Iedereen heeft daarover een beetje zijn eigen visie en methodes.
Dit is hoe ik het doe:
Alle oneffenheden die zichtbaar blijven bij een afgewerkt model moeten worden weggeschuurd. Zonder uitzondering. Of je dus de binnenkant van een wielkast moet gladschuren hangt er van af hoe je je model bouwt:
- met de wielen eraf zodat je een goed zicht krijgt op de remmen en ophanging? Dan moet alles perfect geschuurd zijn, want dan wordt de binnenkant van die kasten zichtbaar.
- staat hij gewoon op zijn wielen? Dan is het weinig waarschijnlijk dat je er iets van zal zien, en dan hoef je er niet persé je tijd in te steken als je dat niet wilt. (We houden je natuurlijk niet tegen

)
Wat betreft die kleine onderdeeltjes: je moet zorgen dat ze proper zijn. Dat wil zeggen: vrij van flash, sink marks, ejector pin marks, en allerlei andere oneffenheden. Dus zal je ze wat onder handen moeten nemen. Bij het ene merk al wat meer dan bij het andere, bij oudere kits al wat meer dan bij de nieuwste. Zorg er wel voor dat je alleen de oneffenheid bewerkt, en niet het detail van de rest van het onderdeel mee wegschuurt (alhoewel dat niet altijd even evident is bij kleinere stukjes).
Voor de rest: alle onderdeeltjes primen, ook de hand geschilderde.