De Paddock

De Paddock (http://www.depaddock.eu/forum/index.php)
-   Modelbouw - Op de werkbank (http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=70)
-   -   Mini "Donna" - G. Raus - Fujimi Ref. 12228 - 1/24 (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?t=15208)

Dominique 27-03-2007 22:42

Mini "Donna" - G. Raus - Fujimi Ref. 12228 - 1/24
 
5 Attachment(s)
We zijn er aan begonnen. Een tijdje geleden werd in de sectie Slotcars al eens opgeworpen dat dit wel eens een leuk modelletje zou zijn om te bouwen. De slotters vonden echter het schema te ingewikkeld, en daarom werd he project afgevoerd. Tot grote spijt van een vrouwelijke fan van Gunther Raus, die met zachte dwang wist aan te brengen dat ze dit eigenlijk toch wel een leuk wagentje vond. En na een post of 5 was het dan zover: hij wordt gebouwd voor onze immer sympathieke Yvonne.
Hét grote gebrek bleek echter referentiemateriaal te zijn. Met de foto's die ik van Yvonne kreeg was wel wat te doen, maar om de decals exact te maken zoals op de 1:1 was meer nodig dan dat. Dus kreeg ik het telefoonnummer van iemand die de wagen voor Gunther Raus heeft geprepareerd. Het spreekt vanzelf dat Gunther zelf het dan ook te horen krijgt, en je kan het al raden: nummer 2 moet ook worden gebouwd. Enfin, als ik een kit vind tenminste ...
Maar goed, dat komt wel slim. Na een hoop foto's te hebben genomen (Duuzd keer bedankt, Willy !!) denk ik genoeg materiaal te hebben om zowel Flame aan de gang te zetten (smeer uw benen al maar in, makker ;) ), als zelf aan de slag te kunnen met het ombouwen van de straatversie naar de koersauto.

Ik ben begonnen met de buitenkant. De weinige gietlijnen werden van de body geschuurd, en hier en daar werd een minuscuul onregelmatigheidje een weggevlakt. De bumpers werden een beetje bijgewerkt zodat ze mooi op de body aansluiten met dezelfde panelline dikte als de rest van de panellines. Die panellines werden trouwens uitgeschraapt tot ik echt niet meer dieper kon. Op enkele plaatsen zit ik al zo goed als volledig door het plastiek. Dat zal wel genoeg realisme zijn zeker?

Tweede onderdeel dat ik heb aangepakt was de voorbumper. De heren koerspiloten hebben natuurlijk graag dat alles zo veel mogelijk kan worden afgekoeld en voorzien van verse lucht. Daarom werden extra luchthappers geboord, en ook werd een uitsparing (voor ik denk mistlichten of verstralers of zoiets) misbruikt om extra lucht te kunnen aanzuigen. Ik ben dus met andere woorden met mijn tweede onderdeel bezig, en het mes zit er al in. Goe bezig weeral. :crazy: Je kan hieronder een foto zien van die bumper voor en na.

Dan de kuip met het interieur. Die moest natuurlijk ook er aan geloven. Op de 1:1 werd natuurlijk alle overbodige "rommel" uit de auto gevezen, en wat er overblijft is een naakt karkas met een dashboard. Daarom moet dit onderdeel ook grondig worden aangepast. Te beginnen met de achterzetel. Die werd uit het onderdeel gesneden. Ik heb de voorzichtige approach aangehouden, en zo weinig mogelijk weggesneden alvorens ik 100% zeker ben dat het ook daadwerkelijk moet worden weggesneden. Daarom zal je iets verderop zien dat het onderdeel na het nodige wikken en wegen, een resem dryfits en vergelijkingen met foto's nog verder wordt kaalgeplukt.

De middentunnel werd ook gecleaned. De prullen die op het achterste deel van de middentunnel staan werden allemaal verwijderd. Op de vloer heb ik met strips de structuur van het karkas proberen te simuleren.

