View Single Post
Old 08-09-2005, 19:42
Nicki_Mks's Avatar
Nicki_Mks Nicki_Mks is offline
De Paddock Regular

Even een neutrale opmerking i.v.m. de zaak Longin vs. Muytjens: ik ben deze week tijdens een 'fietssessie' het op de baan beschikbare bewijsmateriaal gaan bekijken. Het bandenspoor begint al vroeg op het rechte stuk (volgens mij vóór de remzone van de chicane), net links van de rechtse witte lijn. Daarnaast is er nog nauwelijks een strook van 10 cm zand tot aan de muur, niet echt 'gras' dus, in tegenstelling tot iets eerder. De drivoudige dikke rubberstreep toont aan dat de Viper aardig dwars stond, en de uitgesmeerde verfvlek op de muur dat de impact toch niet volledig loodrecht was.

Zonder conclusies te trekken, heeft iemand dit scenario al overwogen? Om één of andere reden (uit eigen beweging of door een manoeuvre van Muytjens, dat laat ik in het midden) gaat Longin net na de Bianchi over het rechtse grasveld. Iets verder loopt dit dood in de muur, waardoor hij naar links moet uitwijken. Op dat moment, hetzij door die beweging, het zij door een contact met de eventueel naar rechts uitgeweken BMW, begint de spin die in de muur eindigt.

Ik hoop dat ik hiermee mijn visie uit de doeken heb kunnen doen zonder partij te kiezen (want dat kan ik met de mij bekende feiten niet). In elk geval kan ik nu met zekerheid zeggen in bezit te zijn van enkele grammen carbon afkomstig van de regerende kampioen...

Wat de algemene discussie over (al dan niet zelfverklaarde) professionals betreft, ik denk dat de waarheid ergens in het midden ligt: iedereen kan fouten maken, zowel kleintjes als ongelooflijke kemels. Ik denk dat dit goed tot uiting gekomen is in de eerste ronden van de laatste Masters. Tonet veroorzaakt met de hulp van Goossens een startcrash die Spa '98 jaloers zou maken, Thiers wordt daar het slachtoffer van, en de volgende ronde veroorzaken de drie professioneelste piloten van het veld, waaronder (per toeval?) Longin, de gevaarlijkste situatie die ik ooit in de Belcar heb gezien...
Reply With Quote