View Single Post
  #8  
Old 30-11-2002, 11:53
Mario's Avatar
Mario Mario is offline
Eenzaat
 
Join Date: May 2001
Posts: 1,871
VERSLAG VAN DE GP VAN OOST-DUITSLAND IN HALLE-SAALE

Met deze GP werd de eerste helft van het seizoen afgesloten. De duidelijkste trends zijn dat het kampioenschap zo goed als zeker beslist is, dat Big John zich steeds meer doorzet als de runner up. Voorts deemstert Mario Sablon wat weg. Ook het grote doorzettingsvermogen en het blijvende enthousiasme van Werner Pessendorffer en Stijn Claessens vallen op in positieve zin. Minder goed nieuws is dat er een duidelijke neerwaartse trend merkbaar in het aantal deelnemers dat opdaagt. Het ziet er niet best uit voor de TVRL als dit zo doorgaat.

Deze keer was het verzamelen geblazen op het voor iedereen nagenoeg onbekende circuit van Halle-Saale. De trainingen verliepen voor een keer niet volgens het geijkte patroon en liepen zelfs bijna dramatisch af voor Stefan Sigwarth die zich nog moest reppen om niet helemaal achteraan te starten. Om de een of andere reden slaagden zijn monteurs er niet in om de Honda-motor echt aan de praat te krijgen. Tot laat in de trainingssessie weigerde hij dienst en kon men er enkel een vreemd gepruttel aan ontlokken. Uiteindelijk kon hij dan toch nog de pits verlaten, maar enkel nadat er snel een nieuwe motor in werd gemonteerd. Sigwarth reed prompt de pole…

Daarvoor had eerst Mario Sablon en later Big John de 1ste plaats bezet, maar uiteindelijk viel alles dus weer in de “juiste” plooi. Indien deze twee al ambities koesterden om voor een keer de pole positie te kunnen bezetten, dan konden ze die opnieuw opbergen. Vreemd was dat Mario Sablon z’n beste tijd reed met de enige gechronometreerde ronde die hij nog kon afwerken op volle tanks. Dat was dan wel nog steeds 3 seconden verwijderd van Big Johns tijd. Werner Pessendorffer sloot het rijtje af met een verdienstelijke 1.56.680.

De start verliep vlekkeloos. In de loop van de eerste ronde echter kon Sablon profiteren van een tweetal foutjes van Big John om zo binnendoor de 2de plek te veroveren. Een geluk voor de toeschouwers, want het rondenlange duel dat zich daarna ontspon vormde het enige lichtpunt in een voor het overige saaie GP. Wat Sablon had voorspeld, kwam ook uit : het is heel moeilijk inhalen op het circuit van Halle-Saale en de intrinsiek snellere Big John vond een hele tijd maar geen gaatje. Onverstoord bleef de Brabham-rijder voor hem uitrijden en liet zich niet van de wijs brengen. Het is dus ergens jammer dat Stefan Sigwarth weer vanop pole vertrok en in de verte verdween. Wie weet welke spectaculaire gevechten er zich anders hadden ontsponnen indien hij achteraan het startveld had gestaan. Dit duel ging voort tot in de 5de ronde toen Sablon net iets te enthousiast op het gas ging. Z’n Brabham brak wat uit en zo verloor hij het momentum, waardoor Big John langszij kon komen en er net voor de razendsnelle chicane bij s/f langs kon. Hij kon z’n Ferrari nog net op tijd voldoende afremmen om zich door de bewuste chicane te persen en de klus was geklaard. Zeker toen Sablon bij het aanremmen van de volgende bocht een achterwiel op de witte streep zette en spinde. Big John was definitief gevlogen.

De rest van de GP verliep vrij saai : af en toe maakte iemand een fout, maar nergens was er nog sprake van strijd. Werner Pessendorffer maalde onverdroten z’n ronden af, totdat hij een gigantische vastloper had. Z’n Ferrari-motor blokkeerde en desintegreerde compleet, wat finaal het einde betekende van zijn wedstrijd en ook z’n bolide. Toeschouwers zagen hem nog langs de kant van de weg wanhopig handtekeningenjagers ontvluchten. Zijn verwensingen aan het adres van Ferrari waren naar verluidt niet van de poes. Sigwarth werd nooit verontrust in wat alweer een s/f-overwinning was, bekroond met de snelste ronde.

De volgende GP wordt op het razendsnelle circuit van Spa-Francorchamps gereden en de organisatoren zullen pogen het veld wat uit te breiden met wild card-rijders. Mario Sablon is het intussen beu om steeds maar achter Big John te eindigen en waarschuwt deze laatste alvast dat hij –in tegenstelling tot de voorbije GP’s– wat meer zal trainen. Het feit dat Big John nog talloze andere verplichtingen heeft en dus een overvolle kalender kan mogelijk ook een rol spelen.
__________________
Reply With Quote