Dominique 27-03-2007 22:48

5 Attachment(s)
Daarna werd de grote middenbalk gesneden uit alusheet. Ik heb voor alusheet gekozen omdat je daar een mooie scherpe plooi in kan aanbrengen, wat wel te doen is plasticcard, maar toch iets makkelijker in alu.
Daarenboven moeten later hierop nog eens 2 ronde "poorten" worden aangebracht die toegang bieden naar hetgeen onder die balk zit, en die poorten zitten rond die plooi. Zodoende ...
Achter de centrale balk wordt nog eens een extra dwarsbalk gelegd.

Het ziet allemaal nog erg ruw uit, maar dit is wat het uiteindelijk moet worden.
Op de laatste foto's nog eens een impressie met de body errond.

Enjoy!

Guido 28-03-2007 10:17

Ik zie dat je ook al een stuk van de rolkooi in de dakopening hebt aangebracht. :D

Effe serieus, zeer goeie start!

Flame 28-03-2007 15:38

Amaai al bezig:gas:, ik nog nie he:no: ,wacht op detail foto's

Dominique 28-03-2007 18:14

Quote:

Originally Posted by Flame (Post 206491)
Amaai al bezig:gas:, ik nog nie he:no: ,wacht op detail foto's

De foto's kom ik één van dezer eens binnensmijten. Ik zal ze op CD branden.

Flame 28-03-2007 22:06

Krijg al schrik:bye:

Dominique 28-03-2007 22:07

Quote:

Originally Posted by Flame (Post 206528)
Krijg al schrik:bye:

zo lelijk ben ik nu toch ook weer ni?

Nismo 28-03-2007 22:10

Ik zie het al; Maxi-werk aan een Mini.:D

Goe bezig, maar ik ben benieuwd hoe je de rolkooi gaat maken.

vinnie 28-03-2007 22:27

Hoe bezig zal deze met veel plezier blijven volgen zomaar een straatversie ombouwen ammaai knap staaltje modelbouw:worship:
Grts Vinnie.:gas:

Yvonne 29-03-2007 16:57

Quote:

Originally Posted by Dominique
Tot grote spijt van een vrouwelijke fan van Gunther Raus

Als je mij bedoeld...dan moet ik je teleurstellen :no: . Fan van Gunther Raus ben ik niet.:bye:

Dankzij oa. hem ben ik wel in het wereldje terecht gekomen. En bij het team heb ik dus mijn eerste autosport ervaring opgedaan. Dus het wagentje, die Mini, heeft gewoon een "emotionele" betekenis.

:Offtopic:
Net als de PSI - Porsche GT2-R uit 2004 met "Dunlop" belettering...


Maar dat ik nu help bij "Auto's Raymond Racing" is eigenlijk een gevolg van deze tread "Gezocht: Belcar Masters kaarten" op De Paddock

Dominique 30-03-2007 08:12

Quote:

Originally Posted by Yvonne (Post 206589)
Als je mij bedoeld...dan moet ik je teleurstellen :no: . Fan van Gunther Raus ben ik niet.:bye:

Dankzij oa. hem ben ik wel in het wereldje terecht gekomen. En bij het team heb ik dus mijn eerste autosport ervaring opgedaan. Dus het wagentje, die Mini, heeft gewoon een "emotionele" betekenis.

:Offtopic:
Net als de PSI - Porsche GT2-R uit 2004 met "Dunlop" belettering...


Maar dat ik nu help bij "Auto's Raymond Racing" is eigenlijk een gevolg van deze tread "Gezocht: Belcar Masters kaarten" op De Paddock

Dat is dan bij deze rechtgezet.

Flame 30-03-2007 14:04

1 Attachment(s)
Quote:

Originally Posted by Yvonne (Post 206589)
Als je mij bedoeld...dan moet ik je teleurstellen :no: . Fan van Gunther Raus ben ik niet.:bye:

Dankzij oa. hem ben ik wel in het wereldje terecht gekomen. En bij het team heb ik dus mijn eerste autosport ervaring opgedaan. Dus het wagentje, die Mini, heeft gewoon een "emotionele" betekenis.

