De Paddock

De Paddock (http://www.depaddock.eu/forum/index.php)
-   Belcar Original (http://www.depaddock.eu/forum/forumdisplay.php?f=18)
-   -   Belcar Kalender 2005 (http://www.depaddock.eu/forum/showthread.php?t=9338)

Mark 09-12-2004 19:56

Verwarring alom..........wanneer is nu de 3de wedstrijd van het seizoen?

Kalender volgens www.Pitstop.tv, bericht 8-12-04
Quote:

Dit is de nieuwe, maar nog altijd voorlopige kalender voor 2005:
- 27/3 - New Race Festival - Zolder (125 minuten)
- 1/5 - World Series - Zolder (2 maal 60)
- 28/5 - Belgian Races - Spa (360) - 26/6 - Brands Hatch (125)
- 27+28/8 - 24 uren van Zolder
- 25/9 - Racing Festival - Spa (125)
- 23/10 - Belcar Masters - Zolder (125)
Surf een pagina verder en lees de volgende actuele kalender op www.turbomagazine.be, bericht 9-12-04
Quote:

la compétition débutera à Zolder, dans le cadre du New Race Festival (27/03), pour se poursuivre en terre limbourgeoise toujours, mais à l'occasion des World Series by Renault cette fois (01/05, 2x60'). Ensuite, cap sur Francorchamps avec Spa Euro Race (04/06), et déplacement à Brands-Hatch, probablement en compagnie du Britcar (26/06). Les 24 Heures de Zolder sont quant à elle programmées les 27 et 28 août, le Racing Festival de Francorchamps le 25 septembre, et les Belcar Masters de Zolder le 23 octobre.
Surfen naar Belcar.com heeft geen nut, daar leeft men nog in oktober 2004 :rolleyes:

Wellicht kloppen die twee datums wel, de Vlaamse teams rijden in het laatste weekend van mei, de Waalse broeders rijden in het eerste weekend van Juni :D

Scapa 09-12-2004 20:04

Quote:

Originally posted by marcel
24-25-26/06? dan zijn de meeste examens toch al gedaan?
Niet voor laatstejaars TEW'ers jammer genoeg.

Peter Baert 09-12-2004 20:58

@ Mark.

RACB Sport heeft me gewezen op de fout in de kalender. De 6uurs-race heeft niet plaats tijdens de Spa Euro Race, maar wel tijdens de Belgian Races.

Uiteraard ging het nog altijd om een voorlopige Belcar-kalender.

:)

Belle 09-12-2004 21:09

Dus we krijgen geen Belcar tijdens Spa Euro Race dit jaar neem ik aan? Want 2 Belcar weekends opeen zou een beetje teveel van het goede zijn waarschijnlijk... :)

JPMontoya 09-12-2004 22:45

Waar ligt dan het zwaartepunt van de races die normaal op de SER gereden wordt ? komen enkele races mee naar de Belgian races of wordt het een doods weekend tijdens de Belgian races op spa ?

Mark 09-12-2004 22:48

Quote:

Originally posted by Peter Baert

RACB Sport heeft me gewezen op de fout in de kalender. De 6uurs-race heeft niet plaats tijdens de Spa Euro Race, maar wel tijdens de Belgian Races.

Dus de versie op pitstop is de meest correcte van dit moment als ik het goed begrijp?

Mark 12-12-2004 22:26

Reistips naar Brands Hatch => http://www.grandprixcities.com/lon.html

Thomaske 16-12-2004 16:45

De definitieve kalender is te lezen op Pitstop.tv

Mvg

Raceboy 31-12-2004 13:42

en we passen weer eens aan:

Quote:

De Belcar-race tijdens het "Renault World Series"-weekend in Zolder, voorzien op 1 mei 2005, gaat niet door. Zo goed als zeker verhuist de tweede race van de Belcar 2005 naar het weekend van de 1000 km. van Spa in Francorchamps.

bron: pitstoptv.be
op zaterdag een koers van een uur 's avonds en op zondag nog een koers van een uur. Ik heb toch het idee, dat ze die sprintkoerskes willen promoten. Als ze heel het seizoen zo maken. Dan betwijfel ik toch of ze mij nog zien.

