![]() |
Quote:
|
Het komt er volgens mij op neer dat de Belcar een hoop amateurs zijn die hun hobby uitoefenen en de voetballers en wielrenners professionelen die elke dag de sportkatern van uw krant en het einde van het nieuws vullen. Dat zijn mannen die tot de "verbeelding" spreken. Hiervoor hebben mensen geld over. Niet vergeten dat bepaalde hypes rond bepaalde knappe topsporters (Tom Boonen, Vincent Kompany,...) ook de vrouwen hebben overhaald om mee te gaan. ;)
Qua infrastructuur moeten sommige stadia onderdoen voor circuits hoor. ;) Vergis u niet, ook het voetbal heeft te lijden onder dalende toeschouwersaantallen. Mensen blijven liever thuis in hun eigen zetel de match volgen op tv, immers véél goedkoper. Volgens mij is er met het Belcarconcept op zich niet veel mis. Er is gewoon een veel ruimere keuze aan vrijetijdsbesteding met als gevolg dat de takken die al lang bestaan de negatieve gevolgen van deze versnippering ondervinden. De Belcar aanpassen aan wat het publiek wil is onmogelijk. Iedereen wil immers bijna iets anders. Bepaalde zaken kunnen wel veranderd worden: meer transparantie zou een oplossing kunnen zijn. Toerisme en Gt's splitsen (ism BTCS) zou een oplossing kunnen zijn zodat je nog twee klasses hebt per race. Het zou de slabakkende Toerismeklasse een nieuwe boost geven denk ik. |
Quote:
@Scapa, Dus moeten we de Belcar dan niet met het eerste klassevoetbal vergelijken, maar met provinciaal voetbal (lees amateurs die zich komen amuseren), waar er voor elke match ook maar een 100-tal mensen (de die-hards) komen opdagen? Indien dat het geval zou zijn, dan zou ik toch willen zeggen aan de betrokkenen, om zich wat minder elitair op te stellen en de echte geïnteresseerde wat meer toegangkelijkheid te bieden - zoals dat bij het provinciale voetbal ook gaat. Daar kan je na de match gewoon pinten gaan pakken met de sjotters. @Chauffeur, Dat je geen toeschouwer bent, blijkt wel overduidelijk uit het feit dat ge er gewoon uw botten eraan veegt hier. De mooie komen uithangen "Huudo je hebt gelijk en blablabla" omdat het moet gaan over de racefan hier en een uurtje later gaat het weer flink over "ons boekske, en het is zo moeilijk". Het interesseert mij niet :mad: . Het geeft wel blijk dat je dus gewoon deeluitmaakt van het clubje dat zich van de racefans geen bal van aantrekt. En zo weet ik ook weer ineens waarom ik dit jaar niet meer ben gaan kijken... :bye: |
Quote:
De Nationale Circuitracerij heeft het altijd al moeten hebben van bepaalde evenementen die zeer veel volk trokken (24u Spa en in mindere mate Zolder, vroeger ook het New Race Festival). Het verdwijnen van een aantal grote sponsors (door het verdwijnen van de dikke bakken in de Procar) die samen met bepaalde constructeurs de weekends promoten heeft de autosport (vooral de "kleinere" weekends) geen goed gedaan, dat is wel duidelijk. Waar is de tijd dat de Opel-, Honda-, VW-Audi-,... clubs van over het ganse land elke race aandeden... |
Nogmaals een reactie van een leek die waarschijnlijk genegeerd gaat worden (zie hoger) : waarom geen Benelux-kampioenschap of zo ?
Dan zijn er misschien meer mogelijkheden, want meer potentiële deelnemers ? Of anders eens de reglementen van soortgelijke kampioenschappen in het buitenland uitpluizen en er enkele goede punten uit kiezen ? Hoe doen ze het in pakweg Nederland, Denemarken, Hongarije ? Doen ze het daar wel ? (Hoe) Krijgen ze daar volk over de vloer ? Enfin, 't zal wel belachelijk zijn wat hier staat en compleet naast de kwestie. |
jongens nu wordt het echt allemaal wel bla bla bla....... a zo'n gezaag sèg...
