De Belcarmix van GT’s en toerismewagens vind ik op zich heel interessant, zo een beetje naar analogie met de LMES, waar je op de keper beschouwd nog grotere uitersten hebt (een LMP1 t.o.v. een N-GT). Dergelijke mix zorgt meestal ook voor een aantrekkelijk groot deelnemersveld.. Immers, wanneer je een endurancerace van 120 of 180 minuten met slechts 20 dikke bolides zou starten, kan je ervan uitgaan dat er zo’n achttal uitvallers zullen zijn en dan wordt het pas saai om naar te kijken. Toegegeven, het zou wel makkelijker te volgen zijn, maar daartegenover staat ongetwijfeld een pak minder aktie op de baan, en probeer het dan maar eens zo lang vol te houden “aan den draad”.
Hoewel ik de Belcar al heel lang volg, moet ik bekennen dat ook ik soms moeite heb om vooral de Porsches GTA van GTB te onderscheiden

, er rijden naar mijn bescheiden mening dan ook gewoon teveel Porsches in de Belcar rond. Een beetje variatie in het aanbod zou niet slecht zijn en dus steun ik absoluut initiatieven zoals de RX-7 van Van Herck, de Gillet Vertigo, de Audi TT , de Ultima’s enz… De toerismeklasse heeft dan weer nood aan wat weerwerk voor die kudde BMW’s. Waarom geen Alfa, Mercedes, Opel, Ford…..? Eerlijk gezegd heb ik steeds minder zin om naar een Porsche en BMW show te komen kijken.
Ik begrijp zeer goed een aantal posters van hierboven wanneer ze stellen dat het onbegonnen werk is om op zicht uit te maken wat GTA, GTB, TA, TB en Silhouettes zijn. Zelf heb ik dat vaak genoeg ondervonden wanneer ik vrienden nieuwkomers op circuit dat trachtte uit te leggen.

En toch, hetzelfde probleem stelt zich bij de LMES en dat is eveneens een succesformule.
Er zijn ook al enkele waardevolle oplossingen gesuggereerd, zoals vb een verschillende kleur per klasse voor de nummers en/of een grote duidelijke sticker met de klassebenaming. Hier niet terzake, maar gewoon even een losse gedachtenflodder: wat mij betreft mag de Formule 1 ook terugkeren naar grote nummers vooraan en opzij op de wagens, plus de naam van de piloot in runderen van letters.
Waar vooral het schoentje knelt (en dat geldt niet enkel voor de Belcar), is de berichtgeving naar het publiek toe. Immers, wat hoor je nog van de luidsprekers - voor zover er al opgesteld staan en voorzover de opgestelde werkelijk functioneren – wanneer er permanent motorengebrul de speakers overstemt.
Volgens mij kan daar op eenvoudige en relatief goedkope manier aan verholpen worden door die speakers te vervangen of aan te vullen met van die toestelletjes waar je van die rode doorlooptekst (het ding zal wel een naam hebben) op ingeeft. Ideaal om de tussenstand door te geven, een ongeval te melden, de reden van safety car aan te kondigen enz… terwijl je volop van de race kan genieten. Mijns inziens een minimale investering met maximaal resultaat.
Besluit: behoud de huidige combinatie (eventueel zonder de silhouettes, die horen niet in de Belcar), zorg voor meer variatie in het aanbod, hou het op de endurance formule, maar zorg vooral voor een betere en duidelijker verspreiding van info naar het publiek.
Ugh, ik heb gezegd