De Paddock

De Paddock (http://www.depaddock.eu/forum/index.php)
-   Modelbouw - Op de werkbank (http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=70)
-   -   1886 Daimler Motorkutsche - Minicraft - 1/16 - Ref 11205 (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?t=14063)

Dominique 30-09-2006 12:04

1886 Daimler Motorkutsche - Minicraft - 1/16 - Ref 11205
 
5 Attachment(s)
We zijn terug aan de tafel gaan zitten, voor een rasechte klassieker dit keer. Dit tuig wordt beschouwd als de eerste échte auto in de geschiedenis: op een stevige en stabiele basis (4 wielen) en aangedreven door een motor met interne verbranding.
Als je iets meer wil weten over de Motorkutsche zelf, dan verwijs ik graag naar de thread met de kitbespreking (dit is de link).

Ondanks het lage aantal onderdelen in de kit gaat de bouw van het model niet echt vanzelf. Zoals al werd aangegeven in de kitbespreking is er veel werk aan de verschillende onderdelen. De eerste 2 foto's geven een idee van de koets op zich. Die heeft al 2 lagen pimer gehad (en 2 bladen schuurpapier er op versleten).
De derde foto laat de onderdelen zien die de "stuurinrichting" gaat vormen (of moeten we hier de "bok" zeggen?). Ook die onderdelen zijn al grondig gekuist en hebben al wat primer gehad.
De 4e en 5e foto toont de rem. Dit onderdeel heeft nog geen primer gehad, maar het geeft wel een idee van het lapwerk dat nodig was om de sink marks weg te werken. En dit onderdeel is geen uitzondering. Je moet ze allemaal zo behandelen.

Dominique 30-09-2006 12:12

5 Attachment(s)
En nog enkele foto's om te tonen hoe erg het met sommige onderdelen is gesteld: de eerste 2 foto's zijn van de motor, de laatste 3 van een (nog niet gekuiste) zitbank.

Voor wat betreft de verchroomde onderdelen: ik had gezegd dat ik die sowieso zou ontdoen van de gele chroomlaag. Dat is nodig, vermits je toch moet schuren om ze te laten passen, maar er is nog een andere reden die dat nodig maakt, en die ik toen nog niet kende. Het blijkt dat als je die onderdelen in het bleekwater werpt ("javel" voor de vrienden) dat de chroom er wel mooi afkomt, maar dat er ook een hele dunne film op de zwarte plastiek zit. Als je met een zacht schuurpapiertje over het onderdeel gaat komt die makkelijk los, dat is niet het probleem, maar dat heb ik nog niet gezien. Daar is dus ook de nodig aandacht aan te besteden: zorgen dat je alle resten van die film hebt verwijderd, vooraleer je verder werkt aan het onderdeel, want ik heb schrik dat als je een stukje vergeet, dat mettertijd alsnog gaat lossen. Heel raar vond ik dat.

Tot de volgende!

BSmodels 30-09-2006 20:46

welcome back Domi,

het gaat ongetwijfeld weer zeer interessant worden hier.

allé nog veel plek :confused: en putty :eek: plezier

Flame 30-09-2006 23:26

hier gaan we weer iets leren :applaus:

Dominique 29-10-2006 22:30

3 Attachment(s)
Ok, een (heel) kleine update. De koets zelf was gespoten, maar moest de olie in omdat er een joekel van een sinkmark tevoorschijn kwam nadat alles in het glanzend zwart stond. Met alleen de primer was die helemaal niet zichtbaar.
Ondertussen staat ze alweer terug in het zwart en krijgt ze de tijd om uit te harden. Update binnen een paar dagen als ze een laagje of 2 clear heeft gekregen.

Verder heb ik me vooral bezig gehouden met het oplappen van een een aantal onderdelen: wegwerken van ejector pins, sink marks, bramen en flash, ...

In bijlage zien jullie foto's van de motor, de benzinetank en de zetels.
De motor en benzinetank heb ik gestript van hun gele chroomlaag. Dan werden ze geassembleerd en werden alle voegen weggewerkt. Na de obligate primer laag kregen ze dan 3 laagjes glanzend zwart enamel als onderlaag voor de Alclad Pale Gold finish. Er zitten 8 heel dunne lagen Pale Gold op. Dat was de beste match die ik kon vinden voor geel koper.

Heeft iemand van jullie een beter idee om geel koper te spuiten, laat maar weten.
Enjoy.

BSmodels 30-10-2006 13:07

Quote:

Heeft iemand van jullie een beter idee om geel koper te spuiten, laat maar weten.