Blijf gewooneens van de alcohol af, trouwens rijden en drinken dat gaat niet samen................ :applaus: |
Quote:
Althans, zou ik denken. Want blijkbaar heeft de Belcar de toeschouwers niet nodig. Als je alle toeschouwers die met een gratis ticket rondlopen zou wegnemen, hou je nog slechts een handvol betalende "onwetenden" over, en als je daarvan het ganse Belcar-gebeuren van zou moeten betalen :rolleyes: En ik vind de laatste posts allebehalve blablabla. Dus trek je van Jawaddeman niets aan heren (en dames?), deze thread is er voor de amateur-toeschouwers en brainstormen is er dus welkom. |
Quote:
|
Een idee dat zomaar in me opkomt, onder het motto als het publiek niet naar de races komt, breng je de races naar het publiek :
Kan er per seizoen geen stadsrace gereden worden ? Ik herinner me in '87 of '88 nog een race rond het Atomium, het Amerikaans theater enz., die buurt. Daar was toen redelijk veel volk (maar 't was geloof ik wel gratis). Qua infrastructuur zal dat wel de nodige problemen opleveren en misschien moeten de reglementen dan ook worden aangepast en of het wettelijk allemaal nog mogelijk is, weet ik ook niet. Misschien moet zo'n race ook kaderen in een grootsere opzet, bijvoorbeeld tijdens een dag waarop er de hele tijd allerhande evenementen zijn ? De circuiteigenaars zullen er in eerste instantie misschien ook wel niet zo blij mee zijn, maar mogelijkerwijs bereik je zo een nieuw publiek dat na een kennismaking dan ook naar de circuits komt. Kweeni. |
Quote:
|
Quote:
|
Quote:
... We zouden misschien wel eens een blokkade van het circuit van woensdag tem zondag, kunnen opzetten als protest, als er toch niemand is die naar ons luistert, zoals de vrachtwagenschauffeurs ook doen als ze geen gehoor vinden. :D Of moest het niet lukken, met een flink spandoek op de hoofdtribunes gaan zitten - is wellicht makkelijker te organiseren en iets minder drastisch én we zouden ook nog wel wat media aandacht kunnen krijgen. Eens zien wie er dan zit te zagen en blablabla te verkopen. :D |
Chauffeur,
ik vergelijk nu misschien wel alles snel met Engeland omdat ik daar zo veel zit. Maar een degelijk programmaboekje maken is echt niet zo moeilijk. Geen kleuren of mooie foto's in kleur, simpel en informerend. Het kon vroeger toch. Natuurlijk ben je nooit 100% up to date, maar daar kunnen de speakers aan mee helpen, door een paar maal de aanpassingen door te geven aan het publiek. Over de plas lopen de meesten met hun boekje rond en vullen netjes de startplaatsen in en de veranderingen die door de speakers net voor de race gegeven worden. Simpele dingen, maar het werkt. Rondlopen met een gazet als programma is ook niet optimaal. Ook de woonplaats bekend maken helpt, de kijkers zullen zich sneller met een dorps- of streekgenoot verwant voelen. Allemaal druppels in de zee natuurlijk, want het blijft een feit dat de niet zo autosport geinteresseerde toeschouwer liever thuis blijft en op tv alles volgt. Of gaat eten met madam, of naar een pretpark met de kinderen, of..... |
Quote:
|
Quote:
|
Mijn mening is dat iedereen recht heeft op een programmaboekje omdat dat deel uitmaakt van je inkomticket.
