Het is evident dat de ideale lijn na de Bianchi niet betekent dat je links houdt. Een tragere deelnemer wordt altijd verondersteld om de normale rijlijn aan te houden, en na de Bianchi betekent dit immers: links uitkomen en dan de baan oversteken om de chicane in te sturen. Een snellere deelnemer moet per definitie links voorbij. Als hij dat niet doet, is hij de enige schuldige als er iets mis gaat.
Het verbaasde mij trouwens dat uitgerekend op die plaats zo velen persé rechts voorbij wilden, terwijl ze daar absoluut geen tijd mee winnen. In een 24u race moet je met je kopje rijden, en naar mijn bescheiden mening zijn er veel zogezegde "top-piloten" die dit niet willen of kunnen begrijpen.
(mijn persoonlijke mening, dus niet in naam van autosport.be)
Philippe Leybaert
[QUOTE=El Torro]
Quote:
Normaal behoudt de tragere wagen zijn rijlijn, zoals de koersdirectie tijdens de briefing nogmaals had benadrukt. Muytjens week echter plots af naar rechts. Klaarblijkelijk had hij me niet gezien of kent hij het Belcar-reglement niet.
Wat is dan DE ideale lijn op het rechte stuk tussen de Bianchi en de Chicane, als een langzamere voor je zit maar meer aan de rechterzijde rijdt dan kan de snellere ook links passeren ipv door het gras.
Ter hoogte van het ongeval is het trouwens heel normaal dat elke wagen daar weer naar rechts (ideale lijn) gaat om vervolgens de Chicane aan te snijden, dus kon Bert beter de linkerkant kiezen om in te halen !?!?
|