![]() |
Ik heb daarnet dus een potteke MicroSol gehaald (stink wel :D) en mijn nummerklever op het dak ermee gedaan, en die kwam zoals Huugo zegt in bubbels en zo, maar die zijn er nu nog altijd niet uit... en das toch al 3 kwartier geleden...
Komt het omdat ik geen MicroSet had eerste erop gedaan? Of omdat ik het aanbracht als de plakker al een tijdje opwas? |
Quote:
Geduld hebben is de boodschap |
Het is idd al ietsje verminderd, maar nog nie allemaal mooi effen... Zal dan wel komen zeker.
Ben intussen begonnen ook m'n andere decals erop te kleven. Begint al mooi te worden vindt ik zelf. :) |
Quote:
|
:)
@ your service: http://home.scarlet.be/~firminl/modelbouw/Dscn2092.jpg Enkel deze kant is nog maar gedaan + het dak en deeltje van achterkant. Voorkant en andere kant moet ik nog volledig "decaleren" :D Laat mss eens weten wat je ervan vindt? ;) |
Ziet er al zeer goed voor een eerste keer. :applaus:
Vooral als je het vergelijkt met wat er hier staat. ;) |
Ziet er zeker en vast goed uit :applaus: doe zo verder,ik hoop er ooit nog eens te kunnen aan beginnen aan dit model.Wat ik u ook wilde vragen komen er Marlboro decals aan of niet.
Hoe bezig amaai. |
Nee geen Marlboro decals, die zitten niet in de doos. Zoals ik al in een andere post zei reden ze de wedstrijd ook zonder die logo's. Enkel in Monaco zelf (ceremoniele start) waren ze voorzien ervan.
|
Quote:
|
Ook mijn materiaal komt van de Domino hoor ;) Is maar 5 minuutjes rijden van hier :p
|
Ja mannekes, wa leer ik hier allemaal? Ik ben "splinternieuw" op dit forum hier en das hier precies ne modelbouwbijbel. Ik doe al jaren modelbouw maar van al die speciale technieken had ik nog nooit gehoord ze. Kben dan ook de enigsten in mijn omgeving die aan modelbouw doet. Met dit forum zullen mijn modellen nog mooier worden (hoop ik).
|
Awel, welkom dan. Ik zou zeggen, neem uwe tijd om alles eens goed door te nemen. Vragen, opmerkingen en suggesties zijn altijd welkom hier!
Veel plezier! |
Vergeet Microsol !!
Nieuw wonderdecalmiddel ontdekt (en dan nog Belgisch ook !) Daco decalsetting. Dit goedje vervangt de Microsol en is waarlijk ONGELOFELIJK. Daar waar in de Corollafoto's te zien in het begin van deze thread, de decals geknipt werden in de dieper gelegen delen, hebben wij dit goedje eens getest op een identiek model, met transkit van Renaissance.
Het probleem bij Renaissance is dat de decals bijzonder dik zijn, en bijgevolg verdomd moeilijk de juiste vorm aannemen. Wel dankzij het Daco goedje trok die decal wonderbaarlijk in de diepe gleuven. Opgepast, wel eerst voorzichtjes proberen, indien de decal er niet genoeg intrekt, gewoon nog een beetje rode Daco opdoen, en een nachtje laten rusten. Procedure herhalen tot het volledig lukt. Daco heeft eigenlijk 3 soorten: groen, oranje en rood, respectievelijk mild naar extra sterk werkend. Het komt er dus op neer in te schatten welk potje je nodig hebt. Decals gedrukt door Cartograf bijvoorbeeld (oa Studio 27 en de originele Hasegawa decals) zijn bijzonder fijn. Waarschijnlijk zijn deze goed te bevestigen met de milde groene Daco, maar dit hebben we nog niet kunnen uittesten :D |
ikzelf gebruik de sol van racing 43 die is voor harde decals en laat geen plekken na zoals microsol , maar bij de decls van reji is het naar de zak , daarmee bedoel ik ze lopen uit , te sterk product.
|
Hoe reageren de decals van Reji op Microsol? Is dat een probleem? Lopen ze dan ook uit?
|
ik heb nog geen microsol gebruikt op de reji decals
|
Ik las hier al enkele keren dat MicroSol plekken achterlaat maar ik heb dat nog niet gezien op mijn model?... Komt dat mss pas na een eindje?
|
dat gebeurt niet altijd .
maar ik had dat als ik microsol gebruikte op witte wagens dat er bruine plekjes op kwamen rond de decals. |
Quote:
|
ik heb het probleem dat de decals na een eindje zig terug opblazen, in de lijnen van de deuren of de lijnen van de stootranden ofzo, wat kan ik daar aan doen, of goe kan ik dat voorkomen?
|
Goe je dat voorkomen kan?