|
Quote:
Het feit dat het geen succes is en dat je er de broek bijna aan scheurt, zou misschien tot nadenken moeten stemmen of hetgeen geboden wordt wel datgene is waar de klanten van wakker liggen. In oudere threads heb ik ook al aangegeven (en je gaf met toen gelijk) dat je misschien eens met een kleine marktstudie zou kunnen beginnen, ipv er maar op los te werken en dan komen jammeren dat de klanten uw product niet willen en diezelfde potentiële klanten/fans komt bestoken met vragen over "wanneer gaan jullie nu eens wel tevreden zijn". Maar dat is weer :Offtopic: De reden waarom ik zeg dat je je er geen bal van aantrekt is omdat deze thread niet gaat over "waarmee kan je racefans paaien" - hiermee refererend naar jou TC site, Newsletter, kaartjes en nog van dat lekker meer - maar wel over wat zouden racefans evt willen verandert/vernieuwd zien in de Belcar. Alles wat je tot hiertoe gepost hebt is een verheerlijking van het BRI werk en compleet naast de kwestie. Dáárom zeg ik dat ge maar weinig respect toont en er u geen bal van aantrekt. |
Huudo,ik ben het hier volledig met je eens ik vindt ook dat Dries zich niet erg positief opsteld. Mensen van zijn kaliber moesten beter weten, het respect wat ik voor Dries had wordt met de min. kleiner. Dries ik kan je maar één goede raad geven kom terug met je voetjes op de grond. Wat je vorig jaar deed met het Volvo project schitterend. Maar vanaf dan is het bergaf met je gegaan, eerst met grote blabla verkochtigen wij hebben een grootte sponsor die ook in de F1 zit en wacht maar tot volgend seizoen. Heb van deze grote sponsor niet veel gezien buiten enkele kleine stickers. Dan met veel blabla het Forum verlaten en dan kom je hier terug onder chauffeur. Echt populeir maak je je hier niet door. En over het programme boekje (krant) ik denk dat je perfect 80% van de inhoud al 3 weken op voorhand kan schrijven. Mist enkele kleine aanpassingen de laatste 70u heb je een up to date programme boekje.
|
Quote:
Dries |
Allez, zal ik effe proberen het terug wat bij te sturen. :fight:
Ik blijf er bij, maak een degelijk boekje, klein van formaat met alle nuttige info en niet welke schoenmaat piloot X heeft of hoe de laatste race verlopen is. Daar zijn de gepaste week / maandbladen voor. Vraag 1 of 2 € meer inkom en geef iedereen een boekje, de kosten zijn er dan uit. Het "race" publiek heeft niet veel nodig aan info, die weten meestal toch alles via internet, teams enz. Het is echter de niet zo geinteresseerde toeschouwer die we naar de omloop moeten lokken EN houden. Dat kan alleen met gepaste info in handig formaat en veel uitleg van de speakers. En natuurlijk interessante races en een beetje nevenanimatie om de niet autosport mindend familieleden bezig te houden. Probeer zelf maar eens iets uit waar je niet echt interesse voor hebt en bekijk die zaak dan heel nuchter. |
Quote:
Zodat ma, pa en de kleine in de zetel zitten en zeggen: "awel daar moeten we es nekeer gaan zien sè" :D |
Quote:
|
Quote:
Tenzij je erop rekent dat elke toeschouwer maar 1 keer komt, en de volgende koers weer andere argeloze toeschouwers den hoop komen vullen natuurlijk. Maar voor mij is de boodschap : hoe krijg je volk op het circuit EN hoe zorg je ervoor dat ze BLIJVEN terugkomen? Deel 1 is al meermaals besproken, deel 2 zie ik véél minder aan bod... |
Quote:
|
Quote:
|
Quote:
|
Quote:
wel stom om dan zo te zwaaien naar niemand ;) |
Quote:
1) Opsplitsing GT en Tourisme (zoals hiervoor al vermeld) op nationaal niveau. Hierdoor ga je in beide kampioenschappen meer wagens krijgen die aan mekaar gewaagd zijn, al dan niet owv een aangepast technisch reglement. En om deze races spannender te maken moeten er bepaalde regels komen mbt pilotenwissels, tanken, etc... 2) Raceweekends met sprintraces gecombineerd met de 2 bovenstaande kampioenschappen vb Legend cars (= volgens mij toekomst), enz... 3) Duidelijke informatie en de races overzichtelijk maken (ook al hiervoor besproken). Daarna eventueel werken met een soort van "fankaart" (zoals toch ook in de voetbal dacht ik), waarbij je bvb kortingen kan krijgen of info over het Belgische racegebeuren toegestuurd krijgt. En nog een hersenspinsel... een soort van pronostiekje organiseren ter plaatse, op een centraal punt op het circuit, zodat de toeschouwers actiever bezig zijn met een race te volgen. Maar ik weet niet of zoiets praktisch haalbaar is... En randanimatie moet er volgens mij ook zijn..: kartingske, botsautokes en noem maar op... maar deze randanimatie mag natuurlijk het hoofdgebeuren niet gaan overschaduwen... |
Quote:
|
Quote:
|
Ik denk moest men Belcar en BTCS op één weekend organiseren, GT's en touring cars gescheiden zou iedereen gelukkig zijn. Voor de TC is dit ook geen probleem moest men zich inschrijven in één van beide competities, wat is de grootste ergenis bij de TC teams het geluid van 95db, direkt opgelost.