In de geest van het model vind ik dit perfect, komt zeer realistisch over. Dus voor mijn part VERDER doen

Gulfie 30-10-2006 16:17

Quote:

Originally Posted by Dominique (Post 191455)
Heeft iemand van jullie een beter idee om geel koper te spuiten, laat maar weten.
Enjoy.

Spuiten niet, maar als je handig bent met messing buisjes kan dat een alternatief zijn. Een Dremel, vijlen en staalwol + polierpasta en het is net echt geel koper.

Guido 30-10-2006 16:41

sjiek genoeg voor mijn smaak. ;)

Dominique 30-10-2006 16:58

Quote:

Originally Posted by gulfclk (Post 191519)
Spuiten niet, maar als je handig bent met messing buisjes kan dat een alternatief zijn. Een Dremel, vijlen en staalwol + polierpasta en het is net echt geel koper.

Mmmh, dat wordt weer een leuke conversatie, volgende week daar in Nieuwegein ...;)

Guido 30-10-2006 20:08

Quote:

Originally Posted by Dominique (Post 191524)
Mmmh, dat wordt weer een leuke conversatie, volgende week daar in Nieuwegein ...;)

Daar wil ik bij zijn, al was het maar om jullie te wijzen op het feit dat "too far in detailing" kan leiden tot "no model finished". :D ;)

Gulfie 31-10-2006 08:55

Quote:

Originally Posted by Huudo (Post 191542)
Daar wil ik bij zijn, al was het maar om jullie te wijzen op het feit dat "too far in detailing" kan leiden tot "no model finished". :D ;)

Is dat ne steek onder de gordel????

Sennake 31-10-2006 10:05

Quote:

Originally Posted by Dominique (Post 191455)
Heeft iemand van jullie een beter idee om geel koper te spuiten, laat maar weten.

Misschien, maar ik heb het zelf nog niet geprobeerd : als je nu eens de "gewone" alclad gebruikt (de chroom dus) en daarover een laag doorzichtig geel zou spuiten?

Guido 31-10-2006 10:18

Quote:

Originally Posted by gulfclk (Post 191593)
Is dat ne steek onder de gordel????

neen hoor, een gewone vaststelling, die niet alleen voor jullie opgaat, ook voor mezelf. Heb thuis nog een Benetton B188 al enkele jaren in de doos terug zitten omdat ik er maar niet uitgeraak hoe ik nu het best het uitlaatsysteem maak. Soms is het gewoon beter om tevreden te zijn met iets dat "looks right", maar het daarom misschien niet 100% is. ;)

Dominique 31-10-2006 13:00

Quote:

Originally Posted by Sennake (Post 191598)
Misschien, maar ik heb het zelf nog niet geprobeerd : als je nu eens de "gewone" alclad gebruikt (de chroom dus) en daarover een laag doorzichtig geel zou spuiten?

Valt eens uit te testen. Thx.

Dominique 31-10-2006 13:04

Quote:

Originally Posted by Huudo (Post 191599)
neen hoor, een gewone vaststelling, die niet alleen voor jullie opgaat, ook voor mezelf. Heb thuis nog een Benetton B188 al enkele jaren in de doos terug zitten omdat ik er maar niet uitgeraak hoe ik nu het best het uitlaatsysteem maak. Soms is het gewoon beter om tevreden te zijn met iets dat "looks right", maar het daarom misschien niet 100% is. ;)

Just for the record: tot nog toe is er aan dit model (nog) niks gewijzigd: alles wordt "straight out of the box" gebouwd, op uitzondering van de radiator, waar onze kameraad HHugo mij een onderdeeltje heeft geëtst (waarvoor natuurlijk onze eeuwige dank :worship: )
Ik vroeg mij alleen af of het niet mogelijk is om geel koper te reproduceren... Toch niks verkeerds mee?

Loeten 31-10-2006 14:12

Ze Dominique, ik ben eigenlijk vooral benieuwd hoe deze wagen er moet komen uit te zien. Heb je bvb een foto van de doos of zo, dat ik (en met mij nog enkelen) een idee heb??

Thanksssss

Dominique 31-10-2006 14:20

No problemo. Dat vind je allemaal in de kitbespreking die ik heb gepost. Hier vind je die.

Loeten 31-10-2006 14:52

Quote:

Originally Posted by Dominique (Post 191627)
No problemo. Dat vind je allemaal in de kitbespreking die ik heb gepost. Hier vind je die.

