Er moeten mij toch ook enkele zaken van het hart na het lezen van jullie talrijke reacties :
Ten eerste : geen interesse door de jeugd : toen wij 'klein' waren bouwden we Bugatti's en Bentley's van Matchbox, toen we iets ouder werden, waren het Esci's, Revell's en Monogram's en nu we 'volwassen' zijn, bouwen we modellen van Tamiya, Hasegawa, Fujmi in Plastic en Modeller's en Studio 27's in Resin en noem maar op ... keuze zat !!! En het liefst pakken we nog uit met Photo-etch parts, scratchbuilding en bla bla bla.
Da's wat we noemen : 'evolutie'. 'k Moet den eerste kleine nog tegenkomen die direct bv. een Peugeot 307 WRC van Tamiya tot een goed eind brengt [en met tot een goed eind bedoel ik : in ONZE (ervaren modellers) ogen]. Is het niet : als die kleine maar gelukkig is ?
Kijk maar eens naar wat vrachtwagenbouwers doen met een 'standaard'-doos (ge zult nog serieus achterovervallen).
Ten tweede : wat is hier eigenlijk de bedoeling ? Jongeren 'warm' maken voor de 'modelbouwkunst' ? Jongeren die écht geïnteresseerd zijn in modelbouw vinden hun weg wel in de jungle. Diegenen die niet willen (of kunnen of watdanook) gaan het hier zeker niet lezen, want ze zitten of voor den TV, hunne iPod, PlayStation/XBox or whatever.
Die zaken bestonden gewoonweg niet toen wij 'jong' waren.
Da's gewoon evolutie. PlayMobil en Lego zien ook hun verkoopcijfers achteruit gaan (om er maar enkele te noemen).
Het belangrijkste wat ik (denk ik toch) wil zeggen is : modelbouwen is èn blijft een individuele zaak -of je het nu in clubverband doet of niet- en je kan wel je licht opsteken via collega-bouwers, of via een forum zoals dit ... uiteindelijk moet je ZELF je model kiezen, starten, opbouwen, afwerken en presenteren. En zoals het spreekwoord zegt : al doende leert men. ('k spreek uit ervaring, want ik heb ook al menig model vern#§kt). Een collega van me schaakt enorm graag en zit in zo'n club en zo, en daar stellen ze net hetzelfde vast : geen interesse van 'jonge' gasten.
Maar laat hij daarvoor het schaken ... ?
'k Zou zo zeggen 'Keep up the good work ...'
Regards,
555
Last edited by HF_INTEGRALE; 05-01-2006 at 14:46.
|