View Single Post
Old 18-10-2004, 21:32
Segers Jorge Segers Jorge is offline
De Paddock Rookie

Quote:
Wat was nu de oorzaak? Daarover zullen wel vele meningen zijn maar in mijn ogen was dat de ongelijke snelheid tussen rij wagens waar Goossens (3) aan kop reed en de rij waar Longin (1) op kop reed. Longin ging mijn inziens te vroeg op zijn gas waardoor de snelheid in die rij vlugger omhoog ging dan de rij van Goossens.
Normaal voeren wij binnen GLPK Racing de politiek om ons niet te mengen in dit soort discussies. Maar gezien onze starts de laatste tijd nogal onder discussie staan en de serieuze (financiele en sportieve) gevolgen voor de betrokken teams tijdens de start van de Masters, vond ik het nodig om hierop toch te reageren.

Onderstaande tekst komt uit het Sportief Reglement Belcar 2004:

Quote:
Art.198 De officiële openingswagen verlaat aan het einde van de formatieronde de piste. De wagens vervolgen alleen met de wagen in pole position voorop aan een minimumsnelheid van 70 km/h en een maximumsnelheid van 90 km/h. Een startrechter oordeelt met een radartoestel over de snelheid van de wagen in pole position. Een afwijking van de voorgeschreven snelheden (70 en 90 km/h) voor de start kan resulteren in een "Stop and go penalty" van 10 seconden.
Deze snelheid wordt zoals gezegd aangegeven door de wagen in pole position (en dat was niet Longin).
Bijgevoegde afbeelding is een uitdraai van het datalogging systeem die de start van Longin weergeeft. In de bovenste grafiek is de blauwe lijn de voertuigsnelheid, de groene is de gaspedaalstand. De onderste grafiek geeft de remdruk op de voor- respectievelijk achteras weer.

Hierop is duidelijk te zien dat de snelheid aangegeven door de polesitter slechts een fractie van een seconde de 70km/u overschrijdt. Bert moet zelfs op de rem gaan staan om de Corvette niet voorbij te schieten.

De koersdirectie heeft volgens mij hier geen steken laten vallen. Er werd gewoon gewacht op een juiste startformatie van de deelnemers, en het duurde zo lang eer dat de lichten uitgingen omdat de snelheid waarmee het peloton de rechte lijn opreed zo laag was.

Ik hoop dat er door jullie de feiten van onze kant ter beschikking te stellen, eens conclusies getrokken kunnen worden die dichter bij de waarheid aanleunen. Tevens hoop ik dat dit soort situaties bij de start van een race in de toekomst vermeden kunnen worden.

Met vriendelijke groeten,
Jorge Segers
Teammanager GLPK Racing
Reply With Quote