De Paddock

De Paddock (http://www.depaddock.eu/forum/index.php)
-   Toerisme wagens (http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=36)
-   -   Nieuwe BMW klasse/cup in Belgie (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?t=20320)

Mark 12-02-2011 10:51

Nieuwe BMW klasse/cup in Belgie
 
Opeens regent het nieuwe klassen en cups in de Benelux:

Dit is de volgende http://www.bmwclubsporttrophy.be

Een onderdeel van de BGDC.

Begint het niet allemaal een beetje veel te worden voor de Benelux?

tarzancorner 12-02-2011 11:43

Quote:

Originally Posted by Mark (Post 265976)
Opeens regent het nieuwe klassen en cups in de Benelux:

Dit is de volgende http://www.bmwclubsporttrophy.be

Een onderdeel van de BGDC.

Begint het niet allemaal een beetje veel te worden voor de Benelux?

In de Benelux wel maar in Belgie niet onder de Belcar en BTCS zijn er weinig instap series meer de BSOT is daar een voorbeeld van,oja dit jaar in NL weer een nieuwe 'BMW'cup of we er nog niet genoeg hebben.

http://www.m3cup.nl/

S. Claeys 13-02-2011 12:30

TEVEEL? Er zijn geen opstap klasses in België.
Waar moet een beginnende rijder nu beginnen? BTCS/Belcar? Das zelfmoord.

Die BMW klasse is juist perfect imo.

Raceboy 13-02-2011 12:46

IS de BGDC nu ook ene klasse waar je een RACB licentie voor nodig hebt?

jeanke 13-02-2011 13:22

Voor de BGDC en dus ook de BMW Clubsport Trophy heb je een nationale club-licentie nodig (100€).

Hiervoor heb je een medisch attest nodig door een RACB-erkende arts, voor de 45+ is ook een cardio-test noodzakelijk. Vervolgens dien je via je renstal (Bokkenrijders, Duindistel, Ecurie Azur, Icepol, Excelsior...) je aanvraag binnen bij de RACB. Je dient reeds voordien een gelijkaardige licentie te hebben gehad, of uitslagen uit een VAS of ASAF-kampioenschap te kunnen voorleggen. Indien aan deze voorwaarde niet is voldaan, zal je een licentie-test dienen af te leggen die door de RACB wordt georganiseerd.

Mark 13-02-2011 13:52

Quote:

Originally Posted by tarzancorner (Post 265979)

Als je op de internetpagina's afgaat lijken het twee regelrechte concurrenten qua set-up en gedachte. Dan maar eens vergelijking gemaakt op het gebied van de munten ;)

Belgie, op basis van twee coureurs per wagen:
6 wedstrijden / 16 wedstrijduren => budget voor een wagen: 2 x coureurs x 6 wedstrijden x € 2.500 per coureur per wedstrijd = € 30.000 voor 1 seizoen.

Nederland, op basis van twee coureurs per wagen
8 wedstrijden / 16 wedstrijduren => € 20.000 voor 1 seizoen plus aanschaf van een wagen van +/- € 30.000

Op het eerste zicht lijkt de Belgische goedkoper maar na 3 seizoenen zijn de Belgische en Nederlandse cup gelijk qua kosten. Voordeel van de Nederlandse cup is dat je restwaarde van wagen kunt behouden. Nadeel is de hogere instapdrempel.

Alle getallen zijn terug te vinden op sites van beide klassen.

S. Claeys 13-02-2011 13:56

Jan,

Als ik het goed voor heb, rijdt deze klasse dan gewoon mee met de rest.
Dus er is één veld met verschillende klasses en merken cup.
Is niet dat deze BMW cup alleen rijdt zoals de Clio cup dit deed.

Quote:

Originally Posted by Mark (Post 266019)
Op het eerste zicht lijkt de Belgische goedkoper maar na 3 seizoenen zijn de Belgische en Nederlandse cup gelijk qua kosten. Voordeel van de Nederlandse cup is dat je restwaarde van wagen kunt behouden. Nadeel is de hogere instapdrempel.

Alle getallen zijn terug te vinden op sites van beide klassen.

In NL rij je dan wel met de 3.2L M3 terwijl in België het met de 2.5L 325i te doen is.
Weet nu echt niet wat de running costs zijn tegen over elkaar.
NL is ook hoofdzakelijk op zandoort te dien. Dus de verplaatsing naar de track zal ook wat goedkoper uitvallen tegenover onze B variant.

Mark 13-02-2011 14:07

Quote:

Originally Posted by S. Claeys (Post 266020)
NL is ook hoofdzakelijk op zandoort te dien. Dus de verplaatsing naar de track zal ook wat goedkoper uitvallen tegenover onze B variant.

Dat vind ik dan weer een nadeel, alleen maar Zandvoort. In de Belgische cup heb je meer variatie. Ander nadeel (of is het een voordeel?) van de Nederlandse cup is dat de wedstrijden op door de weekse dagen zijn, dat kost je dan een hoop vrije dagen.

S. Claeys 13-02-2011 14:10

Juist, maar dat verkoop je niet hé, races in de week. Voor bedrijven die eigen wagen inzetten voor promotie is dit lekker maar niet voor een aspirant piloot met "gesponsort" budget.

Nonkel Vroem 13-02-2011 23:35

Op zich geen probleem om de "cups" te vergelijken,
maar denk dat je NL en B niet moet vergelijken op autosportcultuur. In NL lukt vrijwel alles, in B niet echt (clio,swift,..) ....kunnen alleen maar hopen dat er inderdaad een instap klasse komt.

FIRE 14-02-2011 19:53

In NL lukt bijna alles? :eek: DTCC, BMW 120i Cup, Porsche Cup...Dutch GT4 moet ook nog blijken of dat een blijvertje is.

Nonkel Vroem 15-02-2011 01:31

....bijna...( volg het ook niet op de voet). Maar er zijn toch een massa meer mogelijkheden (clio cup,swift,DNRT,DSC,...) tov B, hier heb je BTCS en Belcar.... komt daar BGDC bij als opstap.

S. Claeys 15-02-2011 10:36

Wij hebben wel de RACB hé. :-)

C.R.T 17-02-2011 10:04

Waarom kunnen we niet iets eenvoudiger organiseren.
Zoals dit http://golfgti-racing.co.uk/index.ph...tpage&Itemid=1

S. Claeys 17-02-2011 11:26

Kijk naar nederland wat daar rijdt van instapklasse wagens, BMW E30, Mazda MX5 MK1, Volvo 360, Seat Ibiza, Dacia Logan en VW Golf.

Dit zijn series waar je voor 12.000 tot 20.000€ een gans seizoen kan racen.
Deze BMW series is een goede start maar we zijn er lang nog niet.


All times are GMT +2. The time now is 15:19.

Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.