View Single Post
Old 03-01-2006, 01:45
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator

De discussie hier, en vooral dan het standpunt van Huudo, leunt erg dicht aan bij het editoriaal van het recentste nummer van Tamiya Modeling Magazine. Daar neemt de auteur het ook op voor de simpele kit, zonder veel aftermarket sets en/of alternatieve decalsheets die de kostprijs opdrijven tot 3 keer zoveel als de "naakte kit". En raar maar waar (en ik spreek hier tegen mijn eigen winkel) ligt de zere plek volgens hem vooral bij ons, de modelbouwfora. Over het algemeen komen hier (en dat bedoel ik dan over het algemeen op het net) enkel threads tevoorschijn van ervaren rotten die hun neus ophalen voor "straith from the box" builds en meteen bij het openen van de kit de zaag zetten in een model omdat het een mm te kort of te smal is en er dozijnen aftermarket sets induwen waarvan achteraf nagenoeg niet te zien is dat ze er überhaubt in zitten. Dat wordt dan gelezen door de jonge, onervaren modelbouwers die natuurlijk het voorbeeld van hun "leermeester" willen volgen en veel geld uitgeven aan die dingen, waarvoor ze niet voldoende ervaring hebben om ze te gebruiken wat dan dikwijls verkeerd afloopt zodat ze het voor bekeken houden.

Ik ga niet helemaal akkoord met de auteur, maar er zit wel een grond van waarheid in. Ikzelf ben één van de eersten om toe te geven dat ook ik me hieraan bezondig. Maar 2 dingen pleiten vóór mij : ten eerste ben ik geweldig blij dat ik (puur per ongeluk, geef ik toe) eens een thread gestart ben van een bouwdoos die ik straith from the box ga doen, en nu is mijn motivatie om dit vol te houden nog groter geworden, en ten tweede heb ik gedurende meer dan 30 jaar op de "simpele" manier zelf gemodelbouwd, met toch wel vrij goede resultaten, al zeg ik het zelf. Ik denk dan ook te mogen stellen dat ik me nu het genoegen mag verschaffen om naar die duurdere aftermarket kits te grijpen als ik daar zin (en geld) voor heb. En om hoog te scoren in een modelbouwwedstrijd zal je toch altijd wel een minimum aan extra's moeten investeren. Maar dat is een andere discussie.

Ik heb natuurlijk de periode gehad dat er geen internet bestond, en als je de deur niet uitkwam om je horizonten te verbreden was de enige manier om je skills te verhogen, je eigen (slechte) ervaringen. Zo heb ik het jaren gedaan en met schade en schande geleerd. Daar is niets mis mee, maar je kan de tijd niet tegenhouden en de situatie is nu eenmaal zoals ze is : het internet heeft die leerprocessen in een soort van hyperdrive gelanceerd. De jonge modelbouwers moeten meteen beginnen lopen en krijgen niet de tijd om eerst te leren gaan. Wie dat niet kan, haakt af en wie dat wel kan is voorbestemd om een groot modelbouwer te worden. Versnelde natuurlijke selectie heet dat dan zeker?

Enfin, zo voel ik het aan eh. Om dus te antwoorden op de vraag, initiëel gesteld door Huudo : ik denk dat het modelbouwvlak versmald is, maar mede door de internetfora is het niveau meteen een pak hoger gaan hangen. De basis is versmald, maar de top is verhoogd. En daar zijn wij, oude rotten in het vak die op het internet onze modellen komen tonen, allemaal een beetje schuldig aan, of hebben we er onze verdienste aan, zoals je het wil bekijken. Ik bekijk het positief

* WWW.SENNAKE.BE *

Last edited by Sennake; 03-01-2006 at 01:49.
Reply With Quote