|
Quote:
Sorry Dries maar ge hebt er totaal geen benul van hoe het moet. Ik heb hier al verscheidene malen uitgehaald naar Bertje, Bertje wordt heel goed begeleid door zijn manager en vindt ook de nodige budgetten. Op dir vlak kan iedereen in de Belcar iets leren van Bert ook jij Dries. Ik hoop dat dit voldoende uitleg is Dries voor mij is dit hoofdstuk afgesloten (moest je nog verder willen praten dan liefst in de Weels). |
Nog maar eens een poging om terug op de goede baan te komen. :rolleyes:
Om de "toerist" toeschouwer te houden zullen de omlopen ook wat moeite moeten doen om wat fatsoenlijke infrastruktuur te geven om madam en de kinderen bezig te houden terwijl mijnheer koers kijkt. Niet iedereen heeft een vrouw die van races houdt. Dus neven aktiviteiten aanbieden voor die mensen. Ook meer tribunes is een pluspunt, niet iedereen wil een ganse dag in het zand ploeteren. Of parkeer mogelijkheid dichter bij de omloop en niet ergens verloren met een 20min wandeling als gevolg. (Laat die VIP's maar wat lopen.) Of zelfs een parkeerplaats waar de toeschouwer, tegen betaling, met de wagen tot aan de draad kan. Is in Engeland op elke omloop mogelijk en wordt goed gebruikt. Genoeg toiletten voorzien, een van de hele negatieve punten in Francorchamps. |
Quote:
Voor mij persoonlijk zou er ook een opsplitsing mogen komen tussen de GT's en Tourismewagens. En dus ook een fusie tussen de Belcar Tourismes en BTCS. Want, zoals vele malen aangehaald, ik vind niet dat GT's thuishoren in het BTCS-kampioenschap. Op die manier maken de 'tourisme-piloten' ook meer kans op een algemeen podium in plaats van een klasse-podium vind ik. Mijn tweelingszus is vorig weekend voor de eerste maal naar een race gaan kijken, namelijk de Formule-1 (als Alonso-supporter). Zij dacht dat in de Belcar dezelfde regels gelden als in de Formule-1. Ik begon een beetje de verschillen uit te leggen, maar ben snel gestopt. Zij volgt het racen nog maar een half jaar en enkel F1 dus klonk het voor haar een beetje als Chinees. Ik heb wel haar interesse doen opwekken om eens zelf te gaan kijken, maar ik zal tijdens de komende races veel moeite moeten doen om het allemaal goed uit te gaan leggen. :) Daarom zou een programmaboekje bij aanvang van de race veel goed doen. Pas op, als je het Belcar-kampioenschap uitlegt aan mensen die al regelmatig naar andere races gaan kijken zijn, dan gaat dat vrij vlot...maar je merkt toch een groot verschil wanneer je tegen een 'raceleek' bezig bent... En ja, hoe kan je mensen aantrekken? Wel, bovenstaand voorstel van Bart vind ik daar zeer geschikt voor! Leg een mini outdoor kartcircuit aan en dat zou echt wel veel mensen trekken hoor. Ben daarvan overtuigd. Gewoon al door te kijken naar de races, krijg je als supporter een beetje kriebels om zelf eens goed te gaan scheuren en als dat dan binnen bereik ligt, ben je toch zo verkocht. Moest ik de budgetten hebben, dan organiseerde ik zoiets zeker! ;) Al moet ik wel bekennen dat ik niet helemaal weet of dat organisatorisch of financieel haalbaar is. :) Maar ja, dat was ook niet de bedoeling van deze thread...ff niet denken aan financiën, maar gewoon zeggen wat je veranderd wil zien... Kan hier eigenlijk bijna een boek over schrijven, maar vele dingen werden al gezegd en over de rest kan ik niet bondig genoeg zijn. ;) Maar dit zijn alleszins mijn 2 cents... |
