Helemaal eens met redje. Helemaal niet overroepen en die stroomversnelling is maar goed ook. CO2 is zeker niet het enige probleem, maar op dit moment wel het meest dringende.
Frank, waar haal je die cijfers vandaan ? ("zien we in dat de gemiddelde temperatuur op aarde de laatste 6 jaar 0,4 graad C gedaald is")
En die stijging van 1 graad is inderdaad niet veel, maar daar staat wel tegenover dat de bevolkingexplosie vooral tegen het eind van vorige eeuw plaatsvond, dat de CO2 uitstoot automatisch zal volgen en dat als gevolg daarvan de temperatuurstijging voor deze eeuw wel eens van een héél andere grootte-orde zou kunnen zijn.
Weten we dat zeker ? Neen, al zijn er wel enorm veel aanwijzigingen in die richting, maar de materie is te complex om met zekerheid voorspellingen te doen. Maar dat is geen reden om er niks aan te doen. Als de voorspellingen waarheid worden - en er zijn meer redenen om te geloven dat dat zo tal zijn dan om het tegendeel te geloven - dan denk ik dat de toekomst van de autosport de laatste van onze zorgen zal zijn.
Vind die ver van mijn bed mentaliteit trouwens verwonderlijk voor een Nederlander, wetende dat Nederland wel eens het eerste Europese slachtoffer van de opwarming zou kunnen worden.
'Eerst de grote vervuilers aanpakken' vind ik ook niet helemaal correct. Ten eerste omdat die globaal gezien wel degelijk al meer inspanningen hebben geleverd dan wij particulieren (al blijft er ook voor hen nog een grote progressiemarge) maar vooral omdat ik ervan overtuigd ben dat we dit soort problemen alleen maar kunnen oplossen als we allemaal bij onszelf beginnen.
Als iedereen zijn steentje bijdraagt staan we al een stuk dichter bij een oplossing, zonder dat dat onmenselijke inspanningen vraagt.
Ik ben zelf ook een auto en autosportliefhebber, maar dat kan volgens mij perfect samen. Ik probeer ecologisch te denken, geen lichten te laten branden, niet nodeloos verwarmen, fiets ipv auto als het kan en dat soort dingen. Maar ik ben ook op zoek naar een - vervuilende - portwagen. Alleen zal die enkel voor het plezier gebruikt worden. Voor alledaags verkeer blijft hij op stal.
Hypocriet ? In de ogen van sommigen wellicht wel, maar liever iets bijdragen dan niets.
Terug naar de poll, ik denk dat de autosport op termijn groener moet worden, wil ze overleven. De politieke druk op de auto zal volgens mij alleen maar hoger worden (ipv echte oplossingen uit te werken).
My 2 cents.
Ciao,
1-11
|