Nog een vreemd verhaal, dat mij overkomen is op Ebay :
Enkele maanden geleden stuit ik op Ebay op een "Kawai" 1/20 F1-kit van de Williams FW09 uit 1983 (met als piloot Keke Rosberg). Omdat dit model perfect aansluit bij de 1/20 Tamiya F1's besluit ik mee te bieden en tot mijn grote spijt lag mijn hoogste bod net 1 euro te laag om winnende bieder te zijn.
Zonder succes begon ik verwoed te zoeken naar dezelfde kit, maar het bleek een nogal exclusief geval te zijn. Pech dus. Enfin, ik zette de kit tussen mijn favorieten zodat Ebay voor mij elke dag rondzoekt in mijn plaats, en een goede week geleden had ik prijs : een verkoper uit Taiwan of China bood dezelfde kit aan. Deze keer ging ik de kaas niet meer van tussen mijn brood laten halen en gaf ik een voldoende hoog bod in. En inderdaad was ik de winnende bieder.
Mijn verrassing was echter groot toen ik de doos eergisteren opendeed : op de buitenzijde staat de Williams FW09 te pronken in zijn typische wit-geel-groene "Saudia" kleuren, terwijl zowel de decals als het bouwplan iets heel anders voorzien. Eerst dacht ik nog van een verkeerde inhoud in de juiste doos zitten te hebben, maar de referentienummer op het bouwplan stemt perfect overeen met die van de doos. Bovendien staat er in het schaarse Engels op het bouwplan te lezen "in deze doos zitten de decals voor onze eigen livery" of zoiets in dien aard. Alleen : deze livery heeft in het echt nooit bestaan en is zuiver imaginair! Dat viel dus vies tegen.
Maar ik ging niet bij de pakken neerzitten en begon weer te surfen op het net om eventueel een decalblad te vinden met de juiste "Saudia" livery, en met succes : op de site van F1 Specialities stond inderdaad een decalvel dat speciaal gemaakt is om deze totaal imaginaire kit (die van vorm perfect is) om te bouwen tot de Williams die de GP van Zuid-Afrika 1983 gereden heeft (wat trouwens de laatste GP was dat jaar, en tegelijkertijd de eerste met een Honda-motor want tot dan toe leverde Ford de motoren). Jammer genoeg stond er bij de beschrijving van de decal "sold out". Viel dus WEER vies tegen.
Nog ging ik niet bij de pakken neerzitten en ik mailde naar de mannen daar in Amerika om te vragen of ze nu werkelijk NUL exemplaren meer hadden van dat decalvel, en of er in dat geval misschien herprints verwacht werden. Groot was mijn voldoening toen ik nog geen 5 minuten later antwoord kreeg, zeggende dat ze er nog "very very few" hadden en dat er geen herprints verwacht werden zolang de Kawai bouwdoos niet heruitgebracht werd, wat ze niet verwachtten. Dus ikke rap mijn VISA-gegevens doorgemaild en YES! Ik heb er eentje vast. Mijn geduld is dus eindelijk beloond. Ik heb de kit en zal de juiste decals ook hebben.
Als ik ooit aan de bouw van dit model begin zullen jullie de eerste zijn die er van zullen horen