Quote:
Inderdaad Eddy V dit is een zeer goed argument dat je aanhaalt zorg voor iedereen iets. Ik spreek nu in eigen naam, ik mis zelf geen enkele wedstrijd van de Belcar ga zelfs naar Engeland. Mijn vrouw gaat enkel naar de 25u Funcub mee met de kinderen waarom! Daar is kinderanimatie door VW, ik kijk cours en de rest van de familie amuseerd zich ook. ideaal en daar komen de families naar toe. Vraag Belcar koers neen 25u Funcup JA wel geen min koers gezien en toch amusant. Ik heb een dochter van 5jaar 24u van Zolder, zijn daar sminkster neen ik ga niet mee, einde verhaal familie gaat niet mee. Maak van een race weekend een familie gebeuren en er is wel volk, en zo krijg je een fijne sfeer rond het circuit met veel volk |
als je nu een gratis compact boekje geeft, in een deftige oplage, een paar duizend, daar zorgt BRI wel voor (want iemand die zich echt wel inzet voor promotie zo afbreken, niet mijn stijl, jullie doen wat jullie willen) dan weet toch iedereen waarover het gaat !!! En als ze niet meer terugkomen dan interesseert het hen niet, ook geen probleem.
Keep it simple: maak voldoende promotie, naambekendheid, tv spotjes ... grijp de aandacht van de mensen, en probeer hen dan te binden door er een gezellige dag van te maken. Waarschijnlijk zal je een genuanceerde keuze moeten maken tussen familie-event en die hard fan ... verschillende interesses maar dat is op te vangen met een familie dorp vs park met race-spelletjes en op verschillende plaatsen een scherm/tv met de stand ...evt zoals in de nascar! Zorg voor tweetalige speakers (als dat al niet het geval is), geef informatie en zet de nummers in de kleur van de klasse en communiceer dat in je boekje! Mix van sprint en endurance en mannen ... we hebben het toch zeker :D (ja lap, eigenlijk is dit de verkeerde thread zeker? als de mods dit liever onder de belcarsnakkende posts zien, dan verzet je het maar hé, op den duur weet je niet meer waar je zit als je iets typt, dit geheel terzijde) |
Quote:
|
Quote:
|
Voor de mensen die belcar GT willen en BTCS tourisme: denk hier eens over na:
- Wat doe je met de roadsters? Zij zijn vis nog vlees, een eigen kampioenschap geven? met 6 wagens zeker. - Wie zegt dat alle toerisme teams sprintkoersen willen? Ik ken genoeg teams in het BTCS die zich meer toeleggen op endurance. - Je wil een simpele uitslag :één klasse, 1 podium. Ok dan houden we bijvoorbeeld T1 over in de toerisme en de piloten in klasse T2 t/m T6 mogen mee op de tribune komen zitten. |
Dat is nu een typisch belgisch idee: (niet persoonlijk bedoeld natuurlijk :) )
- ik vind die Roadsters ook niet zo bijzonder, maar geef ze tenminste een kans. - idem voor sprints: geef de mensen die willen de kans om sprints te rijden, niet iedereen wil (of kan financieel) uithouding rijden. De (verhuur)teams denken natuurlijk aan hun centen. Uithouding brengt meer op voor hen. - 1 klasse, is natuurlijk duidelijk voor het publiek, maar enkel de dikke teams worden dan nog meer in de belangstelling gesteld. Gevolg: de kleine teams haken af. |
All times are GMT +2. The time now is 13:50. |