Zo, na het herstellen van alle paneellijnen werd alles opnieuw in de primer gezet en gecontroleerd op verdere onzuiverheden:
Dit zijn alle onderdelen die in koetswerkkleur gun-metal moeten gespoten worden. Zoals bij een eerdere post gezegd, wou ik die delen allemaal in één keer lakken, omdat ik vreesde dat de kleur die Tamiya opgeeft niet zou voldoen. Dan zou ik immers moeten beginnen kleuren mengen, en dat betekent dat je alles best in één keer lakt om kleurverschillen te vermijden.
Mijn twijfels waren correct. Op onderstaande foto zie je links het model met kleur volgens Tamiya-instructies (TS-42 rechtsreeks uit de spuitbus), rechts een deel van de echte Tyrrell. Hierbij moet ik wel opmerken dat de foto van het model buiten is genomen, de foto van de echter Tyrrell is binnen genomen. (het is jammer genoeg de enige close-up foto die ik gevonden heb waarop je goed het kleur kan beoordelen).
Ik ben dan maar aan het mengen gegaan. De combinatie is TS-42 ‘light gun metal’ met TS-29 ‘semi gloss black’. Ik had eerst een laag met 3 delen zwart op 7 delen gun metal gezet, en heb dan uiteindelijk een eindlaag gezet die nog een tikkeltje donkerder was: 65% gun metal / 35% zwart.
Onderstaande foto toont aan dat deze combinatie natuurlijk geen exacte match is, maar al bij al ben ik tevreden over het kleur. De metallic-korrel van die TS-42 is wel te groot voor deze schaal. Ik had gehoopt dat dit wat zou afzwakken door het zwart toe te voegen, maar dat lijkt geen verschil te maken.
Ondertussen ligt er ook al een laagje Gunze vernis overheen (ik wil absoluut vermijden dat ik beschadigingen aan de lak moet bijwerken, want dan zie je zeker kleurverschillen!) en ligt alles te drogen vooraleer ik decals ga zetten.