Baron 31-12-2004 16:09

Quote:

Originally posted by raceboy
op zaterdag een koers van een uur 's avonds en op zondag nog een koers van een uur. Ik heb toch het idee, dat ze die sprintkoerskes willen promoten. Als ze heel het seizoen zo maken. Dan betwijfel ik toch of ze mij nog zien.
Idem dito :mad: !
Ze zijn de Belcar naar de ... aan het helpen ! :fight:

JPMontoya 31-12-2004 16:58

vind ik juist een goede beslissing !

ICEMAN 31-12-2004 17:09

Echt niet hé. Dat is net de charme van de Belcar vind ik, die 125'.

pipo 31-12-2004 18:11

in plaats van 1 sprintkoers van 2 uur, nu 2 van 1 uur. :D

Werner333 31-12-2004 18:13

Eerst eens kijken wat het resultaat van zo een 1uurs race is voor ik er conclusies aan vastplak. Wie weet wat voor een spektakel het geeft.

Raceboy 31-12-2004 18:57

Met spektakel heefthet niets te maken. Wel met het feit dat er dan nog weinig endurance aan is he. Kunnen we volgend jaar le mans ook beter 3 koers van 8 uur rijden. Dat zal ook meer spektakel geven.

pipo 31-12-2004 19:33

Quote:

Originally posted by raceboy
Met spektakel heeft het niets te maken. Wel met het feit dat er dan nog weinig endurance aan is he.

Er is nu al lang geen endurance aan. Als je weet dat een formule 1 race ook 1.5 uur duurt, en dat kun je toch moeilijk "endurance" noemen. Er is in de belcar maar 1 endurance race en dat is de 24 uren.

ICEMAN 31-12-2004 23:00

Noemt ge de 4 uur koers in Spa dan ook een sprintwedstrijd? :confused:

pipo 01-01-2005 13:14

natuurlijk is dat een sprintrace, soms niet gezien verleden jaar? Waarom niet? De meeste auto's die voorraan meerijden zijn gemaakt om 24 uren te rijden, dan is een 4 uur's race echt wel een lachertje. Als ze er nu een 3 uur's race zouden van maken, dan zou je eigenlijk veel meer "endurance" hebben omdat dan de pitstop's veel belangrijker worden.

Mark 01-01-2005 13:18

Mogen we misschien ook eens opmerken dat we, in welke vorm dan ook, nog steeds over 7 weekends beschikken ;) Wat betreft de sprintjes van 60 minuten.......... eerst zien en dan zullen we een oordeel vormen.

pipo 01-01-2005 13:20

Als ze er geen verplichte pitstop tussen zetten zullen we eindelijk is een race hebben die het publiek van het begin tot het einde kan volgen. Ook niet echt onbelangrijk.

Baron 01-01-2005 16:25

Quote:

Originally posted by pipo
Als ze er geen verplichte pitstop tussen zetten zullen we eindelijk is een race hebben die het publiek van het begin tot het einde kan volgen. Ook niet echt onbelangrijk.
Ik kan je volledig volgen in je redenering; maar waar het eigenlijk om gaat is dat de Belcar-organisatie de roots van het kampioenschap aan het verloochenen is.
De Belcar heeft een jarenlange traditie die (via Carglass Cup, BBL Cup en VAS Uithouding) teruggaat tot in de jaren '70 en die steeds via het endurance-format gereden is.
In de beginjaren werd het kampioenschap gereden in wedstrijden over 4, 5 en 6 uren met de 24 Uren van Zolder als hoogtepunt.
Toen het kampioenschap professioneler werd, is men om de wedstrijden in te passen in de grote raceweekends, overgestapt op het 125 minuten format. De Belcar had daarin perfect zijn draai gevonden en ook voor het publiek waren deze races perfect genietbaar.
Sprints over 1 uur, al dan niet met verplichte pitstops, hebben met endurance niets meer te maken.
Het lijkt mij er een beetje op dat de Belcar-organisatoren de trappers kwijt zijn. Ofwel kies je voor endurance ofwel voor sprints. Met races over 1 uur, 125 minuten, 4 uren en een 24 Uren, creëren ze nu een vlees-noch-vis-kampioenschap. Dit kan zeer nefast zijn voor de toekomst van de Belcar.