Eerst en vooral de decals plaatsen met gewoon lauw of warm water. Ik breng nooit een setting solution aan op een decal die nog niet droog is en een groot oppervlak beslaat. De decals goed aandrukken met een sterk vocht absorberende doek (een oude zakdoek is perfect). Als de decal droog is breng je setting solution aan ... let wel, tijdens het plaatsen van de decal heb je al zoveel mogelijk lucht weg gewreven. Als je na het drogen van de setting solution nog bellen hebt kan je deze insnijden met een mesje en ze vervolgens opnieuw behandelen met setting solution. Let wel ... snij de decals altijds iets verder in dan dat de bel zelf groot is. Indien nodig herhalen, maar normaal is 1 keer genoeg, anders waren ze waarschijnlijk van de eerste keer al niet echt goed geplaatst. |
Maar de decals lagen 4-5 maanden goed en nu blaast dat lichtjes op. Het zijn wel redelijke dikke decals van renaissance, is mss daar door...
|
Quote:
|
Met sol helpt het niet veel,Maar heb nu lak om over de decals te doen besteld.
Maar goe maak ik de wagen dan terug netjes stof vrij? |
Als Mini-Zer kunnen we bodies kopen die volledig afgewerkt zijn. Bv een straatversie van de Ferrari 360GTC. Stel nu dat ik daar een decal wil opleggen, en ik breng nadat deze gedroogd is wat microsol aan. Gaat deze microsol de decal ook beschermen, of is een extra vernislaag onontbeerlijk voor R/C modelletjes als de Mini-Z (denk dat hetzelfde geldt voor slotcars)?
Een extra vernislaag op een kant en klaar model lijkt me geen optie. Alvast bedankt. |
Microsol beschermt je decal niet, hij gaat hem alleen "sealen". Dat wil zeggen dat je decal als het ware op je body gesmolten wordt, zodat de aanhechting optimaal is, en dat hij achteraf ook niet meer kan scheuren.
Om hem te beschermen bij eventuele aanrijdingen zou ik toch een vernislaag spuiten. Ik weet niet in hoeverre die bodies demonteerbaar zijn, maar ik zou eens kijken of de ruiten, lichten en dergelijke niet demonteerbaar zijn, en dan een vernislaag over de body zetten. Indien het niet mogelijk is om te demonteren kan je nog overwegen om af te plakken. |
Ok, bedankt voor je antwoord.
|
Even een nieuw vraagje i.v.m. het aanbrengen van decals.
Ik ben net met een F1-kitje bezig, waarbij 1 decal over twee verschillende onderdelen moet komen, namelijk: het afneembare deel van de motorkap en het 'vaste' basisonderdeel. Het is een Tamiya-decal met een sponsorlogo op, die dus in twee gesneden moet worden. Bestaan er hier tips voor? Doe je dit bijv. best vóór het aanbrengen van de decal, of plaats je de decal eerst mooi over beide onderdelen en snij je hem dan doormidden? |
Ik heb het ook eens moeten doen met een model met een opengewerkte deur. De truk die ik gebruikte was inderdaad het volledige oppervlak decallen en de decal dan doorsnijden in de panelline.
|
Quote:
|
Even zondigen tegen de regel om geen oude threads weer naar boven te halen, maar het is om te melden dat de originele foto's aan het begin van deze thread - ter illustratie van hoe je decals op moeilijke plaatsen kan aanbrengen - weer zichtbaar zijn.
Voor de nieuwelingen onder ons misschien wel handig. ;) |
All times are GMT +2. The time now is 03:01. |