Ondanks dat ik het er niet mee eens ben dat CO2 de grote veroorzaker is van de opwarming vind ik toch dat we het milieu niet uit het oog mogen verliezen. Toch vind ik Kyoto een grote hoop onzin. Een dicht bevolkt land zoals Belgie waar de laatste decennia al enorme inspanningen zijn gedaan moet nog eens zoveel minder uitstoten. Het is hetzelfde als ze met de automobielindustrie bezig zijn. Van 8 naar 7 liter op 100 km is een heel ander verhaal dan van 4 naar 3. Je ziet het dus zo aankomen dat we dat niet gaan halen. Wat moet ons land dan doen. Jawel, propere lucht gaan kopen in Rusland, omdat in Siberie nauwelijks iemand woont. Dat ze zich in de rest van het land er niets aantrekken en erop los uitstoten zal hen een zorg wezen, ze krijgen zelfs nog geld toe.
Toen ik in de lagere school zat een kleine 20 jaar geleden werd ons de hele tijd ingepeperd dat we spaarzaam moesten zijn met hout en dergerlijke. Nu hoor ik het laatste jaar dat we maar terug op hout moeten stoken om milieuvriendelijk te zijn, maw compleet het tegenovergestelde.
En het is enkel het ijs dat op land wegsmelt dat zorgt voor een verhoging van het zeeniveau. Ijsbergen die afsmelten zorgen niet voor een verhoging van het zeeniveau! (wet van Archimedes).
Tot slot nog even de volgende bemerking: Windmolens worden dikwijls voorgesteld als dé oplossing wat betreft CO2 uitstoot. Door de hoge krachten waaraan ze moeten weerstaan is de levensduur echter beperkt en is de CO2 uitstoot voor de aanmaak niet te verwaarlozen ten opzichte van de opbrengst. Een kerncentrale is dus op dat gebied veel beter!
Moet autosport milieuvriendelijker? Ik vind van wel, maar we moeten opletten dat we geen ergere problemen introduceren door teveel te focussen op 1 probleem (bv fijn stof ofzo)
FF