrine wil hebben en je je concentreert op hetgeen zichtbaar blijft na samenbouwen, dan is een standaard kit -mits goed gebouwd-meer dan voldoende.

Met beide insteken is niets verkeerd. Persoonlijk durf ik al eens tussen beide methodes doorsurfen -met meer of minder succes- maar dat moet een keuze van de bouwer zelf blijven.
Ik ben wel happy met jou approach die een boel detaillering belooft. Ik blijf in elk geval volgen, al was het maar dat ik zelf fan ben van de GT40.
Old 11-10-2009, 13:35
Rudy Rudy is offline
De Paddock Rookie

Update 1

Hier een kleine update van de GT40,

Met het chassis ben ik bijna rond, nog hier en daar wat randjes en detail aanbrengen, de motor begint er ook stilaan op te lijken, zo is de achterkant van de versnellingsbak opnieuw gemaakt, omdat de versnellingsbak onderaaan een curve maakt was het originele stuk te groot.
Aan het deksel van de transaxle ben ik nog bezig, omdat hiermee de bak is opgehangen aan het chassis moest dit passend gemaakt worden.
Ook de onderkant van de uitlaatpijpen dichtgemaakt.

Vooraan de motor het gedeelte van de waterpomp wat aangepast, twee poelies gedraaid en de alternator passend gemaakt en ook een nieuw poelie opgezet, uit wat plasticsheet en buisjes een starter en een oliefilter gemaakt,omdat deze niet voorzien zijn in de kit, plus nog wat ander detailwerk aangebracht.
Nog hier en daar wat boutjes aanbrengen en dan begint de motor spuitklaar te worden, de grote metalen bak bovenop de motor waar de carburator inzit
ga ik ook nog opnieuw maken, maar dat is voor later.

Met behulp van een constructie in plasticsheet en milliput een nieuwe zetel gemaakt omdat die van de kit de vorm bijlange na niet benaderden(te plat)

Wat stuctuur aangebracht met M. Surfacer, nu nog een 150-tal gaatjes boren waar een photo etched rondelletje overkomt, maar eerst een mal maken en de stoel afgieten in resin, het was m'n bedoeling van er twee te maken maar er is teveel werk aan, dus afgieten die handel.

De deuren aangepast, bovenaan de binnenkant van deur(niet zichtbaar op de foto) een sleuf gemaakt, welke waarschijnlijk dient om de deur toe te trekken,
op het stalen frame van de deur was een met similileder bekleed paneel geschroefd, wat in de kit niet echt mooi gereproduceert is, ook de bult bovenaan de deur van binnen uit opengemaakt en aangeplamuurd.

Dit zijn zowat de vorderingen tot nu toe, ik hoop volgende week de motor te kunnen spuiten en verder aftewerken.

Last edited by TvD; 13-10-2009 at 08:50. Reason: image-verwijzingen gecorrigeerd.
Reply With Quote
Old 11-10-2009, 17:46
gert mertens gert mertens is offline
De Paddock Regular

Rudy,
Wat u hier laat zien RESPECT !!!
Ik doe normaal niet mee aan het "WWWAAAAAW"forum maar toch bij deze een uitzondering.
Blijkbaar ben je goed voorzien van de nodige materialen om een model te bouwen / verbeteren.
Dergelijke mensen die posten op de paddock zijn meer dan een toegevoegde waarde.
Hopelijk ben je evengoed met de spuit dan in het bouwen.
Bedankt op voorhand al om je vorderingen te willen delen.
Grtz,
G
Reply With Quote
Old 11-10-2009, 22:28
Rudy Rudy is offline
De Paddock Rookie

Dank je Gert, maar wacht nog even met WWWWAAAAAW te zeggen tot er verf op staat en zeg je dan nog WWWAA..... dan ben ik een gelukkige jongen.
Reply With Quote
Old 16-09-2010, 16:57
Neo-242's Avatar
Neo-242 Neo-242 is offline
De Paddock Regular

Rudy, heb je hier nog verder aan gedaan? Het model interesseert mij ook
Reply With Quote
Reply

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Posting Rules