Okey super ! veel interessante info ook. Zeg diene Daimler, heeft die niet zijn auto's later naar zijn dochter "Mercedes" genoemd???

Dominique 31-10-2006 16:04

Quote:

Originally Posted by Loeten (Post 191629)
Okey super ! veel interessante info ook. Zeg diene Daimler, heeft die niet zijn auto's later naar zijn dochter "Mercedes" genoemd???

Neen, dat was niet Daimler. Foei!! :no:

Rond 1899 was er een zekere Jellinek die in Nice Daimler's auto's verkocht. Tijdens races in Nice (waar Daimlers auto's zo goed als onklopbaar waren) mat hij zichzelf het pseudoniem "Mercédès" aan, naar de naam van zijn dochter. Een soort van racenaam, als je wil.
Het probleem dat Jellinek echter ondervond met zijn raceauto's was dat ze moeilijker en moeilijker te hanteren werden, omwille van het hoge zwaartepunt. Ze werden onstabiel en zelfs levensgevaarlijk in de bochten toen de snelheid tijdens de races stilletjes aan hoger en hoger werd.
Dus vroeg Jellinek om auto's die een lager zwaartepunt had om mee te racen. Die werden voor hem ontwikkeld door een zekere Wilhelm Maybach (jazeker!).
De wagens werden voor het eerst ook Mercedes genoemd vanaf april 1900 toen Jellinek en Daimler contractueel overeenkwamen om een nieuwe evolutie van de ontploffingsmotor te commercialiseren onder de naam Daimler-Mercedes. Vanaf 1902 werd Mercedes dan als merknaam gedeponeerd.

Mercedes was dus de dochter van een autoverkoper / racer / zakenman in Nice.

Loeten 31-10-2006 17:20

Okey thanks, ik wist dat ik in de buurt zat, maar dat was het ook. De kids leren dit jaar namelijk over enkele automerken en dan is zo'n weetje altijd leuk om mee te geven. De voorbije keren kon ik vertellen dat ik het niet precies wist maar dat er wel iets van aan was, nu kan ik het preciese verhaal uitleggen.

Thanks en good luck met dit "masschien"..

Dominique 09-11-2006 21:03

4 Attachment(s)
Update: vooral veel schuurwerk verricht. Je ziet enkele onderdelen in verschillende stadia van afwerking: de aandrijfwielen die aan de binnenkant van de achterwielen zullen worden bevestigd, de 4 wielen die al in de primer zitten (en waar hier en daar nog snel met een schuurpapiertje is overgegaan), de veerelementen en enkele vliegwielen die op de achterste as worden bevestigd.
Tenslotte nog een foto van het koetswerk zelf na 2 clearcoats. Nu nog wat opblinken, en dan kunnen de montagewerken stillekesaan beginnen.

Enjoy!

BSmodels 09-11-2006 21:56

nog niet zot geputtied ?

het koetswerk ziet er toch goed uit ?

Ik zou daar zelfs een paar stickers van "JPS" opzetten, kwestie van er een echt race-masschien van te maken :D :crazy: ('t was maar een idee hé)

Dominique 09-11-2006 22:25

Quote:

Originally Posted by BSmodels (Post 192530)
nog niet zot geputtied ?

het koetswerk ziet er toch goed uit ?

Ik zou daar zelfs een paar stickers van "JPS" opzetten, kwestie van er een echt race-masschien van te maken :D :crazy: ('t was maar een idee hé)

zot nog niet, maar het scheelt niet veel. Van opblinken gesproken: ik begin ook langzamerhand door mijn vodden te zitten.
"Hé der hi iemand nog e vod?" :+

JPS? Mmmh, niet zo'n goed idee denk ik ;)

Guido 10-11-2006 00:34

Quote:

Originally Posted by BSmodels (Post 192530)
nog niet zot geputtied ?

het koetswerk ziet er toch goed uit ?

Ik zou daar zelfs een paar stickers van "JPS" opzetten, kwestie van er een echt race-masschien van te maken :D :crazy: ('t was maar een idee hé)

Zie ik daar het woordje... STICKERS??? :fight:

Als straf betaalt ge een rondje bij de volgende meeting! :D :D :+

BSmodels 10-11-2006 11:53

Quote:

Originally Posted by Huudo (Post 192567)
Zie ik daar het woordje... STICKERS??? :fight:

Als straf betaalt ge een rondje bij de volgende meeting! :D :D :+

't zal het nooit meer doen menier doktoor :o

Dominique 14-11-2006 20:16

Dit project is behekst...