:Offtopic:
Net als de PSI - Porsche GT2-R uit 2004 met "Dunlop" belettering...


Maar dat ik nu help bij "Auto's Raymond Racing" is eigenlijk een gevolg van deze tread "Gezocht: Belcar Masters kaarten" op De Paddock

Is het toevallig over deze wagen dat je het hebt, want die staat te wachten om terug te demonteren voor een andere liverie van temaken op 1/43

@Dominique je weet ik val niet op mannen, het is wel de klub pici liki maar daar blijf het bij he(grapje):champagne:

Guido 30-03-2007 15:11

Quote:

Originally Posted by Flame (Post 206669)
, het is wel de klub pici liki maar daar blijf het bij he(grapje):champagne:

:no: Het is Picky Licky!

:Offtopic:

Flame 30-03-2007 23:16

Ok sorry.....:bye:gesnapt

Dominique 01-04-2007 16:55

5 Attachment(s)
Eindelijk dan nog eens een post die wél iets met de topic heeft te maken ... ;)

Ik heb me deze namiddag wat onledig gehouden met de verdere detaillering van de vloer. Zoals je weet heeft een autochassis geen vlakke bodem, noch vlakke vloerdelen tussen de draagbalken. Waarom die platen niet vlak gemaakt, zijn weet ik niet, maar ik vermoed dat het iets met de stevigheid / stijfheid van het chassis zal te maken hebben. Enfin, de oneffenheden zijn er, dus moeten ze ook op het model komen.
Ik heb dus nog eens alusheet versneden totdat die mooi past in de open delen tussen de steunbalken op de vloerplaat. Door ofwel een plaatje uit te frezen, of net extra alu aan te brengen op de vloer krijg je het effect van verhogingen of dieper gelegen uitsparingen in de vloer.

Verder heb ik ook de grote centrale balk aangepakt en die 2 poorten naar de onderkant van de wagen aangebracht. Ook hier weer alusheet die op de dremel rond werden geschuurd in 2 verschillende diameters. Dan werden die op elkaar gekleefd en op de juiste plaats geplooid. Het gaatje in het midden was voor het bevestigen op de dremel en diende achteraf ook voor het centreren van beide ringen. Dat wordt nog opgevuld met plamuur.

Stilaan mag ik nu mijn aandacht gaan verleggen naar de achterkant van het chassis.

Yvonne 02-04-2007 13:15

Quote:

Originally Posted by Flame (Post 206669)
Is het toevallig over deze wagen dat je het hebt, want die staat te wachten om terug te demonteren voor een andere liverie van temaken op 1/43

En wat ga je daarmee doen? Ik zou hem graag overnemen...:D
De rest regelen we wel per mail of PM...

Flame 02-04-2007 20:02

Quote:

Originally Posted by Yvonne (Post 206891)
En wat ga je daarmee doen? Ik zou hem graag overnemen...:D
De rest regelen we wel per mail of PM...

Ok ik laat iets horen:bye:

Dominique 13-05-2007 15:24

4 Attachment(s)
Nog eens een update voor onze "Donna"-Mini: de verbindingen tussen de zijkanten van het chassis en de centrale balk werden met polyester fijnplamuur gemaakt en opgeschuurd. Dat is een zacht materiaal, zeer snel droog (+- 5 minuten) en heel fijn van korrel. Alleen stinkt het zo afgrijselijk ...

Daarnaast heb ik dan ook de rechterzijkant gescratched. Die bestaat uit de binnenkant van de wieluitsparing en de vulteut van de benzinetank. Met wat aluminium strip is getracht om ook hier de juiste structuur van het karkas weer te geven.

