View Single Post
  #102  
Old 22-10-2004, 23:03
TTke TTke is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 63
Mannekes,


als, indien, dan...

De kop van het startveld kan niet weten wat er aan de hand is. Op de briefing werd en wordt duidelijk onderstreept dat een gele vlag géén rede is om van het gas te gaan, maar wel om snelheid te minderen (zeer relatief uiteraard, maar toch).

Hier was maar 1 maatregel de juiste geweest, namelijk een Safety car, punt aan de lijn. (en misschien was rood hier ook nog een optie geweest, gezien het vervolg van die eerste ronde, waarbij het circuit een slagveld leek) Er was tijd genoeg om ze op de baan te brengen voor de eerste wagen en om alle baanposten het commando te geven de gele vlaggen en de bordjes SC te laten zien. Op de briefings werd en wordt daar telkens duidelijk over gezegd "u gaat van het gas af!!"...en pas wanneer de snelheid uit het veld is wordt de safety car op de baan gebracht en dit indien mogelijk voor de eerste wagen. Er was 3/4 ronde de tijd om te reageren en de eerste wagens te doen minderen, zodat de snelheid uit het veld was tegen de tijd dat ze aan de Jacky Ickx bocht terug waren, waar de safety car moet staan. (of stond ze er niet misschien??)

Al de rest is zever. De piloten valt hier zeker niets te verwijten. Als de wagens nooit dichter komen bij marshals dan dit, dan zal er nooit nog iets gebeuren. Ik vind niet dat Marshals hier piloten moeten verwijten (en andersom). Beide moeten mekaar kunnen vertrouwen, maar daarbij moeten ze kunnen rekenen op de wedstrijdleiding.

Ik heb al vele gevaarlijkere situaties gezien, waarbij marshals duidelijk veel meer gevaar lopen dan hier, wat niet wegneemt dat ook deze situatie had moeten vermeden worden. In elk kiekenkot kan maar één haan zijn en dit weekend waren er blijkbaar teveel hanen, of waren ze met de verkeerde kiekens aan het spelen.

Op de briefing was duidelijk gevraagt om er deze keer een voorbeeldige start van te maken, om eens te laten zien dat Belcar piloten deze startprocedure perfect beheersen. Awel, misschien goed dat dit eens gebeurt is, want er zijn er nog die hun handleiding eens terug moeten nakijken...

En dat van die borstels smijten en andere klonerij...vooral doen want dan komt het allemaal goed.
(en dan zijn de mensen die in die economisch bedreigde borstelfabriek werken ook weer een tijdje zeker van hun werkgelegenheid)
Reply With Quote