De koets ligt nu voor de 2e keer in de remolie. Na de 2e laag clear kreeg ik doffe plekken in de lak, en nog geen kleintjes. Opblinken bracht geen soelaas, dus zat er maar 1 ding op: stripping time!!

Ik hoop alleen dat het deze keer wat rapper gaat dan de vorige keer. Ik zal er eens moeten over nadenken om mijn dot4 te vervangen door dot3. Volgens mij is dot3 toch iets agressiever voor verf.

To be continued ...

Guido 14-11-2006 22:04

Da's minder natuurlijk. Dot4, Dot3, Dot128, DotCom... what's in a name. Het enige wat ik weet, is dat wanneer ik een pas geposten onderdeel in de "afgetapte" remolie steek, het na enkele dagen (max. 5) gestript is.

Dominique 26-11-2006 00:27

5 Attachment(s)
De koets is nu gestript. ik heb nieuwe remolie (dot3 deze keer, geen dotcom :no: ) gekocht. Dat schijnt te werken als een fluitje van een cent. Ik moet me dus aansluiten bij collega HHugo: nieuw of gebruikt speelt precies weinig film, als het maar dot3 is. Die is blijkbaar een stuk agressiever dan dot4 als het op het decaperen van verf aankomt.

Maar goed: ik heb alles nog eens onderworpen aan een volledige checkup. Je moet na zo een oliebad toch wel wat voorzichtig zijn en je putty controleren, want blijkbaar begon hier en daar toch wat schade zichtbaar te worden. Waarschijnlijk heeft die chemische reactie van de remolie op mijn putty toch wat effect gehad.
Alles werd dan opnieuw bijgeplamuurd, en het resultaat zie je in foto's 1 en 2.

Dan heb ik de radiator onder handen genomen. Zoals je kan zien in de kitbespreking (die vind je hier) is de radiator met alle koelbuisjes in 1 stuk gegoten. Ten eerste was het onderdeel niet mooi, en ten tweede was het veel te dik gegoten. Ik heb nog getracht om het plastiek tussen de koelribbels weg te schrapen, maar dat kwam niet goed.
Ik heb dan onze collega bouwer HHugo aangesproken, en hij was zo vriendelijk mij een onderdeeltje met die 48 koelbuisjes te etsen.
Het binnenwerk van die radiator heb ik dan weggesneden, en dan krijg je zoiets als in foto 3.

Je zou zeggen: "probleem radiator opgelost". Nee, niet helemaal. Want om het onderdeel te bevestigen aan de koets had Minicraft een extra onderdeeltje voorzien dat aan de achterkant van de radiator moest worden bevestigd en tegen de achterkant van de koets in een sleuf kon rusten. Dat was nu niet meer mogelijk vermits ik nu een onderdeel had dat half doorzichtig was, en ten tweede zou dat nu accuraat zijn tegenover het 1:1 model.
Ik heb dus de kader bevestigd zoals dat op het origineel zat: langs de bovenzijde alleen, met een versteviging van putty langs boven en beneden (foto's 4 en 5).

Dominique 26-11-2006 00:30

2 Attachment(s)
Het uiteindelijke resultaat zal er ongeveer uitzien als in bijgevoegde foto's.
Ik wil hier echter nog eens uitdrukkelijk collega HHugo bedanken voor het etsen van dit onderdeeltje. Merci, Roeland.
Als er nog eens ene durft zeggen dat West-Vlamingen geen toffe peren zijn, die krijgt met mij te doen :mad:

Tot de volgende!

Guido 26-11-2006 23:07

Sjieke dinges!

Dominique 27-11-2006 00:14

2 Attachment(s)
Ik had op een referentiefoto gezien dat rond de stuurstang een of zat die met een versteviging aan het koetswerk zat verbonden. Die zat niet in de kit, dus ik heb die gemaakt met een restje van een fret waar foto-etch onderdeeltjes aan zaten. Daarvoor moest dan wel de stuurstang worden gemonteerd. Ook de radiator zit nu definitief op zijn plaats.
Het geheel heeft ondertussen een laag primer gekregen (niet zichtbaar op de foto's) en staat nu uit te harden in afwachting van de eerste lagen zwart.

Tot zover de werkzaamheden dit weekend.

Dominique 14-12-2006 23:15

5 Attachment(s)
We hebben nog een beetje zitten prutsen aan de Motorkutsche.
Ze staat nu in de lak, en de dissel is gemonteerd. Je ziet dat ter hoogte van de dissel opnieuw met een overschotje van een PE fretje een bevestigingsijzer werd gesimuleerd. Dat zat dus ook niet in de kit. Omdat ik dat onderdeel heb toegevoegd moet ik ook de bevestiging van de voorste afschermplaat bijwerken. Die trok sowieso op niks. Dat krijg je te zien in volgende update.