Dan heb ik mijn pijlen gericht op de zijkant zelf. Het uitdenken van de juiste manier van werken heeft het meest tijd gevergd, maar dit is waar ik mee naar buiten kom: de deur van de echte wagen werd ontdaan van alle bekledingspanelen en die heeft een gewone rechte pvc-plaat in de plaats gekregen om het slot- en raammechanisme te verbergen. Het was dus genoeg om een gewone alu-plaat te snijden in de juiste vorm. Daarnaast komt dan de vertikale balk en de overgang naar de achterste wieluitsparing. Als je alles op een stukje styrene kleeft ziet het er uit als op de laatste 2 foto's.

Dominique 13-05-2007 15:26

3 Attachment(s)
Dan is het kwestie om dat allemaal te monteren tegen het karkas, de gaatjes en de kiertjes dicht te smeren, en that's it. Nu nog de "kandere ant" en dan is dat ook al weer klaar!

Diccy 13-05-2007 20:17

prachtig staaltje scratchbuilding :applaus:

Nismo 13-05-2007 20:44

Quote:

Originally Posted by Diccy (Post 210084)
prachtig staaltje scratchbuilding :applaus:

:agree:

Dominique 14-05-2007 20:27

5 Attachment(s)
Nog rap een postje om even te demonstreren waar ik eigenlijk naar toe wil met al die rare panelen, want ik denk dat enkele mensen niet goed begrepen hebben wat de bedoeling is (althans die indruk kreeg ik op een ander forum).

Het gaat hier om een circuituitvoering van een auto die rechtstreeks is afgeleid van een straatwagen. Ik zit dus met het probleem dat alle sierpanelen die normaal zichtbaar zijn aan de binnenkant van een auto werden verwijderd, en het naakte karkas van de auto zichtbaar is. Die structuur moet ik dus zien weer te geven in de mate van het mogelijke. Daar ben ik hier mee begonnen, maar dat wordt nog verder gedetailleerd. De rechtopstaande panelen die ik heb gemaakt vormen de ruwe omtrekken van dat karkas.
In de body heb ik een stukje plastic gelijmd dat aangeeft in welke mate dat paneel naar buiten mag worden geduwd, zodat het de indruk geeft dat het de binnenkant van de deuren en het koetswerk is. Ik heb het koetswerk even gemonteerd en het paneel met een klem even op zijn plaats gezet, zodat je een indruk krijgt van hoe alles uiteindelijk zal uitzien.

Dominique 30-05-2007 19:09

5 Attachment(s)
Op de foto's zie je dat ik 2 balken uit plastic heb vervangen door aluminium. Dat heeft het voordeel dat je veel nauwkeuriger detail in kan leggen. Het materiaal op zich is dan weer iets moeilijker te bewerken, maar ik denk dat het eindresultaat beter zal zijn.
Ik heb ook een bevestigingsbaar voor de zetel van de piloot aangebracht: dat is die ronde baar aan de linkerkant.
Het zijpaneel voor de linkerkant is ook zo goed als af. Hier en daar moet nog wat worden bijgevuld met putty, maar veel zal het niet meer hoeven te worden. De binnenkant van de linkse wielkast krijgt nog een beetje detail mee, en dan denk ik dat we het chassis stillekesaan mogen beginnen afronden.
Met een fijn schuurpapiertje gaan we er dan nog eens over om alle vuiltjes weg te krijgen, en dan mag er een laag primer over.

Dominique 30-05-2007 19:20

5 Attachment(s)
Verder heb ik met onledig gehouden met de zetel. De auto heeft een Momo-zetel ingebouwd. Die had ik niet in de scrapbox liggen, dus heb ik een Sparco genomen, en die werd wat aangepast.
Zo zie je dat ik de zijdelingse hoofdsteunen wat heb verkleind, de opstaande randjes met Magic Sculp opnieuw heb aangebracht, en dat de dijbeensteunen een beetje werd afgevlakt. Zo trekt deze Sparco wat meer op een Momo dan op een Sparco. Natuurlijk werden de openingen voor de gordels ook opengemaakt. Je ziet ter vergelijking aan de linkerkant een originele zetel (gepikt uit een Lancer Evo VI) en de "nieuwe Momo" rechts.