A.J. 01-01-2005 17:09

naar mijn mening zouden alle races een andere format mogen hebben. Het BELCAR kampioenschap heeft een enorm varierend plateau van deelnemers. Taktiek is belangrijk en door niet alle races over dezelfde afstand te laten gaan creeer je ook voor de teamchefs een belangrijke taktische job. Ik zou zeggen, laten we eerst de races afwachten voordat er kritiek gegeven wordt. Het is toch steeds hetzelfde met de personen die altijd opnieuw vinden dat bijna alles aan de BELCAR slecht is. En als de races gereden worden komen ze wel allemaal kijken. Wees blij dat er in het mooiste kampioenschap van Belgie wat diversiteit bijkomt en geniet in 2005 opnieuw van de MVD BELCAR.

Maarten 01-01-2005 18:51

voila, lijkt me ook waar AJ!
ik zou zelfs nog verder durven gaan en er een hele mix van races van maken, bv eens een 1 uur race, maar ook nog een twee uren race, vier uren race, evt 6 of 12uren race en 24uren. Zo een varieteit is idd mooi voor een kampioenschap, zo test je snelheid en betrouwbaarheid, en kan je met beide taktieken een overwinning behalen. Spektakel wordt verhoogd met kortere races, sowieso, en met langere races krijgen teams die focussen op betrouwbaarheid ook meer perspectieven. Het is het waard om het te testen denk ik dan.

pipo 01-01-2005 18:52

Quote:

Originally posted by A.J.
naar mijn mening zouden alle races een andere format mogen hebben. Het BELCAR kampioenschap heeft een enorm varierend plateau van deelnemers. Taktiek is belangrijk en door niet alle races over dezelfde afstand te laten gaan creeer je ook voor de teamchefs een belangrijke taktische job. Ik zou zeggen, laten we eerst de races afwachten voordat er kritiek gegeven wordt. Het is toch steeds hetzelfde met de personen die altijd opnieuw vinden dat bijna alles aan de BELCAR slecht is. En als de races gereden worden komen ze wel allemaal kijken. Wees blij dat er in het mooiste kampioenschap van Belgie wat diversiteit bijkomt en geniet in 2005 opnieuw van de MVD BELCAR.
Dit denk ik er ook van.

yannick88 02-01-2005 02:11

Quote:

Originally posted by A.J.

Dit lijkt mij zeer goed geformuleerd zonder verder iets aan toe te voegen .

Driesco 02-01-2005 08:32

Ik volg deze thread van zeer nabij omdat deze ook voor ons belangrijk is. Wat BRI betreft is een 2 daags event veel beter. Je kan 2 wedstrijden verslagen ik het Belcarboek, de VIP tenten kunnen een dag langer blijven staan en je kan dubbel zoveel mensen ontvangen op 2 dagen ipv op 1. Ook qua spektakelwaarde denk ik dat het gehalte dan hoger zal liggen. Wie zaterdag niet kan, kan zondag komen kijken, enz... Ik zie hier maar enkele kleine negatieve puntjes maar ben er zeker van dat ook deze zullen opgevangen worden.

Het enige spijtige is dat TC niet de kans krijgt om eens 1 wedstrijd mee te rijden met de grote jongens. Volgens mij was dit in 2005 wel een mogelijkheid geweest.

Scapa 02-01-2005 12:25

Ik denk dat er van de teams uit ook gevraagd wordt om andere formules eens te testen. Het zou me verbazen indien de organisatie iets beslist zonder eerst even te polsen bij de teams. De races van 125' spelen hen parten bij het opstellen van de kalender dus is het niet meer dan logisch dat er naar oplossingen gezocht wordt.

Amateurke 16-01-2005 13:22

Weet in feite iemand met zekerheid hoe de Belcarkalender er definitief uitziet ?

Mistery 16-01-2005 13:58

Quote:

Originally posted by Amateurke
Weet in feite iemand met zekerheid hoe de Belcarkalender er definitief uitziet ?
Momenteel niet, al zijn er ook allerhande gissingen. Van Circuit Zolder werd aan Racingworld.be medegedeeld dat de definitieve kalender ter beschikking wordt gesteld aan de pers... eens die kalender definitief is. Tot op heden nog niet dus. Afwachten...