Het gaat langzaam, maar het gaat dus nog steeds ...
Tot de volgende!

Loeten 15-12-2006 08:33

Quote:

Originally Posted by Dominique (Post 196391)
Het gaat langzaam, maar het gaat dus nog steeds ...

Waarschijnlijk aan de snelheid waarmee deze wagen vroeger vooruitging. Dus ook in dat opzicht ben je heel goed bezig ;-)

grtzzz

Dominique 21-12-2006 22:31

5 Attachment(s)
De benzinetank zit er op, en de cylinder is gemonteerd. Die bevindt zich aan de bovenkant van de body, de krukasbehuizing komt (later) onderaan te hangen. De benzineleiding is nog niet aanwezig, noch de leidingen voor aan- en afvoer van water tussen motor en radiator.

Je ziet dat er een niet zo proper gat in de vloer zit. Dat werd uit de koets gezaagd voor de montage van de motor. De passagiers zullen daar achteraan niet zo comfortabel hebben gezeten, ware het niet dat dit werd afgedekt met 2 vloerplaten. Weeral niet aanwezig in de kit, dus moesten we daar iets op vinden.
Ik heb dus een vloer gesneden uit een stuk aluminium. Met een boortje van 0,55 mm heb ik dan gaatjes aangebracht voor de "nagels". Die werden nagebootst met speldekopjes (de naaldjes zelf waren 0,5 mm). Je steekt gewoon de speld door het gaatje, knipt die aan de onderkant weg, en je houdt een mooi nageltje over. Dat kan je aan de onderkant dan bijschuren tot alles vlak zit, en klaar ...
Op de foto's zie je 1 van de 2 vloerdelen nog zonder nagels, maar dat was enkel om de foto te doen. Hier en daar ziet het er ook wat scheef uit maar dat is optisch bedrog. In werkelijkheid ziet het er zeker niet slecht uit.
Nu nog zwart spuiten, en de beau monde heeft weeral plaats om de voetjes te zetten. :)

Op de laatste foto zie je het frontpaneel dat werd aangepast om te laten passen nadat ik een bevestiging aan de voorkant van de koets had nagebootst. De schuine rand onderaan het onderdeel was doorgetrokken over heel de breedte van het paneel. Die moest dan aan de koets worden verlijmd. Dat komt niet overeen met het origineel, waar het front enkel door 2 bevestigingsijzers werd gemonteerd. Ik heb niet het risico genomen om dit te imiteren, want ik vrees dat het niet stevig genoeg zou zijn. Daarom heb ik na veel twijfelen gekozen voor deze (niet zo propere) oplossing. Maar ze biedt wel zekerheid.

A la suivante !!

Nismo 22-12-2006 00:22

Jawadde, goe bezig maatje :applaus:

ac.cobra427 27-12-2006 17:21

Prachtig Dominique. :tup: Zal net zo'n topper worden als uwe Morgan.

ps: hoe zit het met de Gullwing ? :dk:

Flame 27-12-2006 18:36

Hier nog eene die een 1/1 aan het restoreren is zeker, tof wat je hier weer laat zien:applaus: :bye:

Dominique 27-12-2006 23:10

Quote:

Originally Posted by Flame (Post 197374)
Hier nog eene die een 1/1 aan het restoreren is zeker ...

Awel ja, toon mij ne keer waar staat dat dat nie mag ?
He? He? ;)

Dominique 27-12-2006 23:12

Quote:

Originally Posted by ac.cobra427 (Post 197369)
ps: hoe zit het met de Gullwing ?

De Gulling ligt effe stil. Ik heb mijn tijd genomen om een aantal zaken eens een keer te overdenken. Daarbij is het voor mij lange tijd onmogelijk geweest om tijd vrij te maken om te bouwen, zodus.
Maar uitstel is geen afstel.
Na de Motorkutsche heb ik nog een verrassingsprojectje (jaja), en dan beginnen we der volle petrol aan.

Sennake 27-12-2006 23:20

Quote:

Originally Posted by Dominique (Post 197402)
Na de Motorkutsche heb ik nog een verrassingsprojectje (jaja), en dan beginnen we der volle petrol aan.

Laat me raden : heeft het iets te maken met "bollekes"?


All times are GMT +2. The time now is 00:41.

Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.