http://forum.depaddock.eu/attachment...5&d=1180545236

Links de aangepaste zetel ,rechts de originele:
http://forum.depaddock.eu/attachment...6&d=1180545251

Dan heb ik de zetelsteunen gemaakt. Ik heb geen PE-setjes met die onderdelen in overschot, dus heb ik ze maar gescratched. Moeilijk is het niet, je moet alleen maar zorgen dat ze beiden even groot zijn ...
Misschien vind je dat een rare opmerking, maar de praktijk leert me dat wanneer je 2 onderdelen in spiegelbeeld moet scratchen, het wel eens minder makkelijk is om ze mooi gelijk te maken dan je wel zou denken. Het tweede is altijd iets anders van vorm, of net iets groter of kleiner, of schever of rechter of whatever.
Swat, ik moet alleen nog iets uit mijn mouwen schudden om die gaatjes in het vervolg iets mooier op 1 lijntje te krijgen. Niet simpel als je met een boortje van 0,4 mm zit te priegelen.
http://forum.depaddock.eu/attachment...7&d=1180545263
http://forum.depaddock.eu/attachment...8&d=1180545272
http://forum.depaddock.eu/attachment...9&d=1180545282

Gulfie 30-05-2007 20:03

Quote:

Originally Posted by Dominique (Post 211388)
.... Niet simpel als je met een boortje van 0,4 mm zit te priegelen ....

Eigenlijk wel hoor ... kleef wat papiertape op de zetelsteun en teken het patroon van de gaten af. Snij met een mesje snijlijnen in het center van de gaatjes zodat je een 'geleiding' krijgt.
Het geheim ligt er dan in om het gaatje niet met een Dremel te boren maar het boortje in een houder te zetten en zachtjes met de hand te boren, dan zal het boortje niet verlopen.

Of ... je vraagt aan Hhugo of hij u een extra setje van mijn zetelsteunen wil maken ... dan zijn de PE en perfect, want wat Hhugo doet doet hij goed!

Dominique 30-05-2007 20:10

Quote:

Originally Posted by Gulfie (Post 211391)
Eigenlijk wel hoor ... kleef wat papiertape op de zetelsteun en teken het patroon van de gaten af. Snij met een mesje snijlijnen in het center van de gaatjes zodat je een 'geleiding' krijgt.
Het geheim ligt er dan in om het gaatje niet met een Dremel te boren maar het boortje in een houder te zetten en zachtjes met de hand te boren, dan zal het boortje niet verlopen.

Thanks, dat gaan we eens proberen. Ze zijn wel degelijk met de hand geboord, maar toch verloopt het boortje nog een beetje op dat gladde oppervlak ...

Quote:

Originally Posted by Gulfie (Post 211391)
Of ... je vraagt aan Hhugo of hij u een extra setje van mijn zetelsteunen wil maken ... dan zijn de PE en perfect, want wat Hhugo doet doet hij goed!

2 dan, want van deze Mini worden 2 exemplaren gebouwd ...

Flame 30-05-2007 21:18

Dat gaat hier boven m'n klakske ze,amaai wat een prachtig autootje gaat dat worden:gas:

HHugo 30-05-2007 22:05

Ik denk dat ik toch es een batch van die steunen moet etsen. Schijnbaar liggen die goed in de markt. ;)

MFahrer 31-05-2007 11:59

Dominique... alweer prachtig werk jong! Zo ne keer iets standaard bouwen is ook niets voor jou hé! :drewl:

Die mini zou trouwens prachtig staan op onze Mini Challenge Grid! :gas:

Grapje hé vriend! :p :crazy:

G.