Amateurke 16-01-2005 14:12

Bedankt Mistery, inderdaad heb al van alles gehoord en gelezen. Zeven races, zes races, duurtijd koersen... Wordt wel moeilijk om te onderhandelen met teams aangaande de prijs om te rijden... en de eerste is al voorzien voor einde maart dacht ik...

ICEMAN 16-01-2005 22:43

Het gerucht zou zijn dat de Renault Days vervangen zou worden door de 1.000 km van Spa.

Bron: pitstop.tv

Mark 16-01-2005 22:50

Op dit moment de meest waarschijnlijke kalender:

De nieuwe kalender voor 2005:

- 27/3 - New Race Festival (Zolder)
- 16+17/4 - 1000 km. Spa
- 5/6 - Spa Euro Race (Francorchamps)
- 26/6 - Brands Hatch
- 27+28/8 - 24 uren van Zolder
- 2/10 - Racing Festival (Francorchamps)
- 23/10 - Belgian Masters (Zolder)

Die was inderdaad te lezen op www.pitstoptv.be Gezien de reputatie van Pitstop c.q. Baert mogen we erop vertrouwen dat er toch wel een bepaalde grond is om dit te publiceren.

ICEMAN 16-01-2005 23:00

Toch wel raar dat pitstop dan de enige is die die kalender online zet en hem als definitief beschouwd. :confused:

Mark 17-01-2005 22:30

Bij Circuit Zolder zijn de mailtjes de deur uit ;)

Zie onderstaand bericht op www.autosport.nl d.d. 17-01-05
Quote:

De Belcar kalender is als volgt:
27 maart BELCAR NEW RACE FESTIVAL
17 april LMES 1000 KM SPA
4 juni SPA EURORACE
26 juni EERC MEETING BRANDS HATCH
24/28 aug. 24 UUR VAN ZOLDER
2 okt RACING FESTIVAL SPA
23 okt BELCAR MASTERS

ZTC kalender
20 maart ZOLDER
24 april ZOLDER
16 mei ZOLDER
17 juli ZOLDER
8 okt 24 CV SPA FRANCORCHAMPS
12 nov RACE PROMOTION NIGHT 10 UURSRACE

BELANGRIJKSTE EVENEMENTEN ZOLDER
27 maart NEW RACE FESTIVAL
1 mei RENAULT DAYS
22 mei MINI DAY
3 juli 31E EUROPEAN HISTORIC GRAND PRIX
10 juli ZOLDER SUPERPRIX
18 sept Q8 TRUCK GRAND PRIX
2 okt VW FESTIVAL

Peter Baert 18-01-2005 21:25

Misschien gebruikt Circuit Zolder in 2005 een selectieve mailinglijst en is Pitstop.TV eruitgekieperd, maar ik heb geen mail ontvangen van CZ met de definitieve kalender voor 2005.

:)

De kalender en het gerucht waarnaar o.a. ICEMAN verwijst, is op 31 december 2004 om 12u15 op pitstop.tv verschenen.

De tekst luidde als volgt:
"De Belcar-race tijdens het "Renault World Series"-weekend in Zolder, voorzien op 1 mei 2005, gaat niet door. Zo goed als zeker verhuist de tweede race van de Belcar 2005 naar het weekend van de 1000 km. van Spa in Francorchamps."

In de tekst zijn de woorden "zo goed als zeker" belangrijk. Die wijzen erop dat het toen nog niet definitief was. Contact met Belcar leerde me toen wel dat het voor 99,99999999999999% rond was, maar nog niet voor 100%.

De "definitieve kalender voor 2005", die op 16 december 2004 om 13u00 op pitstop.tv is verschenen, was op basis van de kalender die de RACB de avond ervoor had vrijgegeven tijdens de uitreiking van de RACB Awards. Op die kalender waren de Renault Days nog vermeld.

En de allereerste voorlopige kalender die op 29 oktober 2004 op pitstop.tv verschenen is, was per mail rondgestuurd door iemand, die actief is als baanpost op Zolder. En dat werd toen niet echt geapprecieerd door CZ.

