View Single Post
Old 03-01-2006, 21:40
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...

Allemaal goed en wel, maar je mag de kracht van een forum (en het internet) in het algemeen niet onderschatten.
Ik spreek voor mezelf als ik zeg dat ik ongeveer 3 jaar geleden de draad opnieuw heb opgepikt na een onderbreking van bijna 25 jaar. In die tijd was ik inderdaad Matchboxen en Airfixen aan het bouwen, gewoon omdat ik aan niks anders kon geraken. Ik kocht mijn kits bij de gazettenverkoper in het dorp waar ik woonde, en ik moest de kits die hij in huis haalde maar bouwen, of anders geen. Toen ik opnieuw instapte kon ik mijn ogen niet geloven. De hobby had een volledige metamorfose ondergaan sinds toen. Wat er nu allemaal te krijgen is! Fenomenaal! Dat daar dan soms de correcte (of ook minder correcte) prijzen voor moeten worden betaald is niet meer dan een logisch gevolg.
Ook wat betreft informatie kan het niet meer op. Je vindt letterlijk alles wat je wil weten, en je moet zelfs niet meer van je stoel komen om je favoriete magazines te kopen.

Nu is het zo dat die enorme hoeveelheid aan informatie ook een negatief effect kan hebben. Je dreigt door de bomen het bos niet meer te zien, zeker als je iets minder gericht gaat zoeken, of er zomaar wat op na surft. Maar: dat is niet te wijten aan het feit dat die informatie er is, doch aan de manier waarop je er mee omspringt.
Fora werken op dezelfde manier: ze bieden een schat aan informatie voor iedereen die dat medium wil gebruiken op een constructieve manier. En daar kan het schoentje een beetje wringen. Het zijn de mensen die zich achter het forum bewegen die uitmaken of iemand anders van dat forum wil blijven gebruik maken of niet. Als je niks dan negatieve commentaren krijgt, blijf je na een tijdje weg. Als er geen positieve aanpak overheerst, dan blijft je na een tijdje weg. En dat geldt zowel voor de beginneling als voor de ouwe rot.
Persoonlijk was ik actief op een amerikaans forum, maar ik heb het zo gelaten omdat ik me niet meer kon vinden in de manier waarop de moderators omspringen met posts van bepaalde mensen, terwijl ze anderen dan weer de vrije hand gaven. Dus ik bleef weg, en ik weet van nog enkele goeie bouwers die daar zijn weggebleven. Zo werkt dat.
Laat ons de jonge gasten die het bouwen nog niet volledig onder de knie hebben steunen in hetgeen ze doen. Geef ongezouten, maar wel eerlijke commentaren op een niet-kwetsende manier. Het is dan inderdaad aan henzelf om te beslissen of ze iets mee doen of niet. Een beginnende of gevorderde bouwer blijft bouwen als hij echt wil bouwen. Of hij een bepaald forum trouw zal blijven of niet, dat hangt van de andere gebruikers af. Maar ik denk niet dat een forum iemand van zijn hobby zal houden.