BSmodels 31-05-2007 12:27

knappe dinges Domi, en euh den aluminium wordt volgende week geleverd ;)

Yvonne 31-05-2007 15:26

Quote:

Originally Posted by MFahrer (Post 211440)
Die Mini zou trouwens prachtig staan op onze Mini Challenge Grid! :gas:

Daarvoor moesten het toch Mini Coopers zijn én geen Mini Cooper S -en, wat dit dus is. Deze Mini komt namelijk voort uit een tread "Gezocht: Leuke decals voor Mini Cooper. ", en zocht een Mini livery voor een slotrace...daar viel deze dus af!

Maar je mag hem best eens een keertje lenen vóórdat het wagentje naar z'n eindbestemming gaat. Één van de 2 gaat nog een kleine reis naar Nederland maken...:D

@ Dominique...ik wist niet dat het bouwen van díe Mini zoveel tijd kostte. Nu snap ik ook waarom de prijzen van gebouwde kits zo duur zijn!

Guido 31-05-2007 20:58

Goed bezig Dominique! En tja, dat ze er op andere fora niet zo veel van snappen... Wil dat dan iets zeggen over de manier waarop je het uitgelegd hebt of zegt dat meer iets over die fora? :D :D

Dominique 31-05-2007 21:32

Quote:

Originally Posted by Guido (Post 211486)
Goed bezig Dominique! En tja, dat ze er op andere fora niet zo veel van snappen... Wil dat dan iets zeggen over de manier waarop je het uitgelegd hebt of zegt dat meer iets over die fora? :D :D

Hebt gij het gesnapt? Indien ja, dan ligt het aan hun, indien nee, dan ligt het aan mij. Ik voor mij, ik houd het op het eerste :+ ;)

Dominique 31-05-2007 21:36

Quote:

Originally Posted by MFahrer (Post 211440)
Zo ne keer iets standaard bouwen is ook niets voor jou hé! :drewl:

Och jong, zwijgt er over. Als ik bedenk dat ik het mezelf allemaal nog aandoe ook, dán wordt het pas erg. :saythat:
Maar ik zou deze niet op een slotbaan gebruiken. Als ge daar ne keer tegen knalt, dan schiet er van de uwe niet veel meer over, denk ik, met al dat gewicht. :gas: Maar da's niks, op den duur ben ik dan toch nog de enige op de baan, en dan win ik vanzelf :champagne:

MFahrer 01-06-2007 16:53

Quote:

Originally Posted by Yvonne (Post 211451)
Daarvoor moesten het toch Mini Coopers zijn én geen Mini Cooper S -en, wat dit dus is. Deze Mini komt namelijk voort uit een tread "Gezocht: Leuke decals voor Mini Cooper. ", en zocht een Mini livery voor een slotrace...daar viel deze dus af!

Weet ik wel, was ook maar als grapje bedoeld voor Domi's hartzeer als hij de slot-crashes zag! Deed er eigenlijk niet toe hier hoor!

Verder sta ik in enorme bewondering voor dit project!

G.

Dominique 01-07-2007 16:37

5 Attachment(s)
Ik was op de modelbouwmeeting in Tienen er aan begonnen, maar ondertussen is hij tussendoor ook nog afgeraakt: de rolkooi voor de Donna Mini. Driemaal ben ik opnieuw begonnen wegens niet symmetrisch, niet recht, niet correct, niet passen, niet whatever ...

Maar dit is het dan uiteindelijk geworden:

Dominique 01-07-2007 16:38

5 Attachment(s)
En als je de body erover schuift heb je zoiets als dit:

TvD 01-07-2007 16:52

Altijd mooi om te zien dat zelf bouwen van rolkooien. Wat heb je eigenlijk voor maat buis gebruikt?

Dominique 01-07-2007 17:01

Dat is gewone ronde buis van Evergreen (of gelijkaardig) van 2,4 mm.

vinnie 01-07-2007 17:15

Nice work man :applaus:
Hoe bezig:D
Grts Vinnie.:gas:


All times are GMT +2. The time now is 21:03.

Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.