FormulaV-JH495 18-01-2005 21:51

wie gaat er naar Brands Hatch ...

marcel 18-01-2005 22:03

moest het nu ni knal in de examens liggen he... (en moest ik dan nog eens geld voor de trip hebben...)

Belle 18-01-2005 22:08

Brands Hatch wil ik absoluut niet missen, so you can count me in! Met mijn maatjes een Mobilohome huren voor het weekendje...we gaan er een gezellige boel van maken! ;)

Mark 18-01-2005 23:34

Quote:

Originally posted by Peter Baert
En de allereerste voorlopige kalender die op 29 oktober 2004 op pitstop.tv verschenen is, was per mail rondgestuurd door iemand, die actief is als baanpost op Zolder. En dat werd toen niet echt geapprecieerd door CZ.
Ik was het niet dit keer :D

P De Sonville 19-01-2005 01:21

Deze kalenders zijn ? zoals steeds ? onder voorbehoud van eventuele
wijzigingen.

Wat de Mediagroup Van Dyck Belcar betreft zijn er enkele kleine
aanpassingen (eveneens onder voorbehoud) tegenover vorig seizoen.
Zo start het seizoen met het Belcar New Race Festival op Circuit Zolder dit
jaar een week eerder en sluit het met de Belcar Masters op Circuit Zolder
een week later af dan in 2004.
Er zijn opnieuw zeven weekends en de buitenlandse trip gaat ditmaal ? en
voor het eerst ? over de plas, richting Engeland, waar de Belcar-karavaan
zijn tenten zal opslaan op het circuit van Brands Hatch. In tegenstelling
tot vorig seizoen (viermaal Zolder en tweemaal Francorchamps) worden de
overige zes wedstrijden ? weer zoals vroeger ? netjes verdeeld over de
circuits van Zolder en Francorchamps. De Spa Euro Race wordt dit seizoen
verreden over zes uren wedstrijd. Enerzijds wordt deze zaterdagavondrace de
generale repetitie voor de komende 24 urenwedstrijd van Zolder, terwijl dit
anderzijds ook perspectieven opent naar guest-teams bij hun voorbereidingen
voor de etmaalraces van Francorchamps én Zolder. Ongetwijfeld wordt deze
gezellige wedstrijd opnieuw een klapper van formaat.
De Belcarmanche die vorig seizoen werd verreden in het kader van de World
Series by Nissan op Circuit Zolder, verhuist naar het voorprogramma van de
LMES 1000 km van Spa. En dit omdat de Mediagroup Van Dyck Belcar niet
ingepast geraakte in de drukke timing van de Renault Days op 30 april en 1
mei op Circuit Zolder. Tijdens het weekend van de LMES 1000 km van Spa
worden de twee manches van elk 60 minuten verreden op zaterdag én zondag.
Meteen is dit een adequaat antwoord op een verzoek van RACB Sport om
minstens éénmaal dit seizoen twee races van één uur te organiseren in één
weekend; kwestie van het spektakelgehalte te verhogen. Zo vroeg op het
seizoen kan over dit experiment een grondige evaluatie worden gedaan.
Door de deelnemers van de Mediagroup Van Dyck Belcar tweemaal 60 minuten,
viermaal 125 minuten, éénmaal zes uren en éénmaal 24 uren te laten racen,
wordt een breed spectrum aangeboord, waarbij de deelnemende teams
regelmatig het geweer van schouder zullen moeten wisselen en hun strategie
telkens kunnen aanpassen.
Na een méér dan geslaagd seizoen 2004 wordt 2005 opnieuw een uitdaging voor
de teams, piloten en organisaties.
Aan het formaat van de regionale kampioenschappen Zolder Touring Cup en
Sprinters Cup Zolder is dan weer weinig of niets gewijzigd. Het
Uithoudingskampioenschap blijft zorgen voor vijf races van elk vier uren ?
vier op CZ, één verplaatsing naar Francorchamps ? met als orgelpunt de Race
Promotion Night met zijn race over 10 uren; het sprintgebeuren voor moderne
en klassieke wagens beperkt zich tot 5 races over 12 ronden op Circuit
Zolder.

Meer specifieke informatie over onze activiteiten volgt.

See you in Zolder

All times are GMT +2. The time now is 13:35.