Clear parts maken in schaal 1/24 is verdorie geen sinecure. De zijramen zullen nog wel gaan omdat ze vrij vlak zijn, maar de voorruit en achterruit zal je moeten in vorm "trekken". Daarvoor moet je eerst een mal fabriceren (zeg maar boetseren of beeldhouwen) uit klei bv, en eens die droog is ga je een vlak stuk plexi verwarmen boven een kaarsvlam of zo en daarna over de mal heen trekken tot ze de gewenste vorm heeft. Ik heb het al gedaan voor kleine raampjes in schaal 1/43, maar in 1/24 heb ik het nog niet geprobeerd.
Krasjes wegpolieren is geen probleem. Al wat je nodig hebt is een "polishing kit" van het merk Micromesh bv. Daar zitten schuurpapiertjes in van 1500 tot 12000 plus nog een polish pasta die je aanbrengt als je het ganse gamma schuurpapier gebruikt hebt op je kras. Je zal zien dat de kras zelf verdwijnt door het schuren met het grofste schuurpapier, waardoor je wel een matte plek veroorzaakt. Die verdwijnt dan geleidelijk door de andere schuurpapiertjes in de juiste volgorde te gebruiken om telkens wat meer van het matte effect weg te nemen. De pasta brengt dan ook de oorspronkelijke glans weer.
Clearcoaten kan je best doen zonder de ramen erin, maar soms heb je geen keuze. Als je dan bv de Gunze Sangyo Mr Hobby Clear - spuitbus gebruikt, kan zelfs het clearcoaten van ramen geen kwaad. Ik heb het gebruikt op mijn Jaguar D-type mét het raam erop gekleefd en het raampje wordt er zelfs nog helderder door. Wel nooit met dikke lagen werken zodat de druppels eraf rollen, maar dat is eigenlijk een algemene regel.
Hopelijk ben je